Galoppera på asfalt?

E

Equiinox

Hej ni!
Har en fråga om det här med hästar och asfalt. Ett par av mina kompisar säger "Nej man får absolut inte trava och galoppera på asfalt. Det förstör hästens ben!". En ridlärare på närmsta ridskola sa istället "Det skadar inte alls hästen speciellt mycket om man inte tar längre sträckor.".. Vet inte vad man ska tro egentligen? ;o I alla fall, idag påväg hem från bussen så kom en tjej galopperande på gångbanan, när hon kom förbi mig så saktade hon av, skrittade ett par meter och galopperade sedan vidare.
Har aldrig provat och har inte heller planerat att prova det här med att galoppera på asfalt, håller mig till lite mjukare underlagen. Men hade ju varit ganska intressant att veta vad ni tycker är rätt? ;o

Tack för alla svaren!
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Jag skulle främst oroa mej för halkrisken, hade inte vågat galoppera pga av den på asfalten. Annars om man inte tänker på den och hästen kanske är barfota eller så så skadar inte kortare sträckor i bra balans, förutsatt att hästen är van vid underlaget.

Alla underlag är ju farliga om hästen inte är van vid dom.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

har hört om hoppryttare som tränar upp styrkan på benen i trav på asfalt. Men att galoppera låter totalt livsfarligt. Själv har jag travat korta sträckor enstaka tillfällen
 
Sv: Galoppera på asfalt?

som föregående talare så gör jag det inte pga halkrisken. Men visst går det om man bygger upp hästen långsamt o rider i god balans.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

asfalt är förutom halkrisken ett riktigt bra och sviktande underlag.
Torr asfalt och nya skor på hästen så kan du trava.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Jag travar på asfalt, det är ofta mer sviktande än grusvägar. Men jag vänjer hästen vid alla underlag innan det blir träning på det. Galopp på asfalt undviker jag däremot eftersom asfalten är hal. Jag tror inte egentligen risken är väldigt stor att gå omkull, men jag vill inte ta den risken.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Trav på asfalt efter vettig uppbyggnad och under ordande former är bra träning i mina ögon. Galopp skulle jag aldrig ens vilja testa pga halkrisken. Men så kanske alla iofs inte har hästar som min :cool: :angel: Om han om hundra år kan fatta en sansad galopp och galoppera bärigt i kort galopp så kanske jag ändrar mig, men nja, jag håller mig nog hellre till trav.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Vad jag har hört är det bra att skritta på asfalt 30 min i veckan. Det stärker benen. (underlaget ska självklart vänjas in) Så sa en fd internationell hoppryttare till mig. Asfalt har bra svikt, jämfört med kompakta grusvägar.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Galopp ger mindre påfrestning på benen än trav, så kan man trava så kan man absolut galoppera! Det ända är att det är halt, men en välmusklad häst klarar av det utan problem!

En välmusklad häst tar även upp stötarna bättre från nedslaget i marken.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Som många andra säger, så hade jag inte vågat galoppera pga av halkrisken. Kommer det en bil eller något "läskigt" och hästen skyggar lär vi båda ligga platt på asfalten sedan :o
Däremot tränar jag ofta hållbarhet genom skritt och långsam trav på mindre asfalts vägar där det inte är så mycket trafik! Nyttigt för hästarna att ridas på olika underlag:)
 
Sv: Galoppera på asfalt?

På sommaren brukar jag trava och ev galoppera så länge asfalten är torr och skorna ej är slitna.
Mina hästar är då ordentligt lindade och rids alltid i balans.
Har fått rek av flera veterinärer att det är mycket stärkande att rida på asfalt så länge hästen rids i balans och har bra stöd runt benen.

Asfalt ger mycket mer svikt än grusvägar som blir total stenhårda under den varmare tiden på året.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Inte jag heller. nedslaget i galopp borde vara mycket större påfrestning än i trav.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Jag skrittar mest längre sträckor på asfalt, men det händer att jag tränar övergångar och då blir det ju både lite trav och galopp (-fattningar).

Det är ju absolut nyttigt att variera underlaget, så varför inte ta med asfalt också?

Som med alla underlag som kan vara påfrestande (även de mjuka och tunga) gäller det ju dock att man kan rida hästen balanserat och avspänt där, att slängtrava eller galoppera i hög hastighet blir snarare nedbrytande.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Inte jag heller. nedslaget i galopp borde vara mycket större påfrestning än i trav.

Ja, jag tänker bland annat på det där sista benet som blir kvar :D Samt generellt högre hastighet, lite mer "luft" under hästen än trav i normaltempo och normalform. Det enda som skulle kunna "uppväga" fysikens lagar borde ju då vara om hästen brukar sin kropp himla annorlunda i galopp jämfört med trav. Hmm.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Stod i broshyrerna (stavning?) från backontrack! Trav var tydligen (om jag minns rätt) 2-2,5 tons tryck i nerslaget, medans galopp var 1-1,5 tons tryck.

För mig är det jätte logiskt! Galoppen är rund, och man bara rullar på, traven är mer kantig och det blir mer "pang pang pang" med benen i backen :D Hoppas ni förstod hur jag menar.

Det är ju bara att trava och galoppera på asfalt och lyssna på ljudet på nerslaget så hör man ju rätt tydligt att traven ger högre ljud= större tryck!
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Jag har oxå fått lära mig att trav sliter betydligt mer på hästarna än galopp. Vet att en vet i Mantorp har dragit i gång ett konvalescensprogram där man efter vilan sätter igång hästarna med galopparbete (i balans), då det är den gångart som sliter minst. En av ridskolecheferna hemma ska köra det programmet på sin konvalescent då denne ska sättas igång efter lång vila. Dock är det så nytt, så resultatet av detta är ännu oklart.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Det där konvalecent programmet har h*n kört med i flera år, och det ordineras till ALLA hästar, avsett skada/kondition/symptom. Kompisen fick det ordinerat på sin gamla valack som visade hälta, som det sen visade sig att den hade svår artros i bägge bakben och fick tas bort. Jag tycker det är oerhört märkligt att ordinera ett sånt program till kreti och pleti. det innefattar 18 minuters galopp, vilket är MYCKET. Även på en helt frisk häst (vilket de själva även påpekat).
 
Sv: Galoppera på asfalt?

jag brukar ta en kort galopp på asfalt i bland. Hästen jag rider har galopp som en friser som snabb förklaring :) och halkar aldrig. har till och med galopperat jätte snabbt på på asfalt när de var lite isigt ute och hästen har ALDRIG halkat !. sen när jag rider med de andra hästarna där så halkar de hela tiden. så jag tror de beror på balansen :) och hur bärig galopp de har. det ska nog helst vara luftiga steg och korta steg för de ska gå stadigast :)
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Jag har oxå fått lära mig att trav sliter betydligt mer på hästarna än galopp. Vet att en vet i Mantorp har dragit i gång ett konvalescensprogram där man efter vilan sätter igång hästarna med galopparbete (i balans), då det är den gångart som sliter minst. En av ridskolecheferna hemma ska köra det programmet på sin konvalescent då denne ska sättas igång efter lång vila. Dock är det så nytt, så resultatet av detta är ännu oklart.

Du menar väl inte att galopp sliter mindre än skritt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 562
Senast: mars
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 334
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp