Galoppjobb

Iddefixen

Trådstartare
Hur lägger ni upp galoppjobben på era hästar under tävlingssäsongen?
Hur ofta, hur långt, och antal intervaller.
 
Har tillgång till rakbana..
vet inte riktigt hur lång den är, men den är lång och sluttar uppför :D
Brukar börja med 3 intervaller och sedan öka till 5.
Rider kanske det 1ggr i veckan till var tionde dag. beror ju lite på om/när haäten ska starta och när den startade sist.
 
Jag tränar (just nu) 2 min gal + 2 min skr x 4 ggr. Nästa steg är 3 min gal + 3 min skr x 4 ggr. Var tredje(helst fjärde) dag. Det är för mig också beroende på hästens dagsform, kondition, underlag, nästa tävling m.m.

Jag är oxå noga med att hästen är piggare i slutet av träningspasset, då vet jag att han har tyckt att arbetet har varit roligt och att hans kondition är helt ok!

:bow: :bump: :banana:
 
det låter ganska mycket med var 4e dag, om man inte tränar för en stor 3-dagarstävling. Jag brukar gal 1 g /vecka om hästen inte tävlar, då får det räknas som galoppjobb. Gäller det deb-lätt räcker det med normal uteridning med galopp. När du gör intervaller är det bra att trava istället för att skritta mellan intervallerna. Bättre blodcirkulation-syresättning av musklerna. Det har galoppfolket kommit fram till i sin träning.
 
När jag red fälttävlan med min ponny (deb-lätt nivå men lite tyngre ponny som krävde mer galoppjobb) så siktade jag på var 5:te dag, hört d av många. Kunde bli var fjärde för att inte krocka med träning/tävling. Vi hade tre olika sätt att galoppträna på vilket vädret det hade varit (underlag) och hur mkt tid vi hade.

1: Galopperade långa sträckor på gräsvägar. 3 pass mellan 4-6 min långa. Trav i början och slut av passen, skritten mellan infanna sig i nedförsbackar (ja vi kan galoppera 6 min uppför på gräsvägar!) annars travade vi en bra bit efter (bättre mot mjölksyran). Kunde bli 10 min skritt ibland, tills hon kändes fräsch igen. Till vägarna hade vi en halv mil då vi skrittade 20 min och travade/dressyrgaloppade resten på grusväg.

2: 3-4 galopppass i backar, grusväg. Runt 1 km långa vägar uppför. Sluttning beroende på vädret (olika underlag). Alltid en 900 m backe trav före och efter som uppvärmning/nedvarvning och 20 min skritt i skogen. Blandat trav ooch skritt mellan eftersom man får rida vägen tillbaka, travade balasnerat (jobbigt d med med lite mjölksyra i benen) på d mindre branta ställena och skrittade resten.

3: Galopp på fält. Inte så vanligt då det oftast var sått. då red vi lite olika distanser och tog tid o sådant. Skrittade oftast mellan då de passen inte var så långa/jobbiga. Ibland tillsammans med dressyrträning/markarbete.
 
Kanske ska tillägga att detta var när hon var i tävlingskondis. då reds hon oxå 6 dagar i veckan 1-1,5 h med mkt trav och galopp, annars blev tom den lugna Fian lite galen av överskottsenergi ;) Fö så var hon coolast att rida dressyr på dagen efter ett galoppass trots att det strider emot mina principer (pga träningsvärken vill jag gärna tömköra/lungt markjobb/ut o trava men det ville inte hon :crazy: )
 
Vi är ute och travar långa sträckor. Verkar ge mer än ren galoppträning. Galoppjobbar bara någon enstaka gång innan tävling, för att de ska komma igång.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
415
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 465
Senast: Grazing
·
Dressyr Onödig flams fråga 😁 Hur långa är ni och hur höga är era hästar?
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 215
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 426
Senast: CarroT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp