Galoppera utan att trava först

N

nixa 324

Fick bara en spontan tanke.
Vi skrittar ju fram, travar, galopperar, skrittar av osv.
Men måste man trava däremellan?
Jag arbetar alltid i trav innan galopp, men tar hästen skada av att hoppa över traven, förutsatt att den är ordentligt skrittad?
Traven är väl ändå den gångart som sliter mest på hästen?
Alltså borde man spara på hästen om man hoppar över den?
Menar inte varje gång nu, vet ju att vissa muskler sätts i traven med.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Jag har under ett halvårs tid skrittat fram ordentligt med mkt skrittjobb sen värmt upp i galopp.. Inte ett enda travsteg. Därför att det passar hästen perfekt! Och vad jag vet så har inte hästen tagit någon skada. Självklart sätter jag honom inte i en hög form från första galoppsteget men det skulle jag inte göra i trav heller.. Mjuk uppvärmning i galopp med en lägre och mer rund form funkar utmärkt!

Vildhästar travar ju inte ifrån en fara bara för att dom inte har hunnit värma upp först... :smirk:
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Jag har haft vissa hästar som är lättare att få mjuka och slappna av i galopp, då har jag hoppat över traven i framridningen och gått från skritt till galopp och efter det till att arbeta i trav.

Jag arbetar mina hästar mest i skritt och galopp i allafall de som är lite äldre. På unga hästar är traven viktigare.

Det allra viktigaste för att sätta muskler är att rida varierat och att göra korrekta övergångar och att hästen jobbar i en god form, tempo och lagom länge.

Sedan vet jag inte om trav generellt sliter mer på hästen. Det finns nog det som sliter mer på hästen tex obalans, fel form och över/under tempon där hästen inte kan balansera sig korrekt.

Sedan är det ju alltid olika från häst till häst.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Vill bara förtydliga att trav är en bra gångart att arbeta hästen i. Om man samlar för mycket i skritten, speciellt på unghästar, finns risk att den tappar framåtbjudningen. Trav är också en tacksam gångart att göra rörelser i. Jag ser i alla fall ingen anledning att hoppa traven. Det skulle vara om man har skrittar i typ 20 min.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Vissa hästar kommer igång bättre om man tidiglägger galopparbetet.Vissa lösgör sig bättre i galopp än i trav tex.så på vissa hästar är det lämpligt att lägga in galoppen tidigare.
Detta är ju natruligtvis högst individuellt och man lägger upp uppvärmningen där efter.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Tycker också att det låter som en ganska bra tanke att värma upp med galopp. På så vis får man ju i regel mer bjudning och hästen kan gå igenom hela kroppen på ett annat sätt än i trav.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Det är ju lite skillnad att galoppera en kort sträcka snabbt, och att galoppera samalt med en 70-kilosklump på ryggen som man ska balabsera upp;). Men jag antar att det inte vad vad du menade.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Galoppen i sig är ju mer lösgörande än trav. Därför tycker jag att det är alldeles utmärkt att värma i galopp.
Själv brukar jag skritta fram och sedan galloppera i lätt sits innan jag börjar arbeta i traven.
Fungerar jättebra.
:)
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Varför vara så stereotyp?

Jag lägger upp min ridning efter hur hästen känns den dagen. Vissa dagar är han seg och ovillig och då börjar jag i galopp (efter framskrittning och uppvärming i skritt) för att få i gång honom ordenligt, är ju hans bästa gångart också. När jag kan jobba honom i en bra form i galoppen så går jag över i trav. Hade jag inte gjort på detta sättet så skulle jag få rida i flera timmar för att få honom lösgjord och på hjälperna. :crazy:

Jobbar jag ute på vägarna så kanske (oftast) jag inte galopperar alls för att han spänner sig och vägrar lyssna på mig då. Då blir det väldigt mycket skritt, känns det bra så kan det bli trav några meter och så skritt igen. Kan behöva hålla på så här hela turen, ibland så kan jag ta en kort sträcka i galopp med hästen bibehållen på hjälperna på slutet. Efter några gånger med det här upplägget så går han mer avslappnat även ute och jag kan arbeta honom mer "normalt" även då.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

jag vet ej duktig hopp ryttare som rider sin ena häst i skritt å går sedan rirekt öve ri galopp.. detta för att hästen blir dunder spänd av att jobba i trav innan galopp. men jag kan ju tillägga att hästen är väl genom när hon väl fattar galopp.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Jag tror inte att en häst ka ta skada av det, så länge den är ordentligt värmd i skritt först. Förhållandena borde vara snarlika för både trav och galopp tycker jag.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Min pålle är enklast att jobba i galopp innan trav.
Han är en j-ligt pigg och stark herre och jag har lättare att samla honom i galoppen först. Han stressar inte upp sig lika mycket då.
Men självklart varierar det från gång till gång.
Det finns ju så klart ridpass när jag t ex inte galopperar alls.
Jobbar generellt mycket i skritt eftersom jag fortfarande har en hel del problem med min sits. Låser lätt vänster sida och jobbar med det innan jag går vidare från skritt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppera utan att trava först

Jag galopperar direkt efter skritten, det passar hästen bäst och hon trivs med det.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Så länge de är ordentligt uppvärmda i skritt tror jag inte att det är någon fara, sålänge man inte flänger iväg utan startar lite mjukt.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Det är inte ovanligt att när hästar ska sättas igång efter att ha varit halta så rekommenderar veterinären att man rider bara skritt och galopp (ja, efter att man en period bara skrittat hästen förståss). Skritt och galopp är tydligen "snällast" eftersom det blir den jämnaste belastningen på hästens ben.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Jag travar alltid innan jag fattar galopp, har alltid gjort så. Men jag kräver inte så mycket av traven förrän jag har galopperat, utan då ska hon bara ha framåtbjudning och vara lösgjord :)
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Jag behöver nästan alltid köra loss lite i galopp med min kille.
Han har svårt att slappna av innan man har galopperat. Och allt man gör betyder galopp annars, men om han får springa av sig lite först så går det kanon sen. Ingen mening att bråka med han om man löser det så lätt.

Galopp är utmärkt uppvärmning!
 
Sv: Galoppera utan att trava först

ok, jag skrittar nästan alltid i 40 min, innan jag börjar trava, så då borde det funka att galoppera direkt efter det.
hästen är faktiskt oftast stel i traven innan galoppen, men mjukare i traven efter galoppen.
vad bra! nu vet jag det.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Haf galopperar oftast innan jag travar, han släpper loss i kroppen fortare i galopp och man slipper harva runt med spänd häst.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Efter lååång uppvärmning i skritt så vill inte mitt varmblodsto trava!
Då är det en lugn galopp som gäller. :D
Hon har tillochmed lättare att fatta galopp från skritt! :rofl:
Tror det har lite att göra med att det är skonsammare med galopp för hennes bakknän som kan krångla lite ibland ...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 847
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
806
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp