Galoppera nerför

hemlig2

Trådstartare
Hejsan alla hästmänniskor och icke hästmänniskor!

Väldigt många har nog undrat, funderat och tänkt på varför man inte ska galoppera nerför. Det är för att hästens ”framdel” tar ”all tyngd” och kan därför slita på hästen. Men om man ska galoppera nerför tycker JAG att det funkar, men att man inte galopperar nerför hela tiden. Utan då och då. Då terräng är en utav saker man tävlar i så galopperar man nerför. Och då kan man göra det men inte i för branta backar och inte för ofta.
Vad tycker ni?
 
En häst som är tillräckligt musklad kan jag absolut galoppera nerför där underlaget tillåter det. Då tar inte framdelen all tyngd. Men det är en övning som kräver en ruskigt välmusklad häst - på nivån att piruettarbete antagligen är påbörjat.
 
Min häst har en tendens att bocka om jag galopperar nerför (antagligen för att han inte riktigt orkar, är min tolkning), så jag försöker undvika det! :D
 
Jag galopperar aldrig nerför. Kan möjligen trava lugnt i en väldigt svag nedåtsluttning, men knappt att det räknas som backe då ;)

Jag vet ju att det går och att terrängfolk gör det. Men jag är mesig dressyrtant som saktar av till skritt om det är för lerigt så att hästen kan halka, för mkt stenar/rötter så hästen kan snubbla och om det är nedåtlut. Sedan min häst tänjde ut ett ligament förra året får jag dessutom typ panik om underlaget inte känns stabilt och jämnt 😅
 
Jag tävlar inte fälttävlan men vi är med på träningar då och då med vissa hästar och då galopperar vi neråt i backar med svag lutning. Ser inga problem med det men hade aldrig gjort det i en brant nerförsbacke liksom.
 
Min häst har en tendens att bocka om jag galopperar nerför (antagligen för att han inte riktigt orkar, är min tolkning), så jag försöker undvika det! :D

Jag som trodde min häst gjorde det för att hon var så glad över att ÄNTLIGEN få galoppera nedför (vi skrittar normalt alltid), men jag kanske kan säga till tränaren att hon inte orkar. :angel:
 
Jag galopperar svagt nedför om underlaget är bra. Men det gäller att hästen är tränad för det och att man känner att hästen sätter under sig på ett balanserat sätt och att man inte kräver för mycket.
 
Jag red mycket ft förr, upp tom svår klass och att galoppera nedför är faktiskt inget jag tränade på utanför en terrängbana. Absolut tränade vi att hoppa nedför, och uthopp men relativt sparsamt och nöttes sällan om det fungerade. Samma sak med att hoppa på "skrå".

Att trava och galoppera nedför backar var inget uppbyggnadsjobb för mina hästar i alla fall. Inte i det ni refererar till som backar. Möjligen om man cantrat i en svag slakmota att man joggade en bit tillbaka under återhämtningen, men då är det betydligt plattare än vad som kan kallas backe, eller om vägen i skogen är lite böljande. Dock är det ganska få som kan rida sin häst bärigt och i balans och de är ännu svårare nedför.

Jag hade en 1100 m backe med plan mark uppe på toppen som jag tränade i och då hoppade jag oftast av och gick bredvid hästen tillbaka ner igen om jag skulle upprepa intervallen. Oftast även med pulsmätare på hästen frö att bedöma belastning och återhämtning.

Att träna i lutning svagt uppför, gärna bara typ 5 grader, ger lägre hastighet som ger mindre skador.
 
På en häst som är balanserad och musklad kan jag absolut galoppera i korta, svaga nedförsbackar. Då i kort balanserad galopp. Hade fått öva mycket övergångar på grusvägarna här annars om man aldrig ville göra annat än skritta nedför.

Jag gör det såklart inte på en häst som inte känns balanserad. Min 5-åring har precis fått börja göra det någon gång ibland om det känns ok. För ett halvår sedan hade det varit en omöjlighet.
 
Jag som trodde min häst gjorde det för att hon var så glad över att ÄNTLIGEN få galoppera nedför (vi skrittar normalt alltid), men jag kanske kan säga till tränaren att hon inte orkar. :angel:
Haha - jag uppfattar det lite som när man var barn och sprang nerför en backe och det bara gick fortare och fortare utan att riktigt gå att hejda 😂

Jag har haft åtminstone två hästar som löst balansproblem med att bocka!
 
Hejsan alla hästmänniskor och icke hästmänniskor!

Väldigt många har nog undrat, funderat och tänkt på varför man inte ska galoppera nerför. Det är för att hästens ”framdel” tar ”all tyngd” och kan därför slita på hästen. Men om man ska galoppera nerför tycker JAG att det funkar, men att man inte galopperar nerför hela tiden. Utan då och då. Då terräng är en utav saker man tävlar i så galopperar man nerför. Och då kan man göra det men inte i för branta backar och inte för ofta.
Vad tycker ni?
Aldrig undrat eller funderat och förstår inte heller meningen med inlägget 🤔
 
Min ena häst väljer alltid en snabbare gångart när det går utför o jag brukar låta henne hållas så länge det inte går helt bananas. :D Inte märkt några problem eller skador av det.
 
Jag fick lära mig som barn att skritta hästen nerför branta backar. Känns som att hästen får jobba mer med att bromsa än att springa nerför backen (typ som ett barn där det går fortare och fortare). Sen känner jag inte att det är värt att min häst ska skada sig för att jag valde att flängrida i nerförsbackar eller i värsta fall att vi båda två skadar oss. I uppförs så är det varierande hastighet men det känns som att min häst bygger upp sig bättre om hon får klättra och kämpa lite än att ta sats och rusa upp för backarna.
 
Beror ju på hur lång backen är och hur mycket den lutar 😆

Rider mycket i skogen där det går lite upp och ner, nån längre backe med svag lutning men oftast kortare. Med vuxna, starka hästar i balans galopperar jag på. Unga obalanserade eller svaga får skritta eller möjligen trava. Man får anpassa efter hästen vad som känns bra.

Men är det längre backar nerför så är det skritt som gäller.
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 634
Senast: Sassy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 316
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp