Galoppera het häst

När jag red en monsterstark märr som absolut skulle hoppa galoppbommarna tre bommar i ett språng i en sjuhelsikkes fart stod min ridlärare och tjoade: -BROMSA MED YTTERHANDEN! Det fungerade. Jag hade tagit allehanda förhållningar som inte tog ett skit. Men en stilla innerhand och en mjuk förhållning på ytter gjorde susen.
Exakt så red jag min alltid bromsa på ytter och det fungerade alltid :)
 
Exakt så red jag min alltid bromsa på ytter och det fungerade alltid :)

Bromsa på ytter genom att göra en förhållning då ytter bak är i marken, då går förhållningen igenom korrekt. Enklast är att lära sig benförflyttningen genom att studera hästar i galopp, helst med ryttare på. Sedan ha nån på marken som säger "nu" varje gång man ska göra förhållningen. På så vis lär man sig att känna i sitsen hur hästen rör sig under en och det blir med tiden automatiskt :)

Tvärtom med drivande hjälper. De skall ges när det ben man vill driva på är i luften, på väg uppåt framåt. I galopp är det ytter skänkel sätet går framåt/nedåt i sadeln och inner skänkel när sätet går uppåt, bakåt i sadeln. Jag har en egen teori om att många känsliga hästar lätt blir heta av att man driver och förhåller i otakt, men det är bara min egen tanke...
 
Bromsa på ytter genom att göra en förhållning då ytter bak är i marken, då går förhållningen igenom korrekt. Enklast är att lära sig benförflyttningen genom att studera hästar i galopp, helst med ryttare på. Sedan ha nån på marken som säger "nu" varje gång man ska göra förhållningen. På så vis lär man sig att känna i sitsen hur hästen rör sig under en och det blir med tiden automatiskt :)

Tvärtom med drivande hjälper. De skall ges när det ben man vill driva på är i luften, på väg uppåt framåt. I galopp är det ytter skänkel sätet går framåt/nedåt i sadeln och inner skänkel när sätet går uppåt, bakåt i sadeln. Jag har en egen teori om att många känsliga hästar lätt blir heta av att man driver och förhåller i otakt, men det är bara min egen tanke...
Sista meningen: Exakt. Driver i otakt eller stör/blockerar rörelsen med sitsen.
Om man studerar ekipage ser man förvånansvärt många som galopperar med snurren i höft/säte bakvänt -mot rörelseriktningen. Jag är själv rätt obegåvad och det var inte alltför länge sedan som jag hittade min "galoppkropp". Klart hästarna reagerar!
 
Bromsa på ytter genom att göra en förhållning då ytter bak är i marken, då går förhållningen igenom korrekt. Enklast är att lära sig benförflyttningen genom att studera hästar i galopp, helst med ryttare på. Sedan ha nån på marken som säger "nu" varje gång man ska göra förhållningen. På så vis lär man sig att känna i sitsen hur hästen rör sig under en och det blir med tiden automatiskt :)

Tvärtom med drivande hjälper. De skall ges när det ben man vill driva på är i luften, på väg uppåt framåt. I galopp är det ytter skänkel sätet går framåt/nedåt i sadeln och inner skänkel när sätet går uppåt, bakåt i sadeln. Jag har en egen teori om att många känsliga hästar lätt blir heta av att man driver och förhåller i otakt, men det är bara min egen tanke...
Ja, håller helt med :)
 
Sista meningen: Exakt. Driver i otakt eller stör/blockerar rörelsen med sitsen.
Om man studerar ekipage ser man förvånansvärt många som galopperar med snurren i höft/säte bakvänt -mot rörelseriktningen. Jag är själv rätt obegåvad och det var inte alltför länge sedan som jag hittade min "galoppkropp". Klart hästarna reagerar!
Har nog mitt problem här! Hon har otroligt mycket mer rörelse än tidigare hästar jag haft, märks att jag sitter "bättre" när jag rider andras hästar. Men märker stunder jag rider rätt, då går det bra de sprången jag sitter i balans. Svårt hur jag ska träna min galoppkropp på min häst, utan att störa hästen.... Får väl galoppera några språng i taget och utöka utefter hur länge jag kan rida ordentligt utan att hamna i otakt.
 
Har nog mitt problem här! Hon har otroligt mycket mer rörelse än tidigare hästar jag haft, märks att jag sitter "bättre" när jag rider andras hästar. Men märker stunder jag rider rätt, då går det bra de sprången jag sitter i balans. Svårt hur jag ska träna min galoppkropp på min häst, utan att störa hästen.... Får väl galoppera några språng i taget och utöka utefter hur länge jag kan rida ordentligt utan att hamna i otakt.
Det är ju överlag stärkande och bra att bara rida några språng i taget och sedan göra övergång. Då blir det jättemånga övergångar per pass vilket stärker hästen jättemycket och dessutom får du chans att rida några få steg i en bra galopp. Så sakta av innan hästen hinner rinna iväg och sedan upprepar ni det. Successivt kommer ni kunna rida fler och fler språng i balans innan det drar iväg.
 
Halloj! Tänkte slänga in en uppdatering för dom som kanske tycker det är kul.
Tagit åt mig utav allas tips!
Jag skrittade henne länge i dagens pass, öppna, förvänd öppna, sluta, bakbdelsväningar, 8volter osv, mycket tempoväxlingar och övergångar. Sedan travade jag inte lika "mycket" som vanligt, la mer fokus på övergångar och la in övergångar i rörelserna. Tror att ibland rider jag för länge innan jag börjar galoppera, för att få ur energi, men då tycker hon det är jobbigare och därav blir vi osams. :crazy: Red inga ökningar eller liknande i traven, då blir hon får eldig och tar med sig det till galoppen. Mest lång och låg, variera stegen osv.
Men nu så gick det bra när vi kom till galoppen. Höll mig på volten först, och när jag följde spåret red jag i sluta och kände jag att det började bli obalanserat/gå för snabbt styrde jag in på en volt. Vart någon spark, för jag försökte styra med innerhanden i volten, sen inget mer för efter det tänkte jag på det. Så framtiden ser iallafall inte hopplös ut :D
 
Tack för svar!
Den här hästen är väldigt välutbildad, kan hela skolboken men är under igångsättning.
Ser ut som jag var full när jag skrev inlägget. Jag var så trött och såg inte stavfel och autocorrect. :laugh:
Bromsa med att tvärnita ska du så klart inte göra. Men bromsa med tvärning kan funka.
Dock kan det också bli lite kontraproduktivt på en häst som rasar iväg i tempo pga obalans. Och du skrev i ngt inlägg såg jag att du blir lite framåt- och innåtlutad i galopp. Då lägger hästen vikt på inner bog/inner fram istället för ytter bak.
Att börja tvära på en häst som är på inner fram kan göra att den får ännu svårare att bära.

Man kan stärka och förbättra galoppen rätt mycket utan att rida galopp. Sluta togs fram för att förbättra galoppen. Att rida sluta i skritt och trav kan avsevärt förbättra galoppkvaliteten och göra det enklare att sedan jobba vidare med galoppen i just galopp.
 
Ser ut som jag var full när jag skrev inlägget. Jag var så trött och såg inte stavfel och autocorrect. :laugh:
Bromsa med att tvärnita ska du så klart inte göra. Men bromsa med tvärning kan funka.
Dock kan det också bli lite kontraproduktivt på en häst som rasar iväg i tempo pga obalans. Och du skrev i ngt inlägg såg jag att du blir lite framåt- och innåtlutad i galopp. Då lägger hästen vikt på inner bog/inner fram istället för ytter bak.
Att börja tvära på en häst som är på inner fram kan göra att den får ännu svårare att bära.

Man kan stärka och förbättra galoppen rätt mycket utan att rida galopp. Sluta togs fram för att förbättra galoppen. Att rida sluta i skritt och trav kan avsevärt förbättra galoppkvaliteten och göra det enklare att sedan jobba vidare med galoppen i just galopp.
Har märkt stor skillnad sen jag verkligen började träna sluta i skritt och trav! Och såg svagheterna tydligt också.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 639
Senast: Badger
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 059
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 566
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp