Galoppfattningar

T

Therese__

Hej!

Jag har ett kallblod här hemma som jag håller på att rida in, & det går bara bättre & bättre!:) Hon är jätte duktig min lilla prinsessa :bump: men men. Hon lyssnar jätte bra på det mesta! Skritt, trav, stanna, backa, skänkelvikningar åt båda hållen, framdelsvändningar m.m men det är en sak som vi inte riktigt har kommjit överfund med. Galoppen! Ibland går det bra & ibland sämre. Jag har bara övat galopp ute i skogen då jag inte har tillgång till paddock, inte grusad & det blir alldeles för halt på gräset :( Elin är väldigt pigg & stark så hon gasar ju gärna på lite när man väl har fått upp henne i galoppen men hon är inte ohanterbar, efter ett par m :angel: Men jag skulle gärna vilja ha några råd om hur jag kan öva skänklarna med henne så ja.. om det finns någon med bra tipps så snälla!! säg till mig.

ha det bra! Mvh// Therese & Elin
 
Sv: Galoppfattningar

Prova att använda sökfunktionen här på foumet.. sök på Galoppfattning, det kommer komma upp massor...:)
MVH/Q
 
Sv: Galoppfattningar

nu kanske jag verkar lite ding men .. vart finns det här sökforumet då? :) inte så bra på det här :smirk:
 
Sv: Galoppfattningar

Hitta det! :D Hur kunde jag vara så blind! :p
 
Sv: Galoppfattningar

Kom gärna med fler tips även om jag är tacksam för det senaste! :)
 
Sv: Galoppfattningar

Jag säger som jag sagt förut..
Lär in galoppen från marken med röstkomando och för det sedan med över till ridningen för att underlätta för hästen...

Att hästen rusar i galoppen beror ju på att den inte orkar gå långsamt.. det samma gäller med att få stopp på den..Den orkar inte stoppa upp så fort. och sätta sig mer på ändan så att säga..
Det jag oxå tänker mycket på är att jag inte själper hästen innåt i fattningen eftersom galoppen börjar i ytersidans bakben.. (höger galopp vänsterbak och så tvärt om)Därför ställer jag inte hästen innåt utan håller den mera rak eftersom jag vill underlätta för hästen så mycket som möjligt.. jag vill hjälpa den att ta i med ytterbak.. genom ställning innåt hindrat jag oxå inner fram för att gripa tag ordentligt..När hästen väl fattat galopp så låter jag den gå ganska fritt framtill för att den ska få balansera sig själv efter sin egen förmåga... Berömmet är otroligt viktigt för att få hästen att tycka det är roligt att galoppera.. Jag nöter heller inte det med galoppen så mycket.. får jag galopp några steg så kan jag där ge mig direkt efter och avsluta ridningen.. (som belöning) och ta hem hästen till stallet igen.. för att hästen ska få en positiv upplevelse :)
 
Sv: Galoppfattningar

Tack för det tipset:) Ja jag ska inte börja träna in hennes galopp riktigt än men o några veckor. Jag ska bilda lite muskler på henne & så innan vi börjar ordentligt. J aden biten med beröm är väldigt viktig:) Min lilla docka kan knappt lyfta benet utan att få beröm :D Men jag ska absolut prova det här!
Ja.. tack som sagt!:)
Mvh// Therese & Elin
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 403
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp