Galoppinfo

Nila

Trådstartare
Har börjat på en berättelse (bok..) som utspelar sig inom galoppvärlden, men jag är inte så insatt, så ni får gärna upplysa mig. Träning, uttryck med mera. Maila gärna.
 
Sv: Galoppinfo

Hej Nila!

Du får utveckla lite vad det är du vill veta så ska du se att vi gärna hjälper dig. Men att bara berätta ALLT om galoppen tar en stund:)
 
Sv: Galoppinfo

Ja det förstår jag :) Men jag vill väl egentligen veta det mesta dom har med galopp att göra. Hur man brukar träna hästarna, speciella uttryck... Hur många hästar brukar man som "skötare" ha?
 
Sv: Galoppinfo

Det är väldigt olika. I de större proffsstallen har dom ofta personal som bara rider och så finns det folk som gör rent och inte direkt håller på med hästarna. Sen är ganska många av tävlingshästarna i amatörträning och då är det oftast en person som äger, sköter, pussar, kramar och betaler själv.

Jag tycker att du ska be någon tränare att få prya i ett stall någon vecka eller så för att få grepp på hur det fungerar.

Hur kommer det sig att du valt att skriva om galoppen?
 
Sv: Galoppinfo

Jag fick en idé som jag tror jag kan utveckla till något bra.
Jag har ridit i flera år, men aldrig hållit på med galopphästar på något sätt.
Det hade säkert varit bra och nyttigt att ha typ praktik hos en tränare, men det blir nog lättare och billigare att försöka komma i kontakt med tränare/jockey via mail.
 
Sv: Galoppinfo

Skillnaden mellan galoppen/travet och "nöjesridning" är stor. Våra hästar ska försörja sig på att tävla och inkomsterna beror på spelet.

"Nöjeshästarnas" värde ligger i att folk tycker det är kul att rida och proffsen tjänar pengar på att "förädla" hästar och sälja dom vidare.

Så hela upplägget skiljer sig ganska rejält. Har du någon erfarenhet av trav? Då är skillnaden lite mindre.

Kolla in tråden med olika galoppböcker och -filmer och försök att få tag på några av dem. Sen kan du kanske komma med lite mer specifika frågor.Typ: kan man verkligen gå fort med en häst två dagar på raken? eller: om min jockey inte vill rida min häst va' gör jag?

Lycka till! Och vi kan säkert hjälpa dig att läsa din text och rätta till alltför uppenbara felaktigheter. Men det är j-t svårt att berätta ALLT om galoppen i ett mail. Speciellt som vi inte har en aaaaning om vad du vet och kan:confused:
 
Sv: Galoppinfo

Det finns massa små uttryck och sånt som man alltid säger utan att man tänker på att det kan låta konstigt hos annat folk. Min klasskompisar blev något fundersamma första gången jag sa att jag skulle cantra min häst efter skolan. "Va? Ska ni kantra?" Canter inom galoppsporten betyder ju inte att man välter, utan att man galopperar i arbetstempo.

Sen finns det ju olika uttryck i löpen. Man kan t.ex. säga att hästen måsta gå i front (hästen vill ligga först), eller hästen kommer på speed. (Den är en stark spurtare). Man kan säga att hästen är av eller på bettet. Man vill att hästen ska vara på bettet, dvs ta tag i bettet och kämpa på.
En pullare är en häst som pullar (dvs drar/vill gå fortare än vad den får)

Det finns hur många sånna här uttryck som helst. Läs böcker, se filmer,allt sånt. Det går inte att lära någon hela "galoppspråket" i ett mail:crazy:

Kolla under bok och film trådarna som är uppe nu, så kan du få tips om bra böcker/filmer!
 
Sv: Galoppinfo

Lite om trav kan jag, även om jag aldrig egentligen hållit på med trav heller.
Jag får kolla i den tråden och se om jag hittar något jag har eller kan få tag på. Nåt som jag har nytta av kan jag säkert hitta. Jag vet att jag i alla fall haft några böcker om Wonder, och det är ju om galopp, så jag får läsa dom igen.
Jag kan förstå att det är lite svårt att hjälpa mig, då det förmodligen är ganska brett egentligen, men jag får väl återkomma sen med specifika frågor :)
 
Sv: Galoppinfo

De om Wonder antar jag är fullblods serien? De kan nog vara mycket bra att läsa!:)
Om du har mer exakta frågor så får du säkert hur många bra svar som helst här;)
 
Sv: Galoppinfo

Ja det är väl Fullblodsserien. Hade för mig jag hade några, men dom kan ju vara sålda.... Får höra med en kompis om hon har några..

Har i alla fall kommit på några mer specifika frågor. Hur lång är en galoppbana, alltså träckan runt? Olika sträckor för olika löp? Finns det någon ålder då man är för gammal för att bli jockey, eller kan man bli det när som helst?
 
Sv: Galoppinfo

Ja det är väl Fullblodsserien. Hade för mig jag hade några, men dom kan ju vara sålda.... Får höra med en kompis om hon har några..

Har i alla fall kommit på några mer specifika frågor. Hur lång är en galoppbana, alltså träckan runt? Olika sträckor för olika löp? Finns det någon ålder då man är för gammal för att bli jockey, eller kan man bli det när som helst?

Banornas omkrets varierar men just täbys är 1800m runt om tror att det är en normal storlek, men det finns både mindre och större.
sträckorna i löp varierar även man brukar dela in dem i Sprint, miler (från engelsk mile 1600m) och stayer. I Sverige är de vanligaste distanserna mellan 1200-2400m men det finns även lopp över 400, 900 - 2600, 2800m. Åldern då man får ta antingen lärling eller amatörlicens är 15år i Sverige, 16 i vissa andra länder. Har dock för mig att man inte får påbörja lärlings licens om man fyllt 26år och att max åldern för löpridning är 60år

Hoppas jag var tydlig nog, det är bara att fråga om du blev förvirrad:)
 
Sv: Galoppinfo

Banornas omkrets varierar men just täbys är 1800m runt om tror att det är en normal storlek, men det finns både mindre och större.
sträckorna i löp varierar även man brukar dela in dem i Sprint, miler (från engelsk mile 1600m) och stayer. I Sverige är de vanligaste distanserna mellan 1200-2400m men det finns även lopp över 400, 900 - 2600, 2800m. Åldern då man får ta antingen lärling eller amatörlicens är 15år i Sverige, 16 i vissa andra länder. Har dock för mig att man inte får påbörja lärlings licens om man fyllt 26år och att max åldern för löpridning är 60år

Hoppas jag var tydlig nog, det är bara att fråga om du blev förvirrad:)


Tack, jag blev nöjd :) Hur länge har man lärlingslicens, eller hur länge är man lärling?
 
Sv: Galoppinfo

Nu när jag börjat skriva lite och kollat upp en del saker, blir man ju lite småsugen på att börja själv... Ville ha en galopphäst när jag var lite yngre. Men jag börjar bli för gammal.... :) Får låtsas att det är jag i boken istället :)

Hur klockar men en häst, och vad är bra tider?
Får man rida sin egen häst i alla lopp?
Hur långt får det minst gå mellan två lopp?

Jag börjar komma igång, i alla fall med frågor :)
 
Sv: Galoppinfo

Nu när jag börjat skriva lite och kollat upp en del saker, blir man ju lite småsugen på att börja själv... Ville ha en galopphäst när jag var lite yngre. Men jag börjar bli för gammal.... :) Får låtsas att det är jag i boken istället :)

Hur klockar men en häst, och vad är bra tider?
Får man rida sin egen häst i alla lopp?
Hur långt får det minst gå mellan två lopp?

Jag börjar komma igång, i alla fall med frågor :)

1. Man har förslagsvis en timer, har ingen jättebra koll på tiderna sådär men under 50s på 800m är hyffsat.

2. Om du är proffs eller lärling får du rida alla hästar i de "vanliga" löp (ej amatörlöp) och alla hinderlöp, ja tror det är så att lärlingarna inte får rida i storalöp tex derbyt oavsett vem som äger hästen. Amatörerna får rida i amatörlöp och hinder, men om man har över 10segrar får man rida sin egen/delägda häst i proffslöp (som ej överstiger en viss prissumma tror det är 50.000)

3. en vanlig tävlingsdag runt 30min men på torsdagslöpen (direkt lunchsändning) är det endast drygt 15min.

4. Lärling kan du bli när du fyllt 15år och skrivit kontrakt med en proffstränare som du sedan jobbar hos.
 
Sv: Galoppinfo

Jag har en fråga som Nila kanske också undrar över... :-)
Hur ofta tävlar en startklar kapplöpningshäst? Förstår att det varier med på ett ungefär...
 
Sv: Galoppinfo

våra tappraste hästar kan gå ut ca varannan vecka under vissa perioder, ibland startar dom även vecka-vecka men då oftast ej fler än två veckor i rad. Skulle tippa att var tredje vecka är ungefär ett genomsnitt (beror om tränaren hittar löp som passar) Medans klass hästarna för det mesta sparas mer på och endast startar i storlöp under sommar halvåret (enstaka förlöp, för den ultimata matchningen)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver hjälp med en boktitel, har helt glömt vad den heter... Boken är skriven av mamman till en tjej som i unga tonåren blir...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: Milene
·
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 772
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp