Bukefalos 28 år!

galopproblem

vinkelina

Trådstartare
i augusti fick hästen problem med ryggen, vilket gjorde att hon reds försiktigt ett par månader. först i november var hon åter fullt frisk och började muskla upp sig igen. gick två veckor och så vrickade hon bakbenet, vilket ledde till 6 veckors nästan total vila (promenad för hand bara) och har nu varit fullt i gång kanske 3-4 veckor så att hon rids fulla pass.

men, nu har hon igen tappat musklerna. och så har vi fått ett nytt problem. i höger varv är galoppen flytande, kontrollerbar och lättjobbad, samma sak på lina

men vänster varv är rena katastrofen. hon fattar höger galopp 70% av gångerna. tar jag ner henne till trav och ber om ny fattning blir hon tvärsur, börjar kicka bakut, mm. när jag väl får rätt galopp är den allt annat än flytande och känns som att det går lite väl fort.

tips på hur jag skall reda upp detta problem. (men vi kommer ju att bli experter på den förvända galoppen i alla fall ;) )
 
Sv: galopproblem

Kan hon ha något men i form av stelhet efter vilan som massör eller ET kan snygga till?
 
Sv: galopproblem

Hon är nog stel. Men är jättenoga med att mjuka upp henne. Longerar henne dessutom ca 2 gånger i veckan så att hon får jobba utan ryttare.

Skall se om jag får tag på en massör
 
Sv: galopproblem

Och jag tror att du ska åka och kolla upp henne igen. Är extremt tydliga signaler på att det finns ett problem. Och nej, jag tror tyvärr inte att det är ryggen och ej heller att hon är stel.
 
Sv: galopproblem

Ingen expert alls men vill ialla fall säga att min KS häst hade precis samma symtom (ett av dem..) men hade även bäckenrotation. Kolla upp det kliniskt och sedan med hjälp av kiropraktor/ ET.
 
Sv: galopproblem

hon kan galoppera rätt om hon vill, typ, medryttaren har nästan inga problem med henne *host* utan tror att de på nått sätt blivit lite av en dragkamp mellan oss. och att hon säkert är lite ojämt musklad så vänster varv är jobbigare.

och vrickningen då, i slutet på november blev hon rädd för nått vid longering, nästan slet sig och har då troligen trampat snett eller nått med vänster bakben, inget märktes före dagen därpå, så kan ju lika gärna hänt nått i hagen. Men det var uppsvälld och och hon ville inte stödja på det. Hovleden kändes precis som min egen vrist gör när jag vrickar den (gör det OFTA) så har behandlat henne som jag brukar göra själv, kyla, lindat, och lite lätt promenad. Tog 6 veckor innan det blev helt bra
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 894
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 236
Senast: Enya
·
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 470
Senast: zooii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp