Bukefalos 28 år!

galoppfattning?

loote

Trådstartare
hur gör man en korrekt galoppfattning?
ska man flytta fram ena foten fram o andra bak och sen ''sparka'' (eller trycka beroende på häst). Är lite förvirrad!
och vad menas med vänster och höger galopp när man fattar galoppen?:)
 
Sv: galoppfattning?

Hej! Och välkommen in i hästvärlden.. =) Vad jag förstår har du inte ridit så länge, så därför blir förklaringen "lite förenklad" (ridning är svårt nog ändå).. Hästen har "två" galopper, för att fotförflyttningen är olika. I höger galopp sätts höger framben ned sist och "längst fram" och tvärtom i vänster. Det är på frambenen det är enklast att se vilken galopp det är, både från marken och från ryggen.
Galoppfattnings-signalen är precis som du säger, man för fram det ena benet något och det andra förs bakåt. Är det höger galopp ska höger ben (skänkel) föras fram. (Samtidigt som benen flyttas ska också höger höft föras fram - brukar underlätta om ryttaren tittar till vänster när höger galopp ska fattas) Om man behöver trycka/kicka eller "klämma till" beror på hästen.. Som ovan ryttare är det bättre att överdriva lite, medan däremot den rutinerade bara behöver använda höfterna.
På ridbanan finns höger och vänster varv. När höger sida av ryttare och häst är inåt mot ridbanans mitt, rider man i höger varv (och ska därför rida i höger galopp) och vice versa.
Alltså finns "rätt" galopp och "fel" - om ridläraren ropar om fel galopp, beror det på att hästen tex har fattat vänster galopp i höger varv.
Hoppas det klarnade något! :)
 
Sv: galoppfattning?

tack för ett otförligt svar :)
jag har ridit rätt mycket men bara uteritter,så har aldrig lärt mig på riktigt. Har fått hästarna att galoppera av att bara skänkla elr med hjälp av spö. Men ska börja på ridskola nu så kan vara bra att inte vara helt borta :P
 
Sv: galoppfattning?

Cha9 förklarade bra. Tänkte lägga in ett par filmer så du kan se skillnaden.

Här går hästen i vänster galopp, dvs det vänstra frambenet sätts ned "längst fram" i varje språng.
http://youtu.be/7cH4lZ__EVI

Den här hästen går i höger galopp, dvs det högra frambenet sätts ned längst fram i varje språng.
http://youtu.be/TwMi462PUMs

Ett annat bra sätt att lära sig skillnaderna mellan galopperna är att studera hur hästen förflyttar benen när den gör galoppombyten, främst byten i vartannat steg. Här ser man hur hästen först ligger i vänster galopp, sen gör ett byte till höger galopp, tar ett språng i höger galopp, byter till vänster, tar ett språng i vänster och byter till höger. Detta gör att det är lätt att se vilket "benpar" som är sas "förande".
http://youtu.be/MQ_YKDYyP1Y
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 302
Senast: iNHALE
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
557
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 079
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp