Galoppombyten - ingen reaktion

Meglio

Trådstartare
Jag behöver lite tips och inspiration.

Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han svarar fint på fattningar i samtliga gångarter, förutom när jag ber att han ska byta galopp. Har testat det mesta; byta från förvänd, byte på böjt spår ("rubba hans balans"), byte på rakt spår, ta hjälp av vägg, rida ett S med en volt tillbaka, byte över upphöjd bom och bom på marken.

Problemet är att han inte reagerar när jag lägger på byteshjälpen. Först tänkte jag att det var min tajming som var otydlig och fick tips om att räkna frambenet i gamla galoppen dvs 1,2,3 och sedan byteshjälpen vid 3. Har också förstått att om jag inte får någon reaktion ska jag sakta av och fatta nya galoppen för att han ska förstå. Har backat och tränar på med galoppen samt hans reaktion på rätt galopphjälp.

Såhär förbereder jag bytet: Rakrikta, se till att vikten är på gamla galoppsidan, räkna 1, 2, 3 på gamla frambenet, ge byteshjälpen dvs ta bak benet för att be om den nya galoppen, försök sitta stilla över hästen och inte lägga vikten på nya sittbenet = ingen reaktion forsätter i samma galopp. Hoppas min förklaring duger.

Är det någon som har något tips? Hur ska jag få honom att reagera? Övning för mer studsig galopp? Har ni haft samma problem?

Tilläggas skall att jag kan rida byten men jag har aldrig lärt en häst byta på begäran.
 
Beror på hästen?

På några hästar hjälper det att man petar till dem med ett spö i bytet.

Annars tragglar man enkla byten på samma ställe på ridbanan typ hundramiljonerbiljoner gånger (tills hästen börjar förekomma en) och använder att hästen förväntar sig att byta till att träna på byten. Även om förväntan är det enkla bytet snarare än i språnget.

Själv tycker jag det är enklare att träna byten innan man sätter den förvända, just för att de inte skall få för 'bra balans' för att vilja byta senare.
 
Det kanske du redan gjort men, enkla byten på samma ställe på ridbanan och att du successivt minskar antal skrittsteg? Så hästen förstår att det ska ske ett skifte på den punkten.

Är galoppkvalitén tillräckligt bra för att den ska kunna göra ett vettigt byte?
Min är sådär extremt välbalanserad och går som ett tåg på räls. Hon har inte lärt sig byten än. Jag har alltid tänkt att det kommer bli typ omöjligt men jag märker att ju bättre galopp vi hittar desto närmare känns det. Ibland när vi får till en riktigt bra galopp med fronten uppe känns det som att jag faktiskt skulle kunna rubba henne om jag försökte.. Däremot om hon går i framvikt så är det ju helkört.
 
Beror på hästen?

På några hästar hjälper det att man petar till dem med ett spö i bytet.

Annars tragglar man enkla byten på samma ställe på ridbanan typ hundramiljonerbiljoner gånger (tills hästen börjar förekomma en) och använder att hästen förväntar sig att byta till att träna på byten. Även om förväntan är det enkla bytet snarare än i språnget.

Själv tycker jag det är enklare att träna byten innan man sätter den förvända, just för att de inte skall få för 'bra balans' för att vilja byta senare.
Peta med spöet jag har gjort, då får jag bara en reaktion framåt tyvärr. Förvända var befäst när jag köpte honom, så jag fick aldrig möjligheten att testa att få honom byta själv genom att byta riktning när han hade sämre balans.

Yes, enkla byten och på samma ställen gör vi - det är ett bra tips!
 
Det kanske du redan gjort men, enkla byten på samma ställe på ridbanan och att du successivt minskar antal skrittsteg? Så hästen förstår att det ska ske ett skifte på den punkten.

Är galoppkvalitén tillräckligt bra för att den ska kunna göra ett vettigt byte?
Min är sådär extremt välbalanserad och går som ett tåg på räls. Hon har inte lärt sig byten än. Jag har alltid tänkt att det kommer bli typ omöjligt men jag märker att ju bättre galopp vi hittar desto närmare känns det. Ibland när vi får till en riktigt bra galopp med fronten uppe känns det som att jag faktiskt skulle kunna rubba henne om jag försökte.. Däremot om hon går i framvikt så är det ju helkört.
Låter som våra hästar är lite lika, min lite naturligt överbyggd och lägger därför lätt vikten på bogarna. Har du några tips på hur du jobbar upp fronten i galoppen? Min häst är lite bakom skänkel naturlig så måste se till att sätta igång motorn varje ridpass så han jobbar på bakifrån.
 
Låter som våra hästar är lite lika, min lite naturligt överbyggd och lägger därför lätt vikten på bogarna. Har du några tips på hur du jobbar upp fronten i galoppen? Min häst är lite bakom skänkel naturlig så måste se till att sätta igång motorn varje ridpass så han jobbar på bakifrån.
Hårt evigt arbete😅
Nävars men det är ju ett ständigt pågående arbete. Min häst är som din, lite långa bakben som hon helst paddlar med bakom sig istället för att bära och vara aktiv bak. Vi kämpar fortfarande med att kunna göra en vettig övergång galopp-skritt, det är jättesvårt. Men jag rider mycket övergångar och mycket tempoväxlingar. Skolor där hon varken får lösa det svåra genom att springa fort eller bli långsam. Ständigt jobb med lösgjordheten. För ett tag sen fick jag hemläxa från tränaren om att öva på ”ponnysken” direkt efter galoppfattning och jag har jobbat jättemycket med att kunna öka utan att hon blir lång och låg som någon slags myrslok.

För oss ligger nog byten en bit i framtiden, ingen ide att ens försöka när vi inte har de basala grunderna på plats.
Min gjorde förövrigt inte ens spontana byten som unghäst, hon har alltid tuffat på även i ”fel galopp” genom kurvor osv. Hon gjorde ett spontant byte vid hoppning för några veckor sedan när vi pga ett missförstånd höll på att rida rakt in i väggen, men det är knappast en gynnsam strategi🤣🤪
 
Hårt evigt arbete😅
Nävars men det är ju ett ständigt pågående arbete. Min häst är som din, lite långa bakben som hon helst paddlar med bakom sig istället för att bära och vara aktiv bak. Vi kämpar fortfarande med att kunna göra en vettig övergång galopp-skritt, det är jättesvårt. Men jag rider mycket övergångar och mycket tempoväxlingar. Skolor där hon varken får lösa det svåra genom att springa fort eller bli långsam. Ständigt jobb med lösgjordheten. För ett tag sen fick jag hemläxa från tränaren om att öva på ”ponnysken” direkt efter galoppfattning och jag har jobbat jättemycket med att kunna öka utan att hon blir lång och låg som någon slags myrslok.

För oss ligger nog byten en bit i framtiden, ingen ide att ens försöka när vi inte har de basala grunderna på plats.
Min gjorde förövrigt inte ens spontana byten som unghäst, hon har alltid tuffat på även i ”fel galopp” genom kurvor osv. Hon gjorde ett spontant byte vid hoppning för några veckor sedan när vi pga ett missförstånd höll på att rida rakt in i väggen, men det är knappast en gynnsam strategi🤣🤪
Kämpa på! Jag ska nog testa lite ponnysken, låter kul 😂
 
Jag behöver lite tips och inspiration.

Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han svarar fint på fattningar i samtliga gångarter, förutom när jag ber att han ska byta galopp. Har testat det mesta; byta från förvänd, byte på böjt spår ("rubba hans balans"), byte på rakt spår, ta hjälp av vägg, rida ett S med en volt tillbaka, byte över upphöjd bom och bom på marken.

Problemet är att han inte reagerar när jag lägger på byteshjälpen. Först tänkte jag att det var min tajming som var otydlig och fick tips om att räkna frambenet i gamla galoppen dvs 1,2,3 och sedan byteshjälpen vid 3. Har också förstått att om jag inte får någon reaktion ska jag sakta av och fatta nya galoppen för att han ska förstå. Har backat och tränar på med galoppen samt hans reaktion på rätt galopphjälp.

Såhär förbereder jag bytet: Rakrikta, se till att vikten är på gamla galoppsidan, räkna 1, 2, 3 på gamla frambenet, ge byteshjälpen dvs ta bak benet för att be om den nya galoppen, försök sitta stilla över hästen och inte lägga vikten på nya sittbenet = ingen reaktion forsätter i samma galopp. Hoppas min förklaring duger.

Är det någon som har något tips? Hur ska jag få honom att reagera? Övning för mer studsig galopp? Har ni haft samma problem?

Tilläggas skall att jag kan rida byten men jag har aldrig lärt en häst byta på begäran.
Jag brukar alltid lära in byten ur sluta till sluta så att säga. Jag rider i sluta och när jag sedan vill byta galopp så gör jag hjälper för sluta åt andra hållet. Då brukar det bli byte. Ev kan man rida övningen på diagonalen i skritt först och sen trav ett gäng gånger innan man tar det i galopp. Så du rider på diagonalen ur höger varv i sluta, böjer över till vänster och går in i vänster sluta etc. Upprepar ett gäng gånger i både skritt, trav och sedan i galopp.
 
Byter du för samma hjälp som du fattar med? Vi har samma problem som ni, men vi har tragglat i några månader nu, och äntligen går det bättre.

Min häst fattar (fattade) för inner men jag ville byta för ytter (och rörelsen när jag rör benet bakåt). Men inte. Så nu har jag börjat om, först fattade jag för båda skänklarna och nu mest ytter.

Jag gjorde massa byten via trav och enkla byten med få skrittateg, på ett och samma ställe, sen började jag med byten i friskt tempo, men i god balans, typ som i anridning mot hinder.

Nuläget är att jag ofta börjar med att peta med spöt (och har ganska lång tygel då han ofta tar ett skutt med stor gest) och sen brukar det rulla på lättare.

Senast vi var ute på vår travbana så kunde han även byta där. Till hans egen glädje hehe.
 
Byter du för samma hjälp som du fattar med? Vi har samma problem som ni, men vi har tragglat i några månader nu, och äntligen går det bättre.

Min häst fattar (fattade) för inner men jag ville byta för ytter (och rörelsen när jag rör benet bakåt). Men inte. Så nu har jag börjat om, först fattade jag för båda skänklarna och nu mest ytter.

Jag gjorde massa byten via trav och enkla byten med få skrittateg, på ett och samma ställe, sen började jag med byten i friskt tempo, men i god balans, typ som i anridning mot hinder.

Nuläget är att jag ofta börjar med att peta med spöt (och har ganska lång tygel då han ofta tar ett skutt med stor gest) och sen brukar det rulla på lättare.

Senast vi var ute på vår travbana så kunde han även byta där. Till hans egen glädje hehe.
Vad kul att ni har hittat lösningar!

Jag både fattar och byter för ytter, jag föredrar det. Bra tips med att tänka anridning mot hinder, ska testa det ikväll.

När du började träna byten, gjorde du det i båda varven eller föredrog du att rida från den svagare galoppen till den starkare? Tänker att alla hästar, även de mest liksidiga, har en svagare och starkare sida.
 
Vad kul att ni har hittat lösningar!

Jag både fattar och byter för ytter, jag föredrar det. Bra tips med att tänka anridning mot hinder, ska testa det ikväll.

När du började träna byten, gjorde du det i båda varven eller föredrog du att rida från den svagare galoppen till den starkare? Tänker att alla hästar, även de mest liksidiga, har en svagare och starkare sida.
Jag gör båda. Men börjar oftast att byta till höger (det första för dagen)nför det har det visat sig att han har lättare för. Jag gör också som Tua, med slutan in i bytet. Så nu kan vi knappt göra det för han börjar studsa och vill visa att han kan göra ngt :D

Med min förra tränare kunde jag sitta och rida enkla byten på volt för att han ska lyssna på fattningshjälpen. Det tyckte jag var bra för att få kontroll på sidorna och hjälperna.
 
Jag håller också på att lära min häst byten och det har tagit lång tid. Jag upplever att hästen måste vara framme för skänkeln och ha bakdelen under sig. Jag gör som @tuaphua beskriver, sluta, ställ om och byte, men jag föredrar att jobba ute längs en grusväg. Då får jag mer bjudning plus att det blir naturligt att byta varje gång man kommer till vägens ytterkant. Och det viktigaste! Massor av beröm, bara de ens gör den minst lilla ingivelse till något i början :)
 
Jag håller också på att lära min häst byten och det har tagit lång tid. Jag upplever att hästen måste vara framme för skänkeln och ha bakdelen under sig. Jag gör som @tuaphua beskriver, sluta, ställ om och byte, men jag föredrar att jobba ute längs en grusväg. Då får jag mer bjudning plus att det blir naturligt att byta varje gång man kommer till vägens ytterkant. Och det viktigaste! Massor av beröm, bara de ens gör den minst lilla ingivelse till något i början :)
Tack för tips!

Har också funderat på att träna byten ute. Vi har en galoppslinga runt en åker där han har bytt av sig självt ibland när. Dock lite för blött där nu och övriga ridvägar lämpar sig inte heller för galopp för tillfället om man säger så (läs: lera) 😁 ska testa så fort tillfälle ges!
 
Min bytte inte "automatiskt" heller från början, han bytte inte ens när man hoppade utan höll den galopp han hade stenhårt.
När vi började byta på träning i våras så ville tränaren att vi skulle rida längs långsidan i "bra" galopp (aktiv och kvick), lägga som en liten halvvolt (tightare än en volt tillbaka) och byta när vi kom ut till spåret. Det funkade ibland men jag själv hade lite svårt att få till det bra - för mig funkade det bättre att rida längs spåret och göra som en sluta/skänkelvikning in ett par meter, räta ut/ställa om, lägga byteshjälp och flytta ut till spåret igen.
 
Börja med att rida tempoväxlingar i galoppen så att du har kontroll på tempo och att hästen är aktiv i sina bakben. Jag gillar också att flytta runt på hästen, gärna rida sluta, öppna, sluta längs långsidan och rida skänkelvikningar i galopp in till medellinjen och ut igen. Allt för att känna att hästen lyssnar på mina hjälper. Naturligtvis är det guld med enkla byten och övergångar men med den jag har som ibland är ignorant på hjälpen fungerar detta jobbet absolut bäst.
 
Jag behöver lite tips och inspiration.

Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han svarar fint på fattningar i samtliga gångarter, förutom när jag ber att han ska byta galopp. Har testat det mesta; byta från förvänd, byte på böjt spår ("rubba hans balans"), byte på rakt spår, ta hjälp av vägg, rida ett S med en volt tillbaka, byte över upphöjd bom och bom på marken.

Problemet är att han inte reagerar när jag lägger på byteshjälpen. Först tänkte jag att det var min tajming som var otydlig och fick tips om att räkna frambenet i gamla galoppen dvs 1,2,3 och sedan byteshjälpen vid 3. Har också förstått att om jag inte får någon reaktion ska jag sakta av och fatta nya galoppen för att han ska förstå. Har backat och tränar på med galoppen samt hans reaktion på rätt galopphjälp.

Såhär förbereder jag bytet: Rakrikta, se till att vikten är på gamla galoppsidan, räkna 1, 2, 3 på gamla frambenet, ge byteshjälpen dvs ta bak benet för att be om den nya galoppen, försök sitta stilla över hästen och inte lägga vikten på nya sittbenet = ingen reaktion forsätter i samma galopp. Hoppas min förklaring duger.

Är det någon som har något tips? Hur ska jag få honom att reagera? Övning för mer studsig galopp? Har ni haft samma problem?

Tilläggas skall att jag kan rida byten men jag har aldrig lärt en häst byta på begäran.
Jag var kanske inte så tydlig med det i första svaret.
Men det är sällan man bara har problem med att byta när byten inte funkar. Oftast är det ridmissar/utbildningsmissar som finns genomgående i ridningen men som blir extra tydliga vid byten för att det just bara inte går. Det är dock väldigt vanligt. Så du är inte ensam om det på något vis!
Det brukar vara lite det du beskriver lite i att man inte upplever hästen som så reaktiv för hjälperna. Att hästen inte svarar på hjälperna riktigt beror ofta på lite obalans, lite att önska i lösgjordhet etc.
Så att i grundridningen se till att hästen lätt svarar för alla hjälper, att den går att rida övergångar på inte bara i tempo utan också i form, i riktning, i övningar och rörelser. Att tex sitta och rida på en liten fyrkant innanför spåret och på rakorna tex rida skänkelvikning, skolor eller böjd häst och ev kanske växla mellan förvänd och rättvänd i de övningarna/rörelserna med. Och i hörnen vända tex genom att flytta ut bakdelen eller tänka lite tagen bakdel/piruett tex är en bra övning utöver att tex rida lite trappa på diagonalen, serpentiner och det gamla vanliga.

Ska du lära hästen (bra)byten måste den dels kunna behålla balansen i bogarna så att de inte svajar och den måste vara "loss" i bogarna. För att kunna vara helt loss måste den vara i balans. Ganska många hästar har så pass dålig balans att de inte riktigt bibehåller balans i bogarna om man byter böjning ens. Galopp är ju per natur en böjd gångart, mycket lik sluta. Kan du rida övergångar sluta till sluta utan att bogarna svajar och hästen kniper till med bogar/hals så brukar det gå att få till byten.
 
Jag gillar att rida i förvänd galopp längs spåret och sen rida en öppna i förvänd galopp, dvs höger galopp i vänster varv och rida en ”vänster öppna”.
På den ena samlade jag och fick bakbenen svampiga och lite jämfota och då kom hon över i andra galoppen. På valacken funkar öppnar, formge och få bakbenen snabba och sen rida framåt (tänk mellangalopp) och byta när han ligger rätt där.
Vet inte om det är till någon hjälp?

Byte från förvänd galopp på volt och flytta för kommande innerskänkel längs öppna delen av volten, och byta när man möter vägg/staket var det ursprungliga sättet jag lärde mig på men jag fick inte till det lika bra som med ”öppnan” i förvänd galopp längs spåret 😅
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 240
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 146
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp