Galoppera ute under vintern? Rädd att halka?

musicmakesit

Trådstartare
Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen återupptagit ridningen igen efter många års paus så räknas väl fortfarande som lite nybörjare, och har nu min första vinter med min medryttarhäst. Men inser att jag inte helt vet hur jag ska rida nu när det börjar bli isigt och halt, hur rider ni? Har inte tillgång till ridhus, och hon ska helst inte gå så mycket på bana även om det finns tillgång till paddock. Så blir mycket skogsturer, men grusas eller saltas inte på vägarna på väg till skogen liksom så idag när vi skulle rida var det glashalt. Vilket ju gör att jag är rädd att hon ska halka och skada sig. Jag ledde henne sakta och försiktigt i väggrenen hela vägen till skogsturen ”börjar” liksom men tyckte även i skogen att det var lite halt, travade väldigt försiktigt ett par steg typ på de ställen där det var lite tjockare snö (och inte is liksom) men vågade inte mer och vågade mig absolut inte på någon galopp och var hela tiden livrädd att hon skulle trampa någonstans där det är halt under snön liksom. Det gick bra och hon verkade inte besvärad av halkan men jag är så rädd att hon ska råka kliva på en isfläck och halka till. Hur gör ni? :confused:
 
Är hästen bara broddad med minst 4 men helst 6 brodd och har snösulor (på alla fyra såklart) är det inga problem. Utan skulle jag inte rida alls. Som att be om att hästen ska fläka sig och människan hamna under. Endel drar av hästarna skorna vintertid för de menar att hästen halkar mindre då och visst, jämför man med skor utan brodd så är det sant men annars är risken stor att hästen ska halka även barfota. Jag hade alltså inte ridit barfota heller och skor alltid mina hästar med sex brodd i varje sko och snösulor runt om.
 
Är hästen bara broddad med minst 4 men helst 6 brodd och har snösulor (på alla fyra såklart) är det inga problem. Utan skulle jag inte rida alls. Som att be om att hästen ska fläka sig och människan hamna under. Endel drar av hästarna skorna vintertid för de menar att hästen halkar mindre då och visst, jämför man med skor utan brodd så är det sant men annars är risken stor att hästen ska halka även barfota. Jag hade alltså inte ridit barfota heller och skor alltid mina hästar med sex brodd i varje sko och snösulor runt om.
Vi klarar oss perfekt med två traktbrodd utöver snösulorna. Aldrig haft en fläkt häst med den broddningen. Fler brodd blir för hård friktion och sliter på lederna .
 
Och för barfotahäst, det finns både dubbade boots och boots med brodd.

Man kan även brodda befintliga boots med hjälp av något som heter islagsmutter. Sen kan man dra i valfria vanliga brodd. Det är bra att sätta en tryckfördelande padd i booten om man använder islagsmutter, det blir lite punkttryck.

Men på riktigt hård is så tycker jag inte man ska rida varken med järnskobrodd eller bootsbrodd. Har en bekant som gick omkull i skritt med sin skodda häst, som sen råkade kliva på hennes ben. Det slet upp rejäla sår. Jag har också själv varit med om att leda häst med broddade boots på sån is, och trots att han var aå stor så förvandlades bootsen till skridskor! Isen var så hård att brodden inte gick igenom.

Men bra packad snö, lagomt plogad vinterväg, kan vara underbart underlag att rida på.
 
Och för barfotahäst, det finns både dubbade boots och boots med brodd.

Man kan även brodda befintliga boots med hjälp av något som heter islagsmutter. Sen kan man dra i valfria vanliga brodd. Det är bra att sätta en tryckfördelande padd i booten om man använder islagsmutter, det blir lite punkttryck.

Men på riktigt hård is så tycker jag inte man ska rida varken med järnskobrodd eller bootsbrodd. Har en bekant som gick omkull i skritt med sin skodda häst, som sen råkade kliva på hennes ben. Det slet upp rejäla sår. Jag har också själv varit med om att leda häst med broddade boots på sån is, och trots att han var aå stor så förvandlades bootsen till skridskor! Isen var så hård att brodden inte gick igenom.

Men bra packad snö, lagomt plogad vinterväg, kan vara underbart underlag att rida på.
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att rida på is, men har fått lära mig att det är skonsamt för hästen då det är bra svikt samt att jag vet att det finns/fanns hopptävlingar på is, har för mig att det var i Alperna men kan inte hitta något vid en snabb googling.

Givetvis broddat alltså.
 
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att rida på is, men har fått lära mig att det är skonsamt för hästen då det är bra svikt samt att jag vet att det finns/fanns hopptävlingar på is, har för mig att det var i Alperna men kan inte hitta något vid en snabb googling.

Givetvis broddat alltså.

Det finns olika sorters is :).

Normal is är inget problem, ofta nära nollan när det är isigt. Men är det blankis i -18C kan den vara stenhård, tänk broddar på blank metallplåt.
 
Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen återupptagit ridningen igen efter många års paus så räknas väl fortfarande som lite nybörjare, och har nu min första vinter med min medryttarhäst. Men inser att jag inte helt vet hur jag ska rida nu när det börjar bli isigt och halt, hur rider ni? Har inte tillgång till ridhus, och hon ska helst inte gå så mycket på bana även om det finns tillgång till paddock. Så blir mycket skogsturer, men grusas eller saltas inte på vägarna på väg till skogen liksom så idag när vi skulle rida var det glashalt. Vilket ju gör att jag är rädd att hon ska halka och skada sig. Jag ledde henne sakta och försiktigt i väggrenen hela vägen till skogsturen ”börjar” liksom men tyckte även i skogen att det var lite halt, travade väldigt försiktigt ett par steg typ på de ställen där det var lite tjockare snö (och inte is liksom) men vågade inte mer och vågade mig absolut inte på någon galopp och var hela tiden livrädd att hon skulle trampa någonstans där det är halt under snön liksom. Det gick bra och hon verkade inte besvärad av halkan men jag är så rädd att hon ska råka kliva på en isfläck och halka till. Hur gör ni? :confused:
Snösulor och 4 brodd i varje sko så är det inga problem sålänge underlaget inte är buckligt eller för hårt. Ofta är det till och med mindre risk att halka när man rider på lite då brodden sätter sig bättre än när man skrittar försiktigt.
 
Snösulor är ett givet, men hur många broddar kan variera från häst till häst. Har haft hästar som klarar sig utmärkt med traktbrodd, medan andra behöver 4 för att inte halka. Väljer oftast 4 i bak oavsett för att de inte ska halka när de skjuter i från.
 
Med 4 brodd och snösulor känner jag mig rättså säker. Värst är om man kommer ut från lössnö på is/packad snö och det sitter kvar i hoven nått steg så brodden inte får fäste. Sen rider vi nästan som vanligt på alla hala underlag, är mest orolig ifall hästen skulle bli rädd och kasta sig snabbt åt sidan och inte få ordentligt fäste när det blir så snabbt och högt tryck.

Men som skrivet ovan, är de riktigt kallt och hästen inte jättetungt kan det bli halt även med brodd för isen blir stenhård.

Det går bra även med traktbrodd och snösulor, men påskjutet i uppförsbackar blir svårt eftersom det släpper när traktbrodden lyfts. Gäller främst isiga vägar och packad snö. Ibland har jag bara 4 brodd fram och trakt bak.

Men man vänjer sig! Se till att den är ordentligt broddad med sulor och sen får man nästan testa sig fram med vad man själv känner sig säker med.
 
Bor i södra Sverige (Halland) och har sällan särskilt långvariga snö- och isperioder. Grusvägarna hemmavid plogas och sandas vid behov, så det är sällan glashalt. Vi har alltid traktbrodd runtom vintertid, men sällan mer än så. Har islandshästar och rider i 4 av 5 gångarter i snö (ej pass om vi inte har 4 brodd per hov - med det påskjutet behövs tåbrodd åtminstone bak), enbart skritt och tölt om det är isigt (i tölt har hästen alltid minst en hov i marken, vilket är väldigt praktiskt vid halka, blir som snabbare skritt bara om man inte rider för fort).
 
Förutom allt ovan skrivet, så får man känna av hur halt hästen upplever att underlaget är och anpassa sig efter det, samt kolla av vägen själv framåt.

Plan mjuk is och någon isfläck i skogen brukar sällan vara något problem. Förr körde man trav ute på isarna.
Värre är det med knögglig is och snöstyltor (som kan uppstå trots snösulor).
 
Tävling på is är inget ovanligt när det gäller islandshäst, men faran kanske är större att isen inte håller än att hästen halkar om man inte passar sig.


OBS all klarade sig, men att rida på is är inte helt ofarligt, även om isen är tjock som här kan det gå illa särskilt om man är många. Jag gissar att isen kom i "svängning" och sprack upp.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp