Game of Thrones säsong 8

Jag har ju tänkt att Jamie ska döda Cersei, och bli Queenslayer också. Men då måste han överleva det kommande slaget. Däremot talar väl väldigt mycket för att Brienne hör till manusförfattarnas dödslista och att hon stryker med i nästa avsnitt. :cry: Och antagligen räddar hon Jamie på kuppen, och så är allt sorgligt.

Angående Arya är jag kluven. Jag tycker egentligen att Starks har haft tillräckligt med förluster nu och Bran är ju i princip inte en Stark längre utan bara den där... figuren. Men jag har tyckt att hon har spårat ur så mycket i sitt fokus på hämnd så att det inte finns en väg att leva ett "normalt" Westerosliv för henne efter det stora slaget. Jag menar, hon HAR ändå slaktat en hel del människor utan att höja ett ögonbryn, samt styckat upp sina fiender och bakat en köttpaj på dem. Inte så många fjorton-/femtonåringar som bara går vidare till ett normalt tonårsliv efter en sådan uppväxt.... :cautious:

Inte för att hon var så superromantisk nu heller ("get your bloody pants off") men jag får ändå inte ihop bilden av hennes person till någon som jag känner lika mycket för som andra. För mig kan hon också komma att stryka med på slutet.

The Hound är ju också en sådan person som måste leva så länge så att han får döda The Mountain. Men Euron Greyjoy får gärna dö knall och fall, ju förr desto bättre. En mycket fånig person.
Min hypotes efter gårdagens avsnitt är att Arya är den som kommer döda Night King med sitt "spjut" hon fick. Jamie vill jag ska döda Cercei. Mest fundersam är jag över hur Dany kommer att hantera situationen nu. Kommer hon fortfarande vara lika villig att offra sina drakar och män i det stora slaget, eller kommer hon balla utav sin tjurighet? I slutet där såg hon ju inte superglad ut.
 
Fast den medkänslan borde ju kommit direkt i så fall inte nu? Bastard var han ju från början. Jag förstår att hon blir rädd, som kvinna, i den världen, att hon förlorar allting hon har och alla sina mål plötsligt. Har hon rätt att ha sin armé? Har hon rätt att vara där? Har hon rätt att äga någonting? Har hon rätt att bestämma någonting alls längre? En man har ju kommit in på den platsen och allting hon "äger" är hans. Jag tycker inte om henne, men det var en ganska rimlig reaktion. Kanske blir hon mer maktgalen, kanske blir hon mer ödjmuk kanske måste hon släppa allting och gå därifrån eftersom hon inte längre har någonting utan har blivit bara kvinna igen. Om de hade velat få till det utan konflikt där kunde han ju kläckt ur sig något om kärlek osv, men då hade ju tronen hon velat ge honom att dela blivit en nådegåva från honom.

Jag vet inte varför hon skulle tycka det var mysko att ha ett förhållande med sin brorson. Det är ju vad vi tycker bara i så fall. I den släkten gifter sig ju syskon så incestbiten tror jag bara är oroande för tittarna. Eller borde bara vara.
Fast sin arme har hon fått genom lojalitet. Inte skulle Jon kunna stjäla den om han ens försökte. Då skulle han nog inte leva så länge. Och han har ju klargjort för Dany flera ggr om jag inte minns fel att han inte brydde sig om sin titel "king in the north", varför skulle han då bry sig om en annan titel? Visst skulle Jon kunna försöka ta hennes slott tex, men Dany har ju fortfarande mer män, plus drakarna. Jag har svårt att se att drakarna skulle byta "herre" bara sådär.


Jon är ju allt annat än maktgalen, och det måste hon ju ändå inse kan jag tycka. Och rent tekniskt så har han ju redan avsagt sig sin titel och kallar henne sin drottning, inte ändras väl det bara för att han bytte efternamn.
 
Fast sin arme har hon fått genom lojalitet. Inte skulle Jon kunna stjäla den om han ens försökte. Då skulle han nog inte leva så länge. Och han har ju klargjort för Dany flera ggr om jag inte minns fel att han inte brydde sig om sin titel "king in the north", varför skulle han då bry sig om en annan titel? Visst skulle Jon kunna försöka ta hennes slott tex, men Dany har ju fortfarande mer män, plus drakarna. Jag har svårt att se att drakarna skulle byta "herre" bara sådär.


Jon är ju allt annat än maktgalen, och det måste hon ju ändå inse kan jag tycka. Och rent tekniskt så har han ju redan avsagt sig sin titel och kallar henne sin drottning, inte ändras väl det bara för att han bytte efternamn.
Tja fast det är ju personlighet och individer. Jag tänkte system och patriarkat. Jag tycker nog att en hel del av den lojalitet hon byggt upp hos sina följare beror på hennes driv, att hon har en tron att ta som är hennes med rätt och deras medvetenhet om hennes rätt till den tronen. Nu har hon ingen rätt längre och det måste hon införliva med sig själv och hitta ett nytt mål och orsak till att hon ska ha tronen. Nu måste hon ju vara bättre, passa för den, förtjäna den. Tidigare var den bara hennes.

För mig känns det som en oerhörd skillnad för följare, vänner och en själv att uhm kämpa för att ta tillbaka gamle farfars hus från bovar om man är ende arvingen och kämpa för att sno gamle farfars hus från den rättmätige ägaren.

Dessutom brukar ju Targaryen väl ofta ha en drake var och en drake bär utan problem Jon.

Så det är inte risken att Jon tar hennes slott drakar och följare. Det är hon som tar Jons saker plötsligt. Hon försöker stjäla det som tillhör honom. Landet är hans och hon försöker ta det.
 
Jag har ju tänkt att Jamie ska döda Cersei, och bli Queenslayer också. Men då måste han överleva det kommande slaget. Däremot talar väl väldigt mycket för att Brienne hör till manusförfattarnas dödslista och att hon stryker med i nästa avsnitt. :cry: Och antagligen räddar hon Jamie på kuppen, och så är allt sorgligt.
Jag tror också att Brienne kommer att stryka med, förmodligen genom att rädda Jamie :cry: Skulle väl kunna se att han skulle kunna offra sig för henne också, men tror att han sparas till längre fram.
 
Min hypotes efter gårdagens avsnitt är att Arya är den som kommer döda Night King med sitt "spjut" hon fick. Jamie vill jag ska döda Cercei. Mest fundersam är jag över hur Dany kommer att hantera situationen nu. Kommer hon fortfarande vara lika villig att offra sina drakar och män i det stora slaget, eller kommer hon balla utav sin tjurighet? I slutet där såg hon ju inte superglad ut.
Jag tror att Arya kanske kommer döda draken med vapnet och att antingen Jon eller Bran (eller kanske Dany) kommer vara inblandad i att döda the Night King. Om de nu lyckas.
 
Vad tror ni andra om att karaktärer potentiellt kan komma att bli en del av Night Kings armé? Vill minnas att Grey Worms skådespelare sagt något om att hans karaktär skulle ha ett, för vissa fans, otillfredsställande slut tex.
 
Knight of the Seven Kingdoms - vilket underbart avsnitt! Som jag lipade!

Kära Sansa - glöm aldrig bort den som lärde dig spela spelet. Du kunde haft användning av honom vid din sida ett tag till. Jag hoppas att de där känslorna för Theon är systerliga, för han står på högt upp på dödslistan i nästa avsnitt.

Dany, din förtjusande personlighet tappar lite för varje sekvens som du är i bild. Ta hand om Jorah - han är snart den enda som verkligen älskar dig. Tyvärr tror jag att även han står högt på dödslistan, även om det säkert spelar roll att han fick Tarlys svärd Heartsbane.

Jaime dör inte nu, för han har sin stora uppgift kvar. Han är den som ska döda Cersei. Däremot kommer Brienne att dö i hans armar, något som blir en ögonöppnare för honom och som får henne att dö lycklig.

Arya - jag trodde inte att ligga stod på din priolista. Jag hade fel! Låt oss hoppas att Gendry klarar sig, fast du kanske tycker att det räcker med en gång? Du såg inte helt nöjd ut.
 
Nu inser jag att jag nog svär i kyrkan här men jag tycker faktiskt inte nya säsongen är speciellt imponerande.

Det var så grymt bra i början men känns som det har tappat hela tiden och första avsnittet av sista säsongen kändes lite ja.. löjligt? Alltså det är svårt att förklara men det känns som att någon liksom klippt ihop en skämtvideo, bara det att det inte är ihopklippt utan det faktiska avsnittet.

Typ detta:
*Bran sitter i sin stol och tittar tomt medan John kramar om honom*
John: You're a man now!
Bran: *tom blick* Almost..
John: *awkward silence*
*Klipper till Sansa som ler slugt*

Kändes som ett skämt där Sansas reaktion såg ut att ha någon form av sexuell underton.

Eller typ scenen där Daenarys och John kysser varandra och John får någon sorts ögonkontakt med en av drakarna som liksom verkar titta missnöjt? Typ "det där är min mamma, äckligt"

Sen alla klipp där Bran bara sitter i sin stol och tittar obekvämt på någon. Det är som att någon glömt rulla in honom typ.

Jag tyckte andra avsnittet var lite bättre. Hade inget emot Arya/Gendry utan det kändes snarare som att hon äntligen blir lite mänskligare. Kanske kändes det lite väl uppenbart vilka som skulle stryka med i nästa avsnitt. Typ som med Greyworm, som vi alla vet är det en dödsdom att planera framtid med sin partner inför en konflikt. Han är dead meat så att säga.

Det känns som att GoT var mindre förutsägbart förr, jag kan sakna det lite. Tycker det märks att de liksom har "slut" på bokstory nu och måste börja göra sin egen.
 
Känns som om alla är säkra på att Jamie ska döda Cersei? Jag tror faktiskt inte han klarar av det, tror han älskar henne för högt oavsett hur ond hon är.... Men Cersei skulle nog utan tvekan döda honom nu som han lämnat henne för att slåst med Dany och Tyrion..

Blir oavsett mycket spännande att se hur många som dör i nästa episod. Kommer t.ex. Davos klara sig genom ännu ett slag trots sin bristande förmåga att slåss?

Undrar även vart drakarna befinner sig nu och hur de tänker använda dem i slaget mot dödingarna.
 
Det känns som att GoT var mindre förutsägbart förr, jag kan sakna det lite. Tycker det märks att de liksom har "slut" på bokstory nu och måste börja göra sin egen.
Jag håller med dig lite, dialogen känns ansträngd och många "fyndiga svar" framstod som lite väl konstruerade. Det är möjligt att det har med avsaknaden av en bokförlaga att göra, samtidigt så har de väl skrivit en del själva ändå och George R.R Martin har väl konsulterats inför den här säsongen, om jag förstått det rätt.
 
Känns som om alla är säkra på att Jamie ska döda Cersei? Jag tror faktiskt inte han klarar av det, tror han älskar henne för högt oavsett hur ond hon är.... Men Cersei skulle nog utan tvekan döda honom nu som han lämnat henne för att slåst med Dany och Tyrion..

Blir oavsett mycket spännande att se hur många som dör i nästa episod. Kommer t.ex. Davos klara sig genom ännu ett slag trots sin bristande förmåga att slåss?

Undrar även vart drakarna befinner sig nu och hur de tänker använda dem i slaget mot dödingarna.
Nej känns inte som att den spänningen finns där just nu. De är dessutom inte ens i samma härad, det måste ju till någonting för att det inte ska bli ett planerat mord och just nu finns inte det där tycker jag. Även om det fanns där ett tag. Tror inte han dödar henne i självförsvar eller någonting sådant, bara för att försvara tredje part.

Cercei anlitade ju någon för att mörda honom och Tyrion i förra avsnittet så det skulle hon definitivt göra. Frågan är om vadhannuheterigen verkligen utför det. Gillar honom :)

Just nu ligger ju de riktiga -verklighetsoddsen på att det blir hon som blir kvar att regera :D. White walkers tar Winterfell, kommer in till Bran, Bran dödar Night King och dör. White walkers så desorienterade att Cercei tar dem och regerar landet i botten. ;)

(Nej jag tror nog inte det blir så men)
 
Bron :love: Jag tror inte han skulle döda Jamie och Tyrion... Eller jag hoppas i alla fall verkligen inte det. :crazy: De är ju kompisar! Typ? Eller? 🙈

Håller med. Bronn verkade inte helt övertygad om att det var en bra idè att jobba för Cersei. Och har borde ju ha insett nu snart att materiella saker som guld och slott kan försvinna igen, vänskap däremot... friendship lasts forever? :angel: :love: :p
 
Nu inser jag att jag nog svär i kyrkan här men jag tycker faktiskt inte nya säsongen är speciellt imponerande.

Det var så grymt bra i början men känns som det har tappat hela tiden och första avsnittet av sista säsongen kändes lite ja.. löjligt? Alltså det är svårt att förklara men det känns som att någon liksom klippt ihop en skämtvideo, bara det att det inte är ihopklippt utan det faktiska avsnittet.

Typ detta:
*Bran sitter i sin stol och tittar tomt medan John kramar om honom*
John: You're a man now!
Bran: *tom blick* Almost..
John: *awkward silence*
*Klipper till Sansa som ler slugt*

Kändes som ett skämt där Sansas reaktion såg ut att ha någon form av sexuell underton.

Eller typ scenen där Daenarys och John kysser varandra och John får någon sorts ögonkontakt med en av drakarna som liksom verkar titta missnöjt? Typ "det där är min mamma, äckligt"

Sen alla klipp där Bran bara sitter i sin stol och tittar obekvämt på någon. Det är som att någon glömt rulla in honom typ.

Jag tyckte andra avsnittet var lite bättre. Hade inget emot Arya/Gendry utan det kändes snarare som att hon äntligen blir lite mänskligare. Kanske kändes det lite väl uppenbart vilka som skulle stryka med i nästa avsnitt. Typ som med Greyworm, som vi alla vet är det en dödsdom att planera framtid med sin partner inför en konflikt. Han är dead meat så att säga.

Det känns som att GoT var mindre förutsägbart förr, jag kan sakna det lite. Tycker det märks att de liksom har "slut" på bokstory nu och måste börja göra sin egen.

Nu var det längesen jag såg de tidiga säsongerna och mitt minne sviker gällande de tidigaste säsongerna, men jag håller nog inte med om att så mycket har ändrats? På ett sätt som egentligen vore konstigt för handlingen. Säcken börjar knytas ihop, nya allianser har bildats och det finns ju bara en strid i sikte just nu, därav att fokuset ligger där snarare än på internt tjafs.

Jag håller med om att Bran är asdryg nu, men jag tycker nog inte att scenen mellan honom och Jon är särskilt orimlig. Få ord som uttalas, men desto mer som sägs mellan raderna. Jon: ”Look at you, you’re a man” Bran: ”Almost”. Han är ju egentligen varken Bran eller kanske ens människa längre.

Draken tolkar jag mer som ”passa dig” till Jon, snarare än ”äckligt”. Dany: ”Don’t be afraid” Drake: ”Men vi ser dig ...” ;). Humor har ju också alltid varit närvarande i serien.

Fast sen håller jag med om att det har varit en väldigt mysig och familjär ton under de här avsnitten. Men just eftersom det är GoT tänker jag att det snarast kommer att förändras. ;)
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 879
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 621
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 355
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 456
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp