Bukefalos 28 år!

Galoppombyten

G

Gilraen

Jag har precis fattat hur man gör galoppombyten, men jag har ett problem. När jag ska byta från vänster till höger så byter min häst bara fram. Undrar om du har något tips på hur jag ska få bort detta.. Vad kan de bero på? Orkar han inte tro?

Han kan, jag vet.. Men han har aldrig varit speciellt bra på det.. Jag är självlärd..

Eve
 
Om du förklarar hur du gör ditt galoppombyte är det enklare att säga vad som händer.
 
Okej..
Jag galopperar på en volt i förvändgalopp.. Vi säger i höger varv, det är ju den som är svårast för honom verkar det som.. Så jag kommer när i vänster galopp, ställer honom rejält utåt och byta skänkelläge, alltså; drar fram inre och bak yttre; han byter.. Men bara fram. *Matte överröser med beröm*

Jag gör samma sak i det andra varvet och han byter med både fram och bak..
 
Belasta bak koncentrera dig mer på skänkeln och sittbenet som går bak än den du drar fram. (kommer inte ihåg vilket varv du skrev nu har jobbat sedan 23:00 så jag förklarar ngt blurrigt)
Är han svagare i ett varv så gör många fattningar från skritt för att bygga upp honom.
Hoppas jag har hjälpt lite. Lycka till
 
Rider du verkligen förvänd galopp på volt, och byter till rättvänd galopp på volten??? :confused:

Låter himla komplicerat tycker jag.

Börja istället med att göra enkla byten, där man saktar ned till skritt innan man byter galopp. Du kan gå i serpentiner över ridbanan och varje gång du korsar medellinjen så saktar du av till skritt 3-6 steg och sedan byter du till den nya galoppen.

mvh Jessica
 
Japp, det gör jag, det är jättelätt, bara att ställa om och byta :D
 
Om du går tilbaka lite i svårighetsgrad och kanske rider på en åtta i rättvändgalopp och hela tiden byter på medellinjen. Han är kankse lite svagare i ena sidan eller så kankse du är mer noggrann med dina hjälper i det ena varvet ;)
Mycket galoppfattningar från skritt är stärkande och ger en bättre galopp!
 
Okej.. Jag har försökt med åtta men det funkar inte.. för att det är en punkt han ska byta om han inte byter så går man vidare iaf, det blir fel. Allt blir så... NU!!!!!!! och nu ska de va. Det är därför jag håller mig på en volt och försöker tills det går, berömmer, oich fortsätter och byter sedan varv..
 
NU!!!!!!! och nu ska de va.
Ja men :confused: Bytet ska komma som en reflex.

Det jag gör med hästas som ska lära sig byte i språnget är att till en början gör jag det alltid på samma ställe.Och tränar bara ena sidans byte under de första passet.Så fort hästen byter så saktar jag av och berömmer.Om man bestraffar när man lär in byten ..om tex hästen byter orent så kommer ju hästen att förknippa bytet med ångest..och då blir det sedan svårt att komma tillrätta med byterna.
Jag brukar rida halv igenom och byta när jag kommer ut till spåret har funkat fint för mig..då häste oftast i ren reflex vil byta till rättvänd galopp när den kommer ut till spåret.. :)
 
Tror att du missuppfattade mig lite :p.. Jag menar att jag väntar ut honom lite nu för att både jagboch han inte nån höjdare på det så jag tar det lugnt så att han inte ska känna sig pressad, då funkar det inte.

Ska testa det där med halvtigenom, det verkar vettigt.. Tack för tipset
 
Japp jag gjorde nog det :p
Annars är det lättare för hästen att byta över em bom tex i samband med varvbyte..

Om du själv är grön när det gäller byterna så skulle jag om jag vara du ha någon på marken som kan hjälpa till som har erfarehet av byten...som då kan vägleda på rätt väg och tala om för dig när hästen är i rätt position för bytet :)

Föresten har du befäst de enkla byterna :confused:
 
jag är självlärd och har precis kommit på hur man ska göra :grin. vi hjälps åt, jag och min pålle :D.. Har testat över en bom och det blir likadant där, det blir bara pang, bom, på, NUUUU, hehe..
 
Föresten har du befäst de enkla byterna :confused:

Detta är en förutsättning för att bytena ska fungera :)

Med enkla byten menas att du tex rider i höger galopp saktar av till skritt och skrittar några steg och sedan fattar vänster galopp. Detta gör man till en fördel på cerpentinbågar över medelinjen till en början :)
 
själv blir jag oerhört stressad när man närmar sig "bytespunkten" och därför skiter det sig ofta (svårt att säga vad som gick fel då jag faktiskt inte minns nåt från nåt galoppsprång före till nåt efter... :crazy:)
Samma sak var det när vi började med det i skolan, men tar man det bara lugnt så att man själv hittar sin egen balans och sits i bytena samt får i hjälperna så funkar det (har faktiskt gjort riktiga byten nu!!! :D) Vi jobbade ganska länge med de enkla bytena, alltså ner till skritt 5-6 steg och sedan andra galoppen. Hästarna kunde ju bytena, men det var väldigt bra för mig eftersom det gick så långsamt så jag inte riktigt kunde låsa mig... Sen när vi började i galopp red vi halvt igenom i skänkelvikning och bytte när vi kom ut till spåret, funkade jättebra.
Lycka till!
 
jag trodde ett enkelt byt var att bara göra ett byte, annars är det ju i serie.. kanske va fel..
 
Enkelt byte = skritt steg i mellan.

Enstaka byten i språnget = lika med byte

Och för att du ska kunna få till byten i språnget måsten hästen med lätthet göra enkla byten.. :)

Man börjar med kanske ca 6 skritt steg i mellan sen minskar man ner antalet skritt steg.. Mellan byte från höger till vänster galopp.
 
Nu e ju jag lite ringrostig på ridningen, men det jag sku oxå träna på (i syfte med galoppombyte) är att stärka musklerna, å helt enkelt lyfta galopp ur skritt i båda varv, för att emellanåt öva "nåt enklare" (vilket oxå stärker hästens självförtroende).. :) behöver ju inte vara svårare än att du gör en volt i skritt, å ur volten lyfter du galopp.. eller vänder upp på medellinjen tex :) Lycka till med träningen :)
 
tack :d.. Jag kör gaska mycket galoppträning på vallen, där är det högt gräs och andningen kommer upp rätt snabbt.. tränar lydnad och galoppfattningar..
 
Det är nästan en förutsättning för framgång att man har någon på backen som vet hur byten ska se ut och exakt när byteshjälpen ska ges osv. Det kan vara en minimal petitess som gör att det inte funkar i det ena varvet men det kan också vara att den sidan är svagare m.m. Kom ihåg, det är mycket lättare och snabbare att lära in något än att lära om.. ;) Var inte rädd att ropa på hjälp!
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 102
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 833
Senast: Badger
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
438
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Återkommande uvi
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp