Galoppera ute under vintern? Rädd att halka?

Vi klarar oss perfekt med två traktbrodd utöver snösulorna. Aldrig haft en fläkt häst med den broddningen. Fler brodd blir för hård friktion och sliter på lederna .
Det gör inte jag. Det är så backigt här att vi aldrig hade kommit uppför backarna utan fullbroddade skor. Självklart har jag inga gigantiska brodd utan 6 mm. Det har fungerat toppenbra i 20 år. Ingen häst har fått problem med lederna.

Jag skrev inte heller att traktbrodd (vilket jag anser är vansinne med tanke på hur hästen står på hårdmark med enbart sådana men det är en annan diskussion) gör att hästen riskerar att fläka sig utan att en häst utan brodd, skodd eller inte, riskerar att fläka sig.
 
Jag tycker styltorna är värst dock ❄️

Är det halt ute rider jag helst på liten skogsväg, tycker både asfalt/grusvägar är hemska om det är isigt. Har inte vågat mer än trava då, men mest på grund av styltorna.
 
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att rida på is, men har fått lära mig att det är skonsamt för hästen då det är bra svikt samt att jag vet att det finns/fanns hopptävlingar på is, har för mig att det var i Alperna men kan inte hitta något vid en snabb googling.

Givetvis broddat alltså.
I St. Moritz spelar de polo och tävlar i både trav, galopp och tolkning på isad sjö varje år :)
 
Jag går inte själv ut på sjöar med is på oavsett hur tjock den sägs vara så skulle absolut inte rida påsen heller. Jag menade is på vägar.
 
Inte jag heller! När hästen håller på att dyka (nästan) i skritt, inte fasen vågar jag trava då (inte rida alls ens)
Även om det skulle gå att trava o galoppera utan sulor så tar jag mig ju inte av gården i skritt utan och då är ju risken för benbrott stor 🙈
Litar inte 100% på mina polarpads heller så är alltid lite rädd att det ska släppa när vi börjar trava, ifall det blivit låga styltor som inte riktigt känns uppifrån.
 
Även om det skulle gå att trava o galoppera utan sulor så tar jag mig ju inte av gården i skritt utan och då är ju risken för benbrott stor 🙈
Litar inte 100% på mina polarpads heller så är alltid lite rädd att det ska släppa när vi börjar trava, ifall det blivit låga styltor som inte riktigt känns uppifrån.
Usch ja!
 
Styltorna brukar ju dock försvinna eller inte alls uppkomma vid snabbare gångarter än skritt! :D
Beror på säger jag. Min donna får styltor även i högre gångarter men då har hon haft SMÅ hovar. Hoppas på att det blir bättre nu när hon plötsligt i somras breddade fötterna 0,5cm under en skoperiod (nej jag vet det ska inte gå men hon gjorde det och hovslagaren kliade sig i huvudet och undrade hur det gick till.)
 
Beror på säger jag. Min donna får styltor även i högre gångarter men då har hon haft SMÅ hovar. Hoppas på att det blir bättre nu när hon plötsligt i somras breddade fötterna 0,5cm under en skoperiod (nej jag vet det ska inte gå men hon gjorde det och hovslagaren kliade sig i huvudet och undrade hur det gick till.)
Det har mina alltid fått. Blir bättre med snösulor men inte helt 100. Skulle jag rida fortare än skritt utan sulor så skulle det bli vrickade/brutna ben till höger och vänster
 
Tusen tack för alla svar! 🥰

Jag pratade med ägaren, men det verkar inte som att hästen ska varken skos och broddas eller ha snösulor utan att det mer var filosofin att "de dagar det är för halt behöver du inte rida". Så får nog göra så att jag rider de dagar det är lite mer barmark, och skippar snö-dagar 😅
Absolut observandum med ev is under snö! Aldrig rida fortare än skritt om du inte är säker på underlaget. Vi har nu i två dagar haft väldig kramsnö, främst igår, så min häst gick absolut inte att rida trots polarpads I framhovarna....
Ja det var det jag tänkte också, att jag var så rädd för att det skulle vara halt under snön. Har fått tips innan att "rid i kramsnön i mitten av vägen och inte i däckspåren" för att det inte ska vara lika halt. Och ja visst att det är halt i däckspåren, men känns rimligtvis som att det bör vara lika halt i mitten fast det är "dolt" 🤔 Efter att ha läst alla era svar om broddar och snösulor, och vetskapen om att min medryttarhäst antagligen inte kommer att broddas så får jag nog vara beredd på en vinter med ganska många färre ridpass. Det fanns eventuellt möjlighet att följa med tjejerna som rider vid granngården till ett ridhus "någon gång ibland" så får satsa på att få kontakt med dem!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Miingla
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp