galoppfattning?

gul_zebra

Trådstartare
Har enormt svårt att fatta galopp och undrar om ni här har något tips? Brukar annars göra halvhalt, släppa efter på inner tygel samtidigt som jag för fram inner skänkel och bak ytter och skänklar på. Problemet är visst, enligt ridläraren iaf, att jag inte är tillräckligt konsekvent i mina hjälper, vad kan jag göra för att bli bättre i hjälperna?
 
Varför fram med innerskänkeln? Prova fatta bara för ytter, och se till att du sitter rakt över hästen men öppnar ditt yttre sittben så hästen enkelt kan föra fram ytter bak. Joxa inte med tyglarna, bara sitt där. Rak i ryggen (jag själv brukar falla fram som jag-vet-inte-vad) och blicken framåt. Tänk galopp, rid galopp själv och hästarna brukar följa med.
 
Bra fråga, inte den blekaste aning :confused: Hittills har alla sagt att man ska göra så så då har jag gjort det :confused:

Tackar för tipsen, får se om det går bättre :bow:
 
Jag fick också lära mig som du, att ta fram inner - men då trillar man otroligt lätt fram och då blir det pannkaka. Och efter att ha haft tur att ha ridit några riktigt välutbildade hästar så har jag insett hur otroligt lätt det är att fatta för ytter :D Det stämmer bättre med hur hästen inleder galoppen, mer logiskt - helt enkelt!
 
Ja låter man bli att flyga fram om man "skippar" inner är ju det en fördel, lyckas göra det typ 99% av alla försök jag gör :D
 
Och faller man fram blir hästens reaktion nästan alltid att öka traven - då blir det ännu svårare att hitta balansen in i en bra galopp.
 
Fattar inte hästen lätt galopp på dubbla spår då?? (enligt min ridlärare iaf.)

Har annars hört att man ska fatta för bara innerskänkeln.
 
Den fattar bara på dubbla spår om man lägger den på dubbla spår. Sätter man en rak ram för hästen att följa, kommer den att fatta i en rak ram.
 
Håller med Tassetass.Fatta bara med ytterskänkeln.

Jag brukar göra så att jag "lyfter upp" min innersida,dvs axel,höft o hand,ngt,sänker ytterhanden och för bak ytter skänkel och There we go!så rullar vi fint in i galopp :)
Det är väl mest på hästar som har svårt att fatta rätt galopp jag gör så.Annars räcker det med att ta bak yttersknkeln lite och fint rulla in i galopp.

Har alltid hästen samlad när jag fattar galopp,annars blir det bara släng ;)

Hoppas det går bättre med dina galopp fattningar :)
 
Det heter ju att fattningen gör galoppen, så det är mycket viktigt att man gör en tydlig galoppfattning! Jag brukar sitta tungt tunt i sadeln, rak i ryggen och blicken måste vara framåt, för du får absolut inte titta ner på hästen. Håll i hästen, lätta eller trixa inte med tyglarna utan ge hästen ett stadigt stöd och låt ytterskänkeln falla bak en aning och innerskänkeln tas aningen fram, men koncentrera dig på yttern. Å något som är viktigt är att SITTA tungt i sadeln samtidigt som du gör fattningen tills hästen har kommit fram i galopp. Många börjar luta sig framåt och lätta och så vidare. Glöm inte att trääna massa! Hoppas att jag var lite till hjlp i alla fall! Lycka till!
 
Jag brukar göra så att jag vrider överkroppen utåt, då hämnar oftast sittbenen i "galopp" inner sittben far fram och ytter bak, funkar bra på de flesta hästar.
 
Taxk för alla tips! Hoppas det går bättre sen, annars är jag väl ett hopplöst fall :D Om bara plugget kan ta och börja..!
 
Ville bara tacka för alla tipsen!
Red igen i onsdags och provade då med att låta bli att föra fram innerskänkeln och inte joxa så mycket med tyglarna som någon skrev. Funkade alldeles utmärkt, blev fattning redan på andra försöket :idea: Nu gäller det att träna så det blir direkt också :)

Nu har man bevis för att man har nytta av att vara buke-nörd :D
 
Sv: galoppfattning?

Nu fattar jag varför jag har svårt att fatta galopp barbacka.. ska prova med ytterskänkeln. men det är bara när jag ska fatta vänster galopp som hästen börjar slängtrava...
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 167
Senast: Stekspaden
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 437
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp