Galoppera på asfalt?

I mitt fall handlar det inte om att rida, utan att konditionsträna minishettisen lite bredvid cykel så att hon får röra på sig lite mer :). Hon är tyvärr inte inkörd än och har ingen vagn, min ork räcker inte särskilt långt för att springa med henne (i alla fall inte i jämförelse med hennes ork och tempo...) och för att kunna cykla vid sidan är det ju antingen grusväg eller asfalt som gäller :cautious:
 
I mitt fall handlar det inte om att rida, utan att konditionsträna minishettisen lite bredvid cykel så att hon får röra på sig lite mer :). Hon är tyvärr inte inkörd än och har ingen vagn, min ork räcker inte särskilt långt för att springa med henne (i alla fall inte i jämförelse med hennes ork och tempo...) och för att kunna cykla vid sidan är det ju antingen grusväg eller asfalt som gäller :cautious:

Det funkar säkerligen att jogga balanserat brevid cykel om hästen är van vid cykel . Jag tycker inte någon häst ska galoppera på asfalt ur konditionssyfte.

Att trava den på asfalt korta sträckor i balanserat tempo kan vara stärkande men inte ur konditionssyfte, utan mer för leder och senor.

Om hästen inte alls sen tidigare är tränad/van vid arbete bör man ta det försiktigt. Lycka till 😄
 
Beror mycket på asfalten tycker jag. Jag travar mycket på asfalt med och utan skor, men i byn är det för halt både med och utan skor. Rider aldrig i något högre tempo. Jag galopperar inte, men tror man gör det för att träna upp jakthästar på Irland.
Det sista du skrev om Irland och jakthästar. Jag har varit på Irland och ridit en jakt, vi både travade och galopperade på asfalt, vet dock inte om asfalten där är annorlunda mot vad den är här. Förvisso var det många som sa att vi helst skulle undvika galopp på vägen, men hästarna var så taggade.
 
Det sista du skrev om Irland och jakthästar. Jag har varit på Irland och ridit en jakt, vi både travade och galopperade på asfalt, vet dock inte om asfalten där är annorlunda mot vad den är här. Förvisso var det många som sa att vi helst skulle undvika galopp på vägen, men hästarna var så taggade.

Ja hästarna på Irland är i regel tränade på asfalt så deras senor, leder, ligament och kroppar är vana och anpassade vid det .
 
Travar gör jag men är för harig för att galoppera då jag är rädd att halka, jo på vintern när brodden är på.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Stod i broshyrerna (stavning?) från backontrack! Trav var tydligen (om jag minns rätt) 2-2,5 tons tryck i nerslaget, medans galopp var 1-1,5 tons tryck.

För mig är det jätte logiskt! Galoppen är rund, och man bara rullar på, traven är mer kantig och det blir mer "pang pang pang" med benen i backen :D Hoppas ni förstod hur jag menar.

Det är ju bara att trava och galoppera på asfalt och lyssna på ljudet på nerslaget så hör man ju rätt tydligt att traven ger högre ljud= större tryck!
Jag har också fått lära mig det och mina väldigt duktiga tränare säger så också.
 
I mitt fall handlar det inte om att rida, utan att konditionsträna minishettisen lite bredvid cykel så att hon får röra på sig lite mer :). Hon är tyvärr inte inkörd än och har ingen vagn, min ork räcker inte särskilt långt för att springa med henne (i alla fall inte i jämförelse med hennes ork och tempo...) och för att kunna cykla vid sidan är det ju antingen grusväg eller asfalt som gäller :cautious:

Hade hållit mig till grusvägar och/eller börjat med tömkörning :)

Asfalten blir för stum om de inte är balanserade tycker jag. Sen risken för att halka såklart.
 
Hade hållit mig till grusvägar och/eller börjat med tömkörning :)

Asfalten blir för stum om de inte är balanserade tycker jag. Sen risken för att halka såklart.
Jag tömkör redan en del (liksom en del andra saker - gå i kuperad terräng, klättra, träning med bommar, dra en liten tyngd etc.), men vill kunna växla mellan lite olika saker :). Det jag framförallt har svårt att få till med tömkörningen är längre, sammanhängande, raka sträckor i lite snabbare trav eller galopp - min kondition räcker inte till för det i dagsläget :angel:. Och när jag har testat cykla bredvid henne nu några gånger så verkar hon tycka det är ganska kul att få springa på lite mer ordentligt än annars :D
 
Jag tömkör redan en del (liksom en del andra saker - gå i kuperad terräng, klättra, träning med bommar, dra en liten tyngd etc.), men vill kunna växla mellan lite olika saker :). Det jag framförallt har svårt att få till med tömkörningen är längre, sammanhängande, raka sträckor i lite snabbare trav eller galopp - min kondition räcker inte till för det i dagsläget :angel:. Och när jag har testat cykla bredvid henne nu några gånger så verkar hon tycka det är ganska kul att få springa på lite mer ordentligt än annars :D

Känns som hon är väl förberedd inför inkörning :D
Kul med någon som aktiverar sin shettis så mycket :heart
 
Jag har nästan bara asfalt runtom stallet, och då jag kör hästen så kan jag inte låta henne gå i vägkanten. Men vi travar ovh skrittar en hel del, ingen galopp pga halkrisken men ibland blir det väldigt snabb trav (hästen är väldigt het hemåt ibland :/)

Så länge man håller ett hyffsat tempo och håller hästen rak och balanserad så går det bara bra.
Innan så höll jag mig bara till skritt på asfalt men då vi bara har asfalt att tillgå och hästen är van vid det så ser jag inga problem med det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 169
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp