Bukefalos 28 år!

galoppstyrka

Tussemaja

Trådstartare
Jag har en nordistravare som jag egentligen rider western på, men det drar sig alltmer mot barockstilen eftersom han visar såna talanger. Han har en otroligt bärig galopp i höger varv (samlat, långsamt, kort, utan stöd på tyglen osv...) Men i vänster varv går det knackigare. Han försöker verkligen och jag märker hur han jobbar på, men orkar inte lika bra. Jag kan inte märka någon skillnad i vänster resp. höger öppnor och slutor. Fattningarna är ungefär lika bra i båda varven, men han bär sig alltså inte lika bra i vänster, behöver mer stöd av tygel och tenderar att falla ut med bakdelen. Nån som har tips på vad jag bör stärka upp? :confused:
 
Först av allt: Se över din egen sits! Sitter du det minsta snett blir det mycket svårt för hästen. Kanske är du starkare i din högra sida och hamnar lite snett i vänster varv så att hästen har svårare att ställa sig åt vänster?
Om detta inte hjälper: Kolla upp att hästen verkligen är helt fräsch! Den kan ha en liten hälta som bara visar sig på detta sätt. Kanske vänster fram, höger bak eller något i ryggen.
 
Hästen är helt hundra frisk och fräsch?
Är den rak och balanserad i sin kropp?
Jag skulle rekommendera att ha ut en kiropraktor eller liknande att titta på den i ett första skede.
Eventuellt kolla upp dej själv hos en osteopat eller liknande, galopp-problem går ofta härleda till ryttarens sits har jag en känsla av...

Men jag känner igen problemet väl -min gamle häst var exakt likadan, och det blev till slut som en låsning för mej så fort vi skulle fatta vänstergalopp (eller när jag skulle fatta vänstergalopp på nån annan häst). Men på honom kunde man i skolorna märka att han var lite svagare i högerbak, men var en hejare på att avlasta den som han ville/som kändes bekvämt. Skolorna såg helt enkelt "perfekta" ut - men när vi började fokusera på att han bar upp rätt på sitt högerbak så märktes skillnaden omedelbart. På honom var jag mycket noga med att rida högerbak rakt in under honom i skolorna -få honom att belasta högerbak rakt och på det viset gymnasticera upp honom och få honom starkare. Slutor som bara knappt var på 3 spår fick stor effekt -de var mycket samlande och lösgörande och han frustade och stånkade. Skönt för kroppen.

I galoppen red vi mycket skolor, även fast det var svårare med placeringen av honom där så hjälpte det mycket att sitta och byta mellan öppna och sluta på olika linjer och i olika övningar -dels kom jag från min "låsning" lite, dels blev den gamle starkare och mer "bekväm" i sin vänstergalopp. I skolorna jobbar man ju därtill aktivt med att flytta bogarna och förbättra följsamheten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 385
Senast: Jamtland
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Piek
·
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
2 902
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp