Bukefalos 28 år!

Galoppfattning

delfi

Trådstartare
Man förbereder en galoppfattning i traven, men i vilket moment i hästens benföring ges fattningen. Tex höger galopp: ges själva fattningen när hästen lyfter vänster framben???
 
Sv: Galoppfattning

På ridskolan får man ju oftast lära sig att i höger varv tar man fram innerskänkeln och bak ytterskänkeln när man fattar galopp. Men vad jag fått lära mig så fattar man höger galopp med ytterskänkeln, hästen ska alltså börja höger galopp med vänster bak.
 
Sv: Galoppfattning

Man förbereder en galoppfattning i traven, men i vilket moment i hästens benföring ges fattningen. Tex höger galopp: ges själva fattningen när hästen lyfter vänster framben???

Det har jag också funderat över - ibland när man fattar känner man under sig att hästen måste "hinna med" att få till benen innan den kan fatta. Det måste vara, för höger galopp, att man ska ge signalen när den är i högerdiagonal i trav (om man nu fattar från trav)? För då är vänster bakben "ledig" och hästen kan börja galoppera iom att det benet slår i marken.

Kan ingen dressyrexpert svara? :)
 
Sv: Galoppfattning

Tack Memmis och Tussi, ni har samma svar, så det är nog så. Ska försöka ge fattningen i rätt ögonblick. Försöker reda ut vilket ben hästen lyfter under mig utan att titta. Inte helt lätt
 
Sv: Galoppfattning

Jag är ingen dressyrexpert, men väl hippolog och vet svaret på frågan ;) Precis som ni är inne på ska fattningen ges precis innan/när ytter bak sätts i marken, beroende på hur snabbt hästen reagerar på hjälperna. På en häst som reagerar direkt ges hjälpen i samma millisekund som hästen sätter ner ytter bak, för den yngre hästen eller en häst som inte reagerar så snabbt, strax före.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 079
Senast: JohannaB
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 706
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp