Bukefalos 28 år!

galoppombyten?

S

season

Hur gör man när ens häst, bara kan göra galoppbyten åt ena hållet, alltså från höger galopp till vänster... Men inte tvärtom, vad kan jag göra? :confused:
eftersom att det funkar åt ett håll så handlar det ju inte om att han inte fattar hur han ska göra i alla fall, men det är väl något som han inte förstår...
 
En häst hjärna är delad i två halvor, deras hjärna är inte ihopp kopplad som våran hjärna är.

I hästens hjärna bästämer höger hjärnhalva hästens vänstersida och vise versa.
De bägge hjärnhalvorna har inte någon speciel kontakt med varandra.

Så en häst måste man lära två gånger, en gång åt varje håll.
Som med galoppbyte, skänkelvikning m.m

Så din häst han har lärt sig att byta galopp åt ena hållet, men inte åt andra. Du får helt enkelt lära honom, för han förstår inte vad du vill!
 
okej, då är det bara att nöta på, eftersom att det är jag som lärt honom åt ena hållet! men tack då vet jag...
 
Om du tror det räcker att ha fattat principerna för vad som ska göras så kan du ju prova att borsta tänderna, klippa och skriva med "fel" hand nästa vecka :)

Det är nog egentligen inte själva bytet som är problemet utan att din häst behöver mer jobb med att bli lika stark och smidig i båda sidorna innan du kan komma vidare. Det skulle också vara så att du själv är lite sned, har du provat att låta någon annan duktig ryttare försöka sig på bytena?
 
"någon annan DUKTIG ryttare"?
Det tycker jag inte var snällt skrivet.. :(
 
Det är du som betonar fel, det kan lika gärna tolkas som någon ANNAN duktig ryttare (alltså en ryttare som antas vara lika duktig).

Varför alltid tolka negativt?
 
Jag läste fel :o
Men jag är inte typen som tolkar negativt, du skriver "alltid".. :crazy:
 
de nog bara att traggla på,min var likadan fast på andra hållet och rätt som de var så satt bytena där (sen skulle man ju bara få dom "snygga oxå..)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Jag orkar inte mer. Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra. Jag har ont, foglossning som gör att...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
25 259
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 512
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp