Game of Thrones säsong 8

Bran har verkligen inte levererat. Han har visat att han har stor makt men Har inte använt sig av den. Trodde att han skulle ha en betydande roll i stora avgörande frågor.

Det är märkligt. Har funderat på det också, han framstår ju som en övermäktig person, men vad har han gjort? Hur har han påverkat? Hoppas det kommer fram något i sista avsnittet angående honom. Men det känns klent.

Något annat som känns klent är alla oavslutade människoöden. Brienne bara stannar kvar i Norden...? Och hennes vapendragare, Poddrick. Vad händer där? Bronn känns rätt oavslutat, kommer han döda Tyrion nu om inte Dany hinner före?
Jag får känslan av att det är mycket som saknas och jag hoppas lite "reder" upp sig någerlunda i sista avsnittet. En annan känsla är att någon förvunnen person kommer dyka upp igen. Bara 4 dagar kvar. Spännande!

Hörde på radion igår när de snackade om GOT och en intervju med Emilia Clarke på röda mattan inför säsong 8. Intervjuaren hade frågat om slutet, om hon var nöjd med det och hon hade skrattat lite knepigt. Det går ju att tolka åt vilket håll som helst, men radiopratarna tolkade det som att karaktären Dany inte hade gått åt det håll många trodde, dvs som drottning. Jaja, det går ju att spekulera hej vilt, alla tolkar olika, men det är ju det som är kul :)
 
Tänk om Drogon skulle vända sig emot henne?:idea:
Hade varit intressant.
Det är märkligt. Har funderat på det också, han framstår ju som en övermäktig person, men vad har han gjort? Hur har han påverkat? Hoppas det kommer fram något i sista avsnittet angående honom. Men det känns klent.

Något annat som känns klent är alla oavslutade människoöden. Brienne bara stannar kvar i Norden...? Och hennes vapendragare, Poddrick. Vad händer där? Bronn känns rätt oavslutat, kommer han döda Tyrion nu om inte Dany hinner före?
Jag får känslan av att det är mycket som saknas och jag hoppas lite "reder" upp sig någerlunda i sista avsnittet. En annan känsla är att någon förvunnen person kommer dyka upp igen. Bara 4 dagar kvar. Spännande!

Hörde på radion igår när de snackade om GOT och en intervju med Emilia Clarke på röda mattan inför säsong 8. Intervjuaren hade frågat om slutet, om hon var nöjd med det och hon hade skrattat lite knepigt. Det går ju att tolka åt vilket håll som helst, men radiopratarna tolkade det som att karaktären Dany inte hade gått åt det håll många trodde, dvs som drottning. Jaja, det går ju att spekulera hej vilt, alla tolkar olika, men det är ju det som är kul :)
Tänk om Bran faktiskt ät Night King och att han på något sätt vänt människorna till att förgöra sig själva? DET hade varit en ordentlig tvist som jag varit nöjd med. Kanske du också @MiniLi, som ju vill ha ett mörkt slut 😁
 
Jag hittade en annan sida där detta diskuterades. Little Finger hade gröna ögon. Dany har också gröna ögon i serien (även om de är lite melerade). Så det är svårt att veta om "profetian" syftar på Little Finger (som Arya redan dödat) eller Dany (som ju ligger lite risigt till nu). Jag vill minnas att jag tolkade scenen med Mellisandre att hon syftade till att Arya redan dödat gröna och bruna ögon, och nu skulle döda blåa.
Jo det låter logiskt. Och eller att profetior helt enkelt inte alltid slår in? Det är ju tex ingen egentligen som dödar Cersei handgripligen.

Jag tror nog att Arya är ute efter Dany oavsett, men känns som att frågan om hon lyckas eller inte beror mer på författarna än på profetian :D

Världen är ju tillräckligt "verklig" för att det absolut inte ska behöva vara så att profetior slår in. Även om den är "magisk" nog för att vissa kan göra det.
 
Jag kan se Jon döda Dany om hon blivit sin far Mad King Aerys. Aerys brände Jons morfar Richard levande och hans morbror Brandon dog i försöket att rädda sin far. Han är uppväxt med berättelser om de galna Targaryens. The North Remembers. Jon är en Stark vad än det är för blod som rinner i hans ådror. Han avskyr södern och vill inte ha makt, även om han hamnar där vare sig han vill eller inte ;) Night Watch Commander, King in the North osv.

Vad som slog mig var att när han säger adjö till Torumund, Sam och Gilly så säger han att han skulle vilja rida med dem, han lämnar Ghost med dem och Tormund när Jon säger att de aldrig kommer ses mer svarar, man vet aldrig. Jag kan se Jon bara säga to hell with Targaryens and the Iron Throne och rida norr och börja bygga upp the Wall igen.

Visst vinter har kommit och gått, men som Starks säger, Winter is Coming och den nya cykeln har börjat även om nattkungen är besegrad den här gången kommer han tillbaka om en sådär tusen år och då behövs det en ny mur för att stoppa honom och en Night Watch att bemanna dem. Har en stark känsla av att Jon inte direkt gråter om han måste svära Night Watch celibatsed. Hans kärleksliv (Ygritte och Dany) har inte direkt varit en succé.

Med Dany död och Jon i norr så är nästa kandidat... Gendry. Han är nu legitimerad som en Baratheon, den äldsta sonen till den förra legitima kungen - glöm inte att Robert blev kung inte bara pga erövring utan att han också hade Targaryen blod. Blood and conquest.

Jag gissar att Tyrion överlever men som den sista Lannister, och vi vet hur viktig hans familj var/är för honom är han den enda kvar och behöver söner för att föra namnet vidare och återvänder till Castle Rock.

Sansa blir drottning i ett oberoende Norr, gifter sig med en man som tar hennes namn och föder upp en ny kull Starks. Bran gör, vad nu Bran gör, kanske skriver han ner allt, a la Frodo i LOTR.
 
Själv tror jag fortfarande att Jon kommer att vara den som dödar Dany.

Men apropå Arya, är det kanske intressant med den vita hästen och vad den symboliserar. Dany blir väl varnad för "the pale mare" av Quaithe exempelvis, och en vit häst kan i bibeln symbolisera död.. men sedan finns det väl de som tolkar det som hoppfullt. Värt att nämna är väl att Dany fick en vit häst av Khal Drogo som första gåva.

Tillägg: Vore mer spännande om Drogon hade gröna ögon, ändå :D
https://en.wiktionary.org/wiki/pale_rider :D
A reference to the Four Horsemen of the Apocalypse, as the rider of a pale horse is Death.

Iofs också, men dammet gör väl snarare kombinationen Pale :D

 
Åh, intressant. Då kan ju hela teorin om Dany vs Arya fallera.
Jag börjar däremot blir närapå helt 100% säker på min teori om sista avsnittet.

Den är att folk kommer att bli jättearga och besvikna och skrika vad som än händer. Även om det kanske är lite olika folk som blir det :laugh: Alla har investerat så mycket i önskat slut/karaktär, men olika och när det drar mot slutänden försvinner allt hopp :bump:.
 
Nu har jag letat upp en läcka från filmningen av GOT säsong 8 på nätet som verkar oerhört tillförlitlig, så nu vet jag hur slutet i generella drag ser ut :angel:
 
Själv tror jag fortfarande att Jon kommer att vara den som dödar Dany.

Men apropå Arya, är det kanske intressant med den vita hästen och vad den symboliserar. Dany blir väl varnad för "the pale mare" av Quaithe exempelvis, och en vit häst kan i bibeln symbolisera död.. men sedan finns det väl de som tolkar det som hoppfullt. Värt att nämna är väl att Dany fick en vit häst av Khal Drogo som första gåva.

Tillägg: Vore mer spännande om Drogon hade gröna ögon, ändå :D
Hmm läste den profetian nu, och en annan. Där låter det nästan som att hon skulle kunna ångra sig, inse att hon gick full mad Targaryen och bli en bättre person? Det vore faktiskt komplett otippat! Alla skulle bli jättearga :D (lyckligt slut och med en mördare på tronen!) (helt kontraintuitivt, nu är hon "ond" i "allas" ögon, tänk om hon är grå ännu. Det vore extremt mot TV-seriereglerna.) and to touch the light you must pass beneath the shadow

he TV series simplifies this so Daenerys simply meets Quaithe when she actually arrives at Qarth. Daenerys encounters Quaithe several more times during her stay in Qarth, during which the shadowbinder explains that magic has made an unexpected return in the weeks since the dragons' birth. Quaithe also urges Daenerys to leave Qarth as soon as possible and visit Asshai, saying cryptically: "To go north, you must journey south. To reach the west, you must go east. To go forward you must go back, and to touch the light you must pass beneath the shadow".

In "A Dance with Dragons", Quaithe appears once more before Daenerys, delivering another cryptic warning: "The glass candles are burning. Soon comes the pale mare, and after her the others. Kraken and dark flame, lion and griffin, the sun's son and the mummer's dragon. Trust none of them. Remember the Undying. Beware the perfumed seneschal". Some of the items in the warning have already been revealed to the readers:

  • The "pale mare" is another name for the fatal disease known as the bloody flux, carried to Meereen by refugees from Astapor.
  • The kraken and dark flame are Victarion Greyjoy and the Red Priest Moqorro (whose role is generally taken by Kinvara), who are sailing to Meereen.
  • The lion is Tyrion, who currently is at the Yunkai camp surrounding Meereen.
  • The sun's son is Quentyn Martell (who has apparently been cut from the show), who arrived at Meereen before Daenerys departed.
  • The "griffin" and "mummer's dragon" are characters who have not appeared yet on the show, and do not get involved in the current events at the Slaver's Bay. Quaithe's warning about them seems to be more long-ranged than the other items.
 
Jag tror Daenerys dör, hur vet jag inte. Tror inte fler dör då många strök med förra avsnittet

Sen tror jag att nyheten om John kommer spridas och han blir kung.
 
Jag börjar däremot blir närapå helt 100% säker på min teori om sista avsnittet.

Den är att folk kommer att bli jättearga och besvikna och skrika vad som än händer. Även om det kanske är lite olika folk som blir det :laugh: Alla har investerat så mycket i önskat slut/karaktär, men olika och när det drar mot slutänden försvinner allt hopp :bump:.

Folk på sociala medier går ju redan bat shit crazy efter senaste avsnittet. Anhängare till Dany som är oerhört upprörda över hur skrivarna valde att framställa henne, att hon blev så galen som det har insinuerats att hon skulle bli. Så många som skrivit wall of texts, folk är ju nästan obehagliga? Hur kan man få en sådan hang up på en fiktiv karaktär att man går ut i sociala medier och pratar som om personen skulle vara riktig?

Heltokigt.
 
Folk på sociala medier går ju redan bat shit crazy efter senaste avsnittet. Anhängare till Dany som är oerhört upprörda över hur skrivarna valde att framställa henne, att hon blev så galen som det har insinuerats att hon skulle bli. Så många som skrivit wall of texts, folk är ju nästan obehagliga? Hur kan man få en sådan hang up på en fiktiv karaktär att man går ut i sociala medier och pratar som om personen skulle vara riktig?

Heltokigt.
Håller helt med! jag är lite chockad och förvirrad, typ. (speciellt eftersom jag faktiskt tyckt mycket om avsnitten så långt den här säsongen och redan känner för att se om dem. Men är ju såklart oroad över slutet).
 
Ang Arya och hästen så bombar google mig med artiklar med olika teorier om att hästen visar att hon är död osv. Jag ser också att det är samma häst som tydligt visades dö i början av avsnittet, att den tom har samma bett... Men den har ju ett annat träns? Antingen tror de inte att vi känner igen hästen, eller så har de gjort en kontinuitetsmiss med tränset!
 
Ang Arya och hästen så bombar google mig med artiklar med olika teorier om att hästen visar att hon är död osv. Jag ser också att det är samma häst som tydligt visades dö i början av avsnittet, att den tom har samma bett... Men den har ju ett annat träns? Antingen tror de inte att vi känner igen hästen, eller så har de gjort en kontinuitetsmiss med tränset!

Mja, hon skulle ju absolut kunna vara död... Men det kändes liksom inte så i scenen.

Undrar om sista episoden kommer att vara lika "otydlig" med vad som faktiskt händer, så det blir massor med olika spekulationer angående slutet med? O_o
 
Folk på sociala medier går ju redan bat shit crazy efter senaste avsnittet. Anhängare till Dany som är oerhört upprörda över hur skrivarna valde att framställa henne, att hon blev så galen som det har insinuerats att hon skulle bli. Så många som skrivit wall of texts, folk är ju nästan obehagliga? Hur kan man få en sådan hang up på en fiktiv karaktär att man går ut i sociala medier och pratar som om personen skulle vara riktig?

Heltokigt.
Jag förstår faktiskt inte hur folk kan vara så förvånande? Det känns som en rimlig utveckling för karaktären och knappast en "helvändning". Det är ju långt mellan säsongerna så det är ju lätt att glömma men Dany har liksom pratat om att bränna städer sedan typ.. säsong 2? Men alltid haft flera advisors (vad heter det?) som liksom fint fått påpeka att nja vi kanske ska ha en liten mjukare framtoning om vi vill vara en motpol till tyranniet..
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
8 115
Senast: grodan21
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 593
Senast: Jeps
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 899
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp