Game of Thrones säsong 8

Skådisen som är barristan sa nyligen i en intervju att Martin skrivit färdigt böckerna men har en deal med HBO att inte publicera innan serien är slut, om det stämmer känns ju det som anledningen till att serien avslutas så här abrupt. Ska de göra två säsonger till är ju det 2-3 år fördröjning på böckerna.

men stämmer det verkligen? Alla andra intervjuer jag läst med Martin så har han inte skrivit de två sista böckerna, och han är rejält kluven över att serien "hunnit före" i handling, vilket han inte förutspått osv.
 
Den här serien har ju varit så bra så tycker det är så himla tråkigt hur den knyts ihop nu.

Att det skulle sluta såhär med Dany känns uppenbart från början, det är heller inte speciellt plötsligt utan det är en förändring som faktiskt skett under flera säsonger så den delen har jag inget emot. Problemet är alla "side storys"

Att Arya efter sin långa tid i Bravos(?) och allt som hänt tror att hon är mycket bättre och smartare hon är men nu när riktig krig och misär är kring henne så går hon tillbaka med till att vara det barn hon faktiskt är, rädd och vilsen, det känns bra och logiskt. Problemet är att det är en arc som behövde mer tid än såhär för att den ska bli tillfredsställande. Vi behöver få se henne byggas upp igen till hennes fulla potential, inte bara sluta mitt i som det gör nu.

Tyrions grej har alltid varit hans intellekt. Han är rätt dålig på det mesta men smart har han alltid varit, vilket är anledningen till att han kommit så långt. Jag är rätt säker på att den här serien planerades fortsätta längre än vad den gjorde och därav de snabbare förändringarna. Tyrion borde verkligen kunnat förutspå allt detta så det det enda rätta för hans karaktär hade egentligen varit att döda honom i slutet av säsong 6 men eftersom han är en fan favourite blev lösningen istället att göra honom korkad så han kunde få vara kvar och göra ingenting i två säsonger.

Bran har hypeats sedan länge att han är en sån viktig del i att vinna över night king. I slutändan gjorde han.. ingenting för att de skulle kunna ge arya någon sorts payoff med all tid som slösats på hennes "utbildning". Någon som minns Hodor? då tänkte man ju att Bran typ med tungt hjärta offrade ett förvuxet barn för the greater good, visade sig nu att han bara var en självisk liten skit som inte ville dö typ. Ja att han satt där fick night king att komma dit men samtidigt känns det som att det funnits typ hundra andra sätt att göra detta om de typ haft en vettig strategi till att börja med.

Sedan har det ju känts från början som att night king borde vara slutbossen så att säga, att striden som hände i förra avsnittet borde hänt först. Att de ignorerar det stora hotet för att de inte kan släppa spelet om tronen, och att det slutar med att de MÅSTE för mänsklighetens överlevnad eller att de förgörs i processen. Kanske ville de inte riskera att sluta i ett zombiefiesta med tanke på hur less folk är på zombies efter Walking deads popularitet och alla hundratals filmer och serier som kom efter den så det blev till att avsluta den delen lite fort istället.

Känns bara fel att det ska sluta såhär, det känns som att det kunnat bli så otroligt mycket bättre om det fick fortgå ett par säsonger till.

Skådisen som är barristan sa nyligen i en intervju att Martin skrivit färdigt böckerna men har en deal med HBO att inte publicera innan serien är slut, om det stämmer känns ju det som anledningen till att serien avslutas så här abrupt. Ska de göra två säsonger till är ju det 2-3 år fördröjning på böckerna.
Fast the Night King är inte ledare för White walkers i böckerna, han är från TV-serien. Han är en legend i böckerna såvitt jag hört. En ledare för the Nights Watch som offrade folk för länge sedan. Så den plotdelen är lite ändrad.

Så det var nog svårt att ha det som huvudplotten.

(Tyrion anses väl, antas väl? vara George RR Martins favoritkaraktär. Arya hans frus.)
 
men stämmer det verkligen? Alla andra intervjuer jag läst med Martin så har han inte skrivit de två sista böckerna, och han är rejält kluven över att serien "hunnit före" i handling, vilket han inte förutspått osv.
Så hade jag också hört.
Tänker kanske det är enklast och roligast om han låter dem ha olika slut?
 
Så hade jag också hört.
Tänker kanske det är enklast och roligast om han låter dem ha olika slut?

Den senaste intervjun jag läste tolkade jag det som att han redan vet hur han tänkt slutet , oavsett hur serien avvikit (eller överrensstämmer). Han hade debatterat med sig själv om slutet skulle ändras eller ej utifrån det men verkat landa i att fullfölja som han tänkt från början, pga att de redan skrivna böckerna innehåller ledtrådar etc.
Det tycker jag låter vettigast.
 
Nej men det är ju en jättestor skillnad på att döda Cercei när hon är drottning, med livvakter, och man då blir av med henne och hon förlorar på att man dödar henne. Eller att döda Cercei när hon har förlorat striden och är helt ensam, ett lätt mål. Tror inte ett ögonblick att Arya skulle ha släppt det om Cercei var på väg att vinna eller hade vunnit. Det hade inte varit så trovärdigt.

(Men ok det är kanske bara jag som är lite mesig eller så och inte tycker det hade varit så roligt med en kompetent krigare och mördare som går rakt upp mot en hjälplös, ensam, helt ofarlig, gravid kvinna, som gråter och är totalt slagen och inte har någonting kvar och sticker kniven i henne medan kvinnan ler sitt segervissa leende och vet att hon ändå vann till slut genom att besegra Arya. :D Jag gillade ju Arya bäst länge och vill ha henne cool. Men man hade ju kunnat ta ned Arya så, serien är nu nästan slut. Men själv hade jag kanske tyckt det i så fall var snyggare att bara låta henne vara död i staden helt apropå ingenting istället för andas in och gå vidare.)
Jag gillar att man behåller det mänskliga och ödmjuka sidan hos Arya.
Jag skrev nog i mitt inlägg att hon satt på något slott någonstans. Men som jag förstått är hon inte aktiv och hennes karaktär har inte byggts upp mot någonting på samma sätt som i serien. Dvs hennes karaktärsutveckling har inte gått mot att kunna vara regerande. Men jag kan ha sett fel. Han kanske har sparat henne där för att plocka fram henne igen.

https://www.bustle.com/p/what-harry...orting-hat-is-dark-full-of-knowledge-17298499
Det verkar som att den här artikelförfattaren menar att hon utvecklats även där hon är, om än helt annorlunda och kan plockas fram igen. Det är ju möjligt att hon lagras för att kunna gå i tronstrid. Jag har inte läst de böckerna (låter som en intressant läsning, men det är så få sidor per karaktär så man skulle nog vara tvungen att plöja mycket Jon Snow och Danaerys (hon är hemsk i sitt huvud, sjukt irriterande) för att hitta de små guldkornssidorna med Sansa och Arya (jag slutade den bok där Arya hade runt fyra sidor text för 600 sidor bok, hon hade inte hunnit iväg till mörderiet).)
Ja, fast jag har inte uppfattat henne som "bortplockad". Däremot har ju serien tagit hennes historia längre i serien än i böckerna så har alltid tänkt att mer saker kommer hända henne i böckerna när de väl skrivs :).
 
Jag är enig gällande att det skett plötsligt. Men tycker inte om utvecklingen. Nu har väl inte du gett uttryck för just det här, men om man är upprörd över att den mångfacetterade Dany inte är det på samma vis längre (det är väl egentligen bättre ur ett genusperspektiv, eftersom det inte var någon skillnad på henne och männen i hennes släkt? ) så borde det väl ses som beklämmande att hon inte bara fick bli som hunden?
På vilket sätt borde det ses som beklämmande tänker du?

Intressant med genusperspektivet på Dany. Håller med om att det hade varit bättre så sett att hon faktiskt varit en bra ledare och valt en annan väg än de tidigare väldigt dåliga manliga regenterna. Ur det perspektivet hoppas jag inte att Jon hamnar på tronen, eftersom det blir lite "här kommer en vettig man och reder upp situationen efter två rabiata kvinnor".
 
Den senaste intervjun jag läste tolkade jag det som att han redan vet hur han tänkt slutet , oavsett hur serien avvikit (eller överrensstämmer). Han hade debatterat med sig själv om slutet skulle ändras eller ej utifrån det men verkat landa i att fullfölja som han tänkt från början, pga att de redan skrivna böckerna innehåller ledtrådar etc.
Det tycker jag låter vettigast.
Låter bra!

(Jag kan ju då köpa sista boken, läsa den och sedan läsa mellanböckerna :D)
 
På vilket sätt borde det ses som beklämmande tänker du?

Intressant med genusperspektivet på Dany. Håller med om att det hade varit bättre så sett att hon faktiskt varit en bra ledare och valt en annan väg än de tidigare väldigt dåliga manliga regenterna. Ur det perspektivet hoppas jag inte att Jon hamnar på tronen, eftersom det blir lite "här kommer en vettig man och reder upp situationen efter två rabiata kvinnor".
Jag gillar, rent feministiskt, att de låter kvinnorna vara lika grå och felande som männen. Ingen karaktär är egentligen speciellt ofelbar här. Jag har snarare irriterat mig på alla TV-serier som har en bunt mänskliga män som är bra men gör fel och misslyckas ibland och en tjej som är superbra och aldrig misslyckas. Här är en hel mängd hopplösa män och lika hopplösa kvinnor som slåss om en tron, i en värld som är misogyn, som vår värld, alla trampar på vanligt folk. Känns egentligen ganska egalt vilket kön som hamnar på den för en gångs skull. Alla olika har suttit på den och där har ju ändå Cercei som var dålig varit bättre än Robert som var dålig och Rhaegar som var galen.
 
Jag har gått och klurat nu sen jag såg avsnittet och vill hoppas ändå att Dani har en tanke med sitt hutlösa beteende.

Kanske insåg hon tillslut att hon inte kan sitta på tronen? Hon kommer aldrig få invånarna i Westeros på sin sida, hur hon än gör. Hon vet att Jon inte vill ha tronen, han har ju lovat den till henne. Jon hade förmodligen försvarat henne med sitt liv innan förödelsen av Kings Landing. Men om hon gör sig själv till martyr och på så sätt tvingar Jon att agera mot henne vinner han ju folkets förtroende. Jon sätter stop för ”the mad queen” och allt blir frid och fröjd. Dani offrar sitt liv (och alla invånare i Kings Landning på köpet) för att få Jon på tronen.

Tror inte hon skulle agera såhär och sen nöjt utnämnt sig till härskare, tror hon har något annat i agendan...
 
men stämmer det verkligen? Alla andra intervjuer jag läst med Martin så har han inte skrivit de två sista böckerna, och han är rejält kluven över att serien "hunnit före" i handling, vilket han inte förutspått osv.
Som jag sa, OM det stämmer. Personligen tror jag inte heller att böckerna är färdiga, ärligt talat tror jag aldrig de kommer bli det heller.
Jag har gått och klurat nu sen jag såg avsnittet och vill hoppas ändå att Dani har en tanke med sitt hutlösa beteende.

Kanske insåg hon tillslut att hon inte kan sitta på tronen? Hon kommer aldrig få invånarna i Westeros på sin sida, hur hon än gör. Hon vet att Jon inte vill ha tronen, han har ju lovat den till henne. Jon hade förmodligen försvarat henne med sitt liv innan förödelsen av Kings Landing. Men om hon gör sig själv till martyr och på så sätt tvingar Jon att agera mot henne vinner han ju folkets förtroende. Jon sätter stop för ”the mad queen” och allt blir frid och fröjd. Dani offrar sitt liv (och alla invånare i Kings Landning på köpet) för att få Jon på tronen.

Tror inte hon skulle agera såhär och sen nöjt utnämnt sig till härskare, tror hon har något annat i agendan...
Fast alltså vad hennes tanke eller plan är känns ju irrelevant. Det spelar liksom ingen roll om det är för att hjälpa någon annan eller för att hon hellre än drottning av aska än ingen drottning alls, det finns väl ingenting alls som rättfärdigar att bränna tusentals eller kanske miljontals oskyldiga människor levande.

Tror hon bara är maktgalen precis som resten av hennes släkt. Hon hade säkert goda tankar från början med arvet kom ikapp i sinom tid.
 
På vilket sätt borde det ses som beklämmande tänker du?

Intressant med genusperspektivet på Dany. Håller med om att det hade varit bättre så sett att hon faktiskt varit en bra ledare och valt en annan väg än de tidigare väldigt dåliga manliga regenterna. Ur det perspektivet hoppas jag inte att Jon hamnar på tronen, eftersom det blir lite "här kommer en vettig man och reder upp situationen efter två rabiata kvinnor".
@Badger beskriver i inlägg #467 ungefär hur jag ser på serien i stort. Så i en serie som är så grå, där nästan ingen karaktär är ofelbar och där det inte funnits speciellt lyckliga slut - utan istället oväntat mörka händelser som när Ned Stark halshöggs och The Red Wedding så blir det för mig helt fel när saker utvecklar sig till något mer normativt. Som Arya plötsliga utveckling eller som när de två snygga karaktärerna Dany och Jon fick ihop det (även om det senare såklart var med givet med tanke på the song of ice and fire osv). Sedan ser jag själv inte alls det som negativt om Jon hamnar på tronen, han har inte hybris och vill inte ha den, skitsamma att han är en manlig karaktär. Han har växt upp som en bastard och alltid varit Den Andre - räcker för mig! :D
 
@Badger beskriver i inlägg #467 ungefär hur jag ser på serien i stort. Så i en serie som är så grå, där nästan ingen karaktär är ofelbar och där det inte funnits speciellt lyckliga slut - utan istället oväntat mörka händelser som när Ned Stark halshöggs och The Red Wedding så blir det för mig helt fel när saker utvecklar sig till något mer normativt. Som Arya plötsliga utveckling eller som när de två snygga karaktärerna Dany och Jon fick ihop det (även om det senare såklart var med givet med tanke på the song of ice and fire osv). Sedan ser jag själv inte alls det som negativt om Jon hamnar på tronen, han har inte hybris och vill inte ha den, skitsamma att han är en manlig karaktär. Han har växt upp som en bastard och alltid varit Den Andre - räcker för mig! :D
Fast Aryas utveckling är väl inte normativt feminin? Det är ju inte egentligen rakt manligt att vara en galen mördare? (hon är ju alltså för mig inte speciellt gullig i mitten av serien utan lite över bordeline ond, mer ond än the Hound.) Dvs det är ju många män i serien som inte är galna mördare utan välbetänkta idioter eller känslosamma mördare (the Hound). Gör ingenting om hon blir en känslosam mördare med politiska ambitioner som misslyckas heller. Inte rakt feminint.

Det som är mer normativt är egentligen att så många tyckte att Dany var god när hon korsfäst folk och dödat Sams föräldrar, bara för att hon är kär och liten och kvinnlig.
 
Fast Aryas utveckling är väl inte normativt feminin? Det är ju inte egentligen rakt manligt att vara en galen mördare? Dvs det är ju många män i serien som inte är galna mördare utan välbetänkta idioter eller känslosamma mördare.
Haha, kanske skulle varit tydligare med att jag inte menade ur ett genusperspektiv nödvändigtvis. Mer att det hade varit tillfredsställande med en karaktär som inte blir "vanlig". Det hade kanske inte varit lika frustrerande om det inte kom så plötsligt, men när hennes karaktär byggts upp så specifikt i Bravos osv, så känns det snörpigt.
 
Haha, kanske skulle varit tydligare med att jag inte menade ur ett genusperspektiv nödvändigtvis. Mer att det hade varit tillfredsställande med en karaktär som inte blir "vanlig". Det hade kanske inte varit lika frustrerande om det inte kom så plötsligt, men när hennes karaktär byggts upp så specifikt i Bravos osv, så känns det snörpigt.
Aha! haha jo jag tyckte hon var tråkig i Bravos så... :D det är ju smaken helt enkelt bara. Förstår hur du menar. Hon blir vanligare, jag gillar, du inte, tycker båda är rimligt.
 
För att det ska stabilitet i the 7 kingdom är det ju lite passande att de flestas arméer är undanröjda nu. Det står ju eg bara mellan Jon/Stansa eller Dany. Möjligen smeden som nu är en Baratheon. Det var ju nästan så här det var tvunget att bli för att inte kungariket ska slitas i stycken i framtiden.

Många skriver att de tror att Dany vill regera från järntronen men jag tror inte att det är hennes avsikt. Jag tror hon vill regera från sitt eget ställe. Att det inte blir så, är en annan sak.

Jag är lite rädd för att det blir ett anti-klimax och ingen av de stora karaktärerna blir kung el drottning.

Senaste avsnittet var lite omvälvande. Många tycks uppskatta kampen mellan Cleganebröderna. Jag blev faktiskt jättebesviken på det helt osannolika skadorna som the mountain klarade sig från. Ett svärd rakt igenom? Kniv gnm hjärnan? Superfånigt. Det är just sånt som gör att jag får inflammation i SI-leden av att titta på sista säsongen.

Jag tyckte däremot att det var vackert det hunden gjorde, att säga till Arya att inte låta hämnden ta över allt vett och sans. För se hur det blir då, liksom. Och att han stannade upp för hennes skull för att säga det. Det har varit svårt att tycka illa om honom trots att han var rätt tveksam som pappa-gestalt.

Tyrion och Jaimie-scenen var fin. Jättefin.
 
För att det ska stabilitet i the 7 kingdom är det ju lite passande att de flestas arméer är undanröjda nu. Det står ju eg bara mellan Jon/Stansa eller Dany. Möjligen smeden som nu är en Baratheon. Det var ju nästan så här det var tvunget att bli för att inte kungariket ska slitas i stycken i framtiden.

Många skriver att de tror att Dany vill regera från järntronen men jag tror inte att det är hennes avsikt. Jag tror hon vill regera från sitt eget ställe. Att det inte blir så, är en annan sak.

Jag är lite rädd för att det blir ett anti-klimax och ingen av de stora karaktärerna blir kung el drottning.

Senaste avsnittet var lite omvälvande. Många tycks uppskatta kampen mellan Cleganebröderna. Jag blev faktiskt jättebesviken på det helt osannolika skadorna som the mountain klarade sig från. Ett svärd rakt igenom? Kniv gnm hjärnan? Superfånigt. Det är just sånt som gör att jag får inflammation i SI-leden av att titta på sista säsongen.

Jag tyckte däremot att det var vackert det hunden gjorde, att säga till Arya att inte låta hämnden ta över allt vett och sans. För se hur det blir då, liksom. Och att han stannade upp för hennes skull för att säga det. Det har varit svårt att tycka illa om honom trots att han var rätt tveksam som pappa-gestalt.

Tyrion och Jaimie-scenen var fin. Jättefin.
Nu när du skriver det så uppskattade jag också scenen med Tyrion och Jamie, det bästa i avsnittet. Enda dialogen som jag inte tyckt varit för konstruerad och ansträngd den här säsongen tror jag, haha.

Angående the mountain så är han ju någon stags Frankenstein-varelse, så det var inte otippat hur mycket stryk han kunde ta. Däremot tyckte jag att det var lite elegant att han hade ihjäl sin "skapare".
 
Lannister-syskonen var faktiskt något av det bästa med hela episoden tyckte jag, särskilt Tyrions adjö till Jamie och att han (Tyrion) riskerade sitt liv för något han trodde skulla kunna rädda King's Landing. Men även Cersei som slutligen insåg att hon inte skulle överleva, hon hade ju en fin karaktärsutveckling där i slutet och började kännas mer mänsklig igen. Trots att hon setts som elak det mesta av serien så kändes det fint att hon och Jamie fick dö i varandras armar till slut. :heart
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 939
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 815
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 655
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 757
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp