galoppfattning

R

rosita

har en oinriden 4åring som jag marktränar med.
Vill få henne att galoppera på volten (stor volt).
När jag säger "galopp" och manar på henne så ökar hon bara traven.
Ibland kan hon ta några galoppsteg men saktar av igen om jag inte springer efter henne o manar på.HUR GÖR MAN!!!!!rent praktiskt.

mvhR :confused: :confused:
 
Sv: galoppfattning

"Jaga på" mer och säg GALOPP, när hästen galopperar får den beröm, får ta kanske 5-10 galoppsprång till och sen bryta av till trav. Bry dig inte om fall det blir slängtrav in i galoppen i början, det ger sig när hästen kommer på vad du menar.

Och var lugn i din drivning, hästen får inte bli skärrad eller rädd.

En av mina medryttarhästar f 2001 är också helt lam i galoppfattningar på lina, hon bjuder inte alls. Tror det beror på att hon är lat och fet med kass kondis.
 
Sv: galoppfattning

Jag har tidigare gjort så att jag har manat på mycket och när hästen tyckt att det är jobbigt med trav i den farten så fattade den galopp och i samma ögonblick sa jag galopp och berömde MYCKET. När jag longerade en ponny så räckte det med att snärta till med pisken bakom honom och säga galopp så fattade han galopp. Han gjorde så varje gång och givbetvis fick han också mycket beröm. Säg inte galopp innan hästen fattar galopp utan gör det precis när hästen fattar galopp. Beröm och gör så varje gång hästen fattar galopp så sätter den snart ihop ordet galopp med hur den springer.
Och slutligen så räcker det med att säga galopp så fattar hästen hur den ska springa.
Lycka till!
 
Sv: galoppfattning

Tack underbara ni!!!!!
Tror att jag har för bråttom,vill att det ska bli perfekt fort,får nog lugna ner mig o räkna med att det tar tid.....
mvhR
 
Sv: galoppfattning

Galoppera balanserat på volt kräver bärighet som man knappt kan begära av en otränad fyraåring.
Galoppera i största allmänhet på volt däremot, med tyngden på inner bog, snett och vint och i full fräs - allmänt kallat framstupa sidoläge :p - det klarar de nog om man driver tillräckligt. Men det är inte vidare nyttigt för någonting, framförallt inte frambenen. Se det som att din häst har självbevarelse drift!

Jag skulle rekommendera dig att istället träna på mycket övergångar i longeringen, alltså skritt-halt-trav-skritt. Det stärker hästen så att den snart kan klara en balanserad fattning iallafall, och tränar upp er kommunikation.

Kommandot för galoppfattning kan du träna in genom att lösträna hästen istället. Det är lättare för dem att balansera sig utan en lina som drar i dem. Gränsa av ridbanan om du vill ha hästen på en något större volt, eller låt hästen använda hela (vilket brukar resultera i några varv i full fräs - jaga bara inte på hästen så den blir stressad, och se till att du väljer varv, som under longering). Lär in galoppkommandot genom att själv "fatta galopp" med ditt kroppsspråk samtidigt som du har en drivande position och ropar ditt kommando. Ser kul ut för åskådare också! ;)
Beröm och sluta driva direkt hästen fattar galopp. Då förstår hästen iallafall vad du vill, och ni har någon nytta av övningen. Låt den sakta av när den inte orkar mer, eller hellre, be den sakta av och ta ner i skritt mellan fattningarna.

Löshoppning kan också ge tillfällen att träna galoppkommando. Låga hinder räcker, och hästen faller gärna i galopp efter ett skutt om inte förr.

När du vill ha mer kontroll och be om galopp under longering - nöj dig med att träna fattningar i början. Nöj dig med några språng, beröm och sakta av. Allt för att underlätta för hästen att samla och balansera sig, inte bli överilad, stressad och framtung.
 
Sv: galoppfattning

Jag har också problem med galoppfattningarna, och då särskilt vänster galopp. Min häst är 11 år, men hon lärdes nog aldrig ordentliga galoppfattningar från början utan lämnades för utbildning i höstas (strax innan jag köpte henne).

Det är först nu efter vinterns underlag som vi kunnat börja träna galoppfattningarna igen ordentligt.

Problemen jag har är att hon verkar vilja fatta höger galopp hela tiden, och detta även när hon springer själv. Jag antar att hon kanske är starkare i den ena sidan, eller har jag fel?

Har någon ett tips på hur jag ska göra för att hon ska fatta vänster galopp? Jag brukar fatta i hörn på fyrkantsspåret eller på en volt, men det verkar inte hjälpa...

Förut hade vi problem att ens få igång galoppen, så framsteg har vi ju gjort men jag vill ju inte att jag ska lära henne fel nu...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp