Bukefalos 28 år!

Galoppfattningar

M

MorsGris

Hej

Jag har jätte problem med att fatta höger galop med min häst. :(
Jag vet inte om jag gör rätt.. :/

Kan någon förklara en "godkänd" fattning?

Skulle vara hemskt snällt..

Tack på förhand :p
 
Sv: Galoppfattningar

Ha hästen ställd åt höger med kontakt på båda tyglarna.
Flytta bak vänster ytterskänkel lite och fram höger innerskänkel lite.
Lägg din egen vikt på ytter sittben (jätteviktigt, tror att det är här ditt problem är)
Fatta galopp genom att trycka extra med ytterskänkeln.
Vips så blir det galopp;)
 
Sv: Galoppfattningar

om du nån gång har möjlighet att få sitta på en balimo pall med en bra instruktör som först ger dig övningar på pallen och sen får du sitta upp på hästen ger en rejäl aha upplevelse, iallfall för mig. Det ridpasset gick skitbra:D Bra att öva galoppfattningar på pallen(hur du ska göra med sits) och även upptäcka om du är stelare åt nåt håll.
 
Sv: Galoppfattningar

hästen ska vara väl framme på bettet. galoppen fattas ur en halvhalt, ryttaren lägger vikten mera inåt genom att sänka inre knäet men bibehåller lodrätt överliv och axlarna i samma höjd (skjuter fram inre höften, "svankar" något).

inre skänklen vid sadelgjorden förmår hästen att gripa för sig med inre bakbenet och att övergå i galopp, yttre skänklen , obetydligt tillbakaförd verkar reglerande. när hästen fattar galopp så måste eftergift följa så hästen kan fatta.

viktigt är att hästen är rak, så inte galoppen fattas på 2 spår.
 
Sv: Galoppfattningar

Nejnej, ingen vikt inåt, det är en missuppfattning många har. Då försvårar man för hästen att ta fram det inre bakbenet som den ska börja galoppera med. Det är en balansfråga för hästen.
Vissa fattar för innerskänkel, andra för ytter. Om du nån gång ska göra ordentliga galoppombyten är det bättre att lära hästen att fatta för ytterskänkeln enbart.
 
Sv: Galoppfattningar

På en sån häst skulle jag ställa åt vänster och släppa hela innertygeln i fattningen. I det läget hindrar man hästen att ta för sig med ytter bak och det blir automatiskt rätt galopp. (Man ger fritt utrymme åt galoppsidan) Om man behöver förtydliga extra så kan man lägga spöt lätt på innerbog i fattningsögonblicket. I takt med att hästen blir starkare kan man rida den rakare och till sist ställd åt rätt håll (om fattningen är på volt)
Jag skulle förlägga fattningarna precis i början på en långsida, när man just ridit igenom sista hörnet, i början.
 
Sv: Galoppfattningar

nej, det är ingen missuppfattning :grin: jag har ridit för gamla ryttmästare under hela min uppväxt och litar på hur jag fått lära mig. även i byten fungerar det lättförstått för hästen.

eftersom fattningen huvudskligen sker via höften och inre höft ska fram (och inre knä sänkas) så blir det en något ökad vikt innåt. dock får inte överlivet luta alls utan ryttaren måste fortsätta sitta rakt (där gör många fel, och lutar sig innåt. inte rätt) därimot så är ju även ytterskänklen viktig i fattningen då den verkar reglerande.
 
Sv: Galoppfattningar

Jag har av ren lathet inte orkat läsa igenom alla svar ord för ord så hoppas att jag inte upprepar...

Min häst och jag har också haft lite problem med höger galopp, främst för att hon är ganska "grön". Vi rider för tränare och igår när vi tränade på galoppfattningar tog hon höger nästan varje gång jag bad om det! :D
den första skillnad jag kommer på att jag gjorde var att jag gav efter ordentligt på innertygeln. Tror det var i " Rida dressyr med Kyra" som jag läste det och det fungerade mycket bra för oss. Sen kan andra saker ha påverkat, hon har blivit starkare o.s.v. men det kan vara värt att prova. :idea:
 
Sv: Galoppfattningar

Jag tror vi som är lite äldre" fått lärs oss lika. Jag har också lärt mig precis som du (och ridit mycket för kavallerister) Det är logiskt och fungerar väl tycker jag. De yngre ryttarna verkar nuförtiden lärs sig väldigt olika beroende på vilken instruktör de haft. Det finns ingen röd tråd nu som det gjorde förr.
 
Sv: Galoppfattningar

Jag har lärt mig som ni två, att man sänker inner knät.. och jag måste ju defenitivt tillhöra den yngre genrationen.

Fattar man galoppen för ytterskänkel blir det ju lätt så att hästen flyttar in bakdelen och fattar galoppen på dubblaspår, vilket ju inte är att föredra.

När jag lär mina nybörjarelever fatta galopp, säg höger, brukar jag lära så att:
*Höger något skänkel fram (iom de kommer ju innerhöften fram)
*Vänster skänkel något bak
*Stadigt tag om yttertygeln, så den inte glappar
*Mjukt tag om innertygeln, med medgående hand
*RAK HALS!
*Fatta galoppen för båda skänklar med ett jämnt tryck

När de sedan kommit längre i ridningen utvecklar jag det till att de bara ska sänka innerknät och fatta på så sätt.


Har även hört tränare som säger att man sk vrida sig lite utåt i fattningen, men det förstår jag inte meningen mer?
 
Sv: Galoppfattningar

:bow::bow: jag upplever det pricis som du :bow: dessutom att allt många ggr. krånglas till så förbenat.

men som min mor alltid sa att du kan lära en häst fatta galopp genom att bita den i örat - bara du är konsikvent. sagt med ironi när hon tyckte att ridningen och hjälperna krånglades till för mkt. :angel:
 
Sv: Galoppfattningar

Jag menar inte att det sättet att lära ut har försvunnit, men att det nuförtiden finns en massa andra sätt de undervisar på. Förr var det mera enhetligt. Nu finns så många olika sätt. (på både gott och ont)
 
Sv: Galoppfattningar

:bow::bow: jag upplever det pricis som du :bow: dessutom att allt många ggr. krånglas till så förbenat.

men som min mor alltid sa att du kan lära en häst fatta galopp genom att bita den i örat - bara du är konsikvent. sagt med ironi när hon tyckte att ridningen och hjälperna krånglades till för mkt. :angel:


Hi, Hi! En av mina gamla ridskolechefer sa alltid att "man kan lära en häst fatta galopp genom att dra den i ena örat, bara man är konsekvent." (men att det kanske inte känns som den mest naturliga hjälpen)
Hon och din mamma kanske hade haft samma instruktör från början?
Men hur som helst tycker jag de har helt rätt!
 
Sv: Galoppfattningar

:rofl::rofl: ja det är väl inte omöjligt. min mor har ridit och jobbat för bla. stare.
 
Sv: Galoppfattningar

Det finns lika mångfa sätt som det finns ryttare :angel:

Min pålle har lärt sig fatta galopp när jag börjar "rida i galopp" med sätet, och på något sätt vet han om jag tänker ta vänster eller höger.. Jag vet inte hur vi gör, men oftast går det :p
När det inte går använder jag mig av en metod som inte direkt hör hemma på dressyrtävlingen.
Om jag vill ha höger galopp:
1. spänner stuss och lår (jobbar nu på att fatta galopp beroende på vilket lår jag spänner, så jag spänner bara det ena, i detta fall höger),
2. för vänster arm bakåt, höger arm framåt (som ett snett flygplan)
3. ger akustisk hjälp ("pussar", pussljud)
4. "galoppsäte"
5. Klappar mig själv på rumpan med vänster handen
Har jag fortfarande ingen galopp klappar jag hästen på baken, eller på sadeln, beroende på om jag har någon eller inte.

Alltihop går fort, kanske tre fyra sekunder. De fyra första går nästan ihop, medan klappandet tar lite längre tid för att ge hästen en chans att svara.
Min häst som är van vid att ridas på hellånga tyglar överallt har inga problem med det, men om hästen inte är van vid så mycket eget ansvar kan det nog bli problem. Bör kanske inte testas i skogen första gången..
 
Sv: Galoppfattningar

Ja, alla lär vi oss olika. Gamla kavallerister gjorde på sitt sätt, men längre tillbaka så kan man läsa om att man fattade galopp med vikten förlagd på ytter sittben.
Min tränare förklarade detta ganska enkelt:
Använd dig själv i detta exempel. Du ska fatta höger galopp. Ta en tung resväska i höger hand och ser hur viktfördelningen blir och hur enkelt/svårt det är att börja galoppera. Byt nu sida och ta resväskan i vänster hand och prova att fatta höger galopp igen. Det fungerar precis likadant för hästen. Och de mycket svårgalopperade hästar som jag har utbildat får genast mycket enklare att fatta galopp på detta sätt.
Så ut och skutta med resväskan, eller en liten hårdpressad höbal går också bra, alla ni som undrar vad jag håller på med
:D

Basic Lisa: Jag förstår vad man vill ha ut genom att vrida kroppen utåt, då för man automatiskt fram inner höft.
Om din häst för in baken i galoppfattningen och går på dubbla spår är hästen sannolikt inte helt rak i sin kropp, i såna fall tränar jag galopp ur öppna, där vikten OCKSÅ ska ligga på ytter sittben. Det är nämligen där hästen bär den största vikten och håller sin balans.
 
Sv: Galoppfattningar

jag tycker inte din jämförelse är relevant. och jag har inte missuppfattat någonting ;) (säger inte att du heller har gjort det, var och en gör efter sitt)

det absolut vanligaste felet ryttare gör vid galoppfattning är att luta sig innåt och det är INTE meningen utan FEL. när knäet sänks så läggs endast en ytterst liten tyngd innåt (marginel)och det sker huvudsakligen pga. att innre höften ska fram.

även när jag jobbade hos beridare så va det så hästarna skulle utbildas. har heller aldrig haft några problem med att få hästarna att förstå.
 
Sv: Galoppfattningar

Men jag tror vitsen med det är inte att all vikt ska vara på ytter (som resväskan) utan att man ska sitta kvar på ytter och inte lägga all vikt inåt, man ska fortsätta sitta rakt över hästen:idea: Det är vanligt att lägga för mycket inåt och därmed hindra hästen (så som exemplet med resväskan visar.)
Men ha en rygggsäck mitt på ryggen istället för resväskan i ena handen så ser du att du kan galoppera åt båda hållen:D

Det är f ö samma i öppna (som du nämnde i annat inlägg) man sitter rakt över hästen, får inte tappa ytter sittbens kontakt med sadeln, (och även i sluta).


KL

Ang detta krånglande, så håller jag med, det blir så himla krångligt och jag undrar om det inte beror på alla dessa "pedagogiska" försök att göra det lättare genom olika liknelser eller vad man ska kalla det, som uppfattas olika av varje åhörare:o i värsta fall. Förr var det mera rakt på sak, kanske inte så uttänkt pedagogiskt dock, ska erkännas. Allt har för och nackdelar.

Flash/ som också ridit för militärer i barndomen:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppfattningar

Galoppen börjar väl ändå i ytter bakben? ytter bak - inner bak & ytter fram - inner fram.
En korrekt galoppfattning beror väl lite på hur hästen är skolan? Min häst fattar för ytterskänkeln (tillbakadragen) och inte innerskänkeln, eftersom att man vill påverka ytter bak där galoppen börjar.
Hoppas att jag inte gör helt galet :crazy: Jag har även lärt mig att för att hjälpa hästen att fatta rätt kan man ställa den något utåt (?) Rätta mig gärna om jag har fel :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 573
Senast: sorbifolia
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
1 007
Senast: tanten
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 080
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 223
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp