Galoppera utan att trava först

Sv: Galoppera utan att trava först

nej hästen tar itne skada av att börja galoppera direkt efter framskritting tvärt om är det bra för hästen! då galoppen är bra för hästens rygg traven är i själva verket inte alls bra för hästens rygg av en anledning jag inte orkar skriva ned här nu

gör ofta så med min häst när han är pigg

och på ridskolan gör vi det ibland :D det är jättebra! sist vi gjorde det var det hoppning o vi fick tine ta ett travsteg på hela lektionen :P (regel xD) jag hade en c-ponny som heter snuitje som är välidgt pigg och drar gjärna lite men när man började med att galoppera honom var han jättelugn och fin sen! :D :banana: :love:

det är bara vi i norden som har fått för oss att skritt trav galopp för i övriga världen gör man inte så!
 
Sv: Galoppera utan att trava först

En av mina gamla hästar kunde man glömma att skritta eller framförallt trava på innan han fått galoppera.

Minns att jag gjorde en tråd om det, fasen vad mycket skäll jag fick :D.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Jag anpassar min ridning efter hästens dagsform
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppera utan att trava först

Normalt sett travar jag alltid innan galopp, men på min häst så är det enklara att börja med galopp, då hon blir mera framåt.
När jag tränar och så brukar jag stämma av traven lite innan för att se hur hon känns.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

*kl*

Får jag låna tråden till en fundering?
Min häst skulle behöva göra just detta, egetligen bara skritt och galopp pga KS.
Men hennes höger galopp att grymt dålig, mest på grund av att jag har svårt för den galoppen.
Hur pass dåligt/bra är det då i såna fall att bara galoppera i vänster galopp? Tränar höger då vi har möjlighet förstås.
Galopp sker inte varje dag heller, kanske två gånger i veckan.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Fasen, vad smart, det måste jag prova nästa ridpass.
Att jag inte har tänkt på det förut.
Mitt vbl-sto är ju så het på gröten att traven efter skritten bara blir "pannkaka".
Nu idag så gick ju galoppen jättebra, hade fin kontroll, så på tisdag ska jag mjuka upp med skritt och sedan ta galopp-passet och sedan travpasset, så får vi se..... :laugh:
 
Sv: Galoppera utan att trava först

finns ju undersokningar att trav sliter mer an galopp och i 90% av fallen kanns ju hasten som bast efter galoppen (min egen uppfattning), sa jag skulle saga att hasten inte far ialla av att man skippar travandet...
 
Sv: Galoppera utan att trava först

Vissa ggr när jag rider travaren så travar jag ingenting, utan bara skritt och galopp. Han har lättare att slappna av i galoppen, och använder ryggen bättre. Blir mjukare efteråt också än om jag skulle travat.
 
Sv: Galoppera utan att trava först

jag brukar variera. skrittar alltid fram ordentligt (minst 10 min fri skritt därefter 5-10 min till). tkr galoppen gör att hästen kommer igång ordentligt med kroppen o kan vara väldigt mjukgörande o bra för vissa hästar.
hblstoet jag rider brukar jag göra så med, då hon allmänt är lite spänd i traven i början. då börjar jag med lite galopp i stället (gör absolut inte ngt avancerat utan rullar bara på i galopp)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 897
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
807
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp