Game of Thrones säsong 8

Det är under s6 eller s7, minns inte helt. Night King är Bran på spåren så därför måste Bran lära sig "allt". Då får man också se att Skogens Barn skapade White Walkers för att skydda sig mot människorna pga att människorna försökte utrota dem.

Är det inte ännu tidigare? Typ innan Hold the door episoden, medan Bran höll på att lära sig bli en treögd ravn.
 
Mest sorgsna scenen var när Drogon försöker väcka Dany och sen förstör järntronen. Den scenen tyckte jag visade att drakarna är mer intelligent och mer med i vad som händer i hela tronspelet än vad man förstått innan. Drogons sorg var mer gripande än Jons sorg över att behöva döda Dany

Eller hur! Så klok drake!

30059
 
Angående Bran som kung. Han är ju också Three-eyed-raven, innebär det att han kommer ha ett mycket långt liv? Den förre Three-eyed-raven vara väl hundratals år gammal (som jag uppfattade det i alla fall).

Så även om Bran inte kan få barn kan det ju i så fall dröja länge innan en ny kung/drottning ska väljas.
 
Såg sista igår sent.

Nästan alltid när jag ser ett sista avsnitt på en serie så känner jag mig tom. Men inte denna gång och jag vet inte om det är positivt eller negativt.
Det känns platt. Kan inte riktigt förklara det. Men att det absolut har skyndats igenom. Det är många frågetecken i slutändan. Sista scenen var vacker, när man ser hur Jon rider längre in i skogen.
Men jag känner ingen saknad efter den. Äsch, jag vet inte. Jag trodde nog den skulle beröra mer. Visst det var ledsamt att se Tyrion gråta för sina syskon och Drogon bli så ledsen över sin mamma men jag saknade mer djup. Det hade behövts ett par timmar till.
 
Jag är nöjd med hur de avslutade serien. Alla karaktärer fick ett passande avslut. Tycker synd om Jon när han insåg att han var den enda som skulle kunna döda Dany. Man såg verkligen på honom att han tyckte det var jättejobbigt, men att han var tvungen. Det är ju också så han har fungerat hela tiden. Han gör det han måste, och sätter sitt eget välmående åt sidan.

Att Arya skulle segla iväg känns väl helt rätt, men tycker det är lite synd att vi inte fick se henne stjäla ett sista ansikte. Har väntat på det ända sedan hon dödade Freys. Å andra sidan är det skönt att hon inte gått vägen till att bli en kallblodig galen mörderska (vilket hon ju var på god väg att bli).

Sansa är helt rätt som drottning i norden.

Att Bran skulle bli kung kändes oväntat. Fast ännu mer oväntat är att Bronn hamnade i lilla rådet. Förhoppningsvis är detta ett första steg till demokrati i Westeros.

Tyckte att scenen när Tyrion hittade sina syskon i rasmassorna var gripande. Man såg verkligen hur hans sista hopp om att de hade klarat sig krossades.


"Att Arya skulle segla iväg känns väl helt rätt, men tycker det är lite synd att vi inte fick se henne stjäla ett sista ansikte. Har väntat på det ända sedan hon dödade Freys. Å andra sidan är det skönt att hon inte gått vägen till att bli en kallblodig galen mörderska (vilket hon ju var på god väg att bli)."

Trodde det var en sån sak som skulle få slut på Night King. Att hon behövde byta skepnad för att komma nära
 
Jag kommer bara till en massa reklambanners när jag klickar på länken?
Nej när jag söker så hamnar jag på sidan men om jag koperar länken så blir det reklam. skumt
.. om man ex googlar "martin about tolkien not a blog" så kommer länkar.. den vägen kommer jag in.
gjorde en print så ni kan se att den finns :) jag hoppas man får göra så annars kan väl admin ta bort den sen?
30070
 
Nej när jag söker så hamnar jag på sidan men om jag koperar länken så blir det reklam. skumt
.. om man ex googlar "martin about tolkien not a blog" så kommer länkar.. den vägen kommer jag in.
gjorde en print så ni kan se att den finns :) jag hoppas man får göra så annars kan väl admin ta bort den sen?Visa bifogad fil 30070

Länken funkade för mig tidigare, men inte nu längre.
 
En viss besvikelse över säsongen känner jag.

En del karaktärer behandlas slarvigt - Brienne som går från nyadlad Knight till kärlekskrank och snyftande för att Jamie ligger med henne lite appropå, och sedan drar iväg till Cersei mitt i natten... och när Brienne är med igen är det när hon skriver OM Jamies bedrifter. Kunde inte den scenen fått handla om henne själv istället och att hon började sitt eget kapitel när hon blir chef för the City Watch?

Lite åt samma håll med Dany, där Jon helt plötsligt slår över ifrån "she is my queen" till att efter ett kort samtal med Tyrion, hugga ihjäl henne. Med tanke på hur lång tid det tagit för övriga karaktärer att utvecklas och förändras, och vilken enorm mängd människor som nästan varenda en av huvudkaraktärerna dödat (med undantag för Sansa) så blir det märkligt att just Dany direkt ska straffas och dödas. Hur många dog när Cersei brände upp hela The Sept of Baelor? Alla långa utdragna krig som hållit på hela seriens alla 8 säsonger - hur många dog där? Men Dany är the crazy bitch som straffas. Slött berättande tycker jag.

Missandei avrättas och framställs som en av Danys förtrogna, men vi möter egentligen aldrig Dany och Missandei i samtal om någonting vesäntligt under säsong 8 (eller säsong 7?) - för att vara en rådgivare och nära vän är hon knäpptyst. De enda som ger råd är Varys, Tyrion och Jon.

Avslutningen när Tyrion går från att ha försökt sälja in Jon som kung typ hela säsongen till att plötsligt välja Bran? - också väldigt krystat. Utöver att vi aldrig fick se händelserna efter att Dany dog till rådslaget där de mäktigaste familjerna i Westeros som aldrig enats om något tidigare på typ 5 min väljer en pojke i rullstol som flera av dem aldrig sett. Likaså accepterar alla att The North ska vara fritt under Sansa, men tydligen vill inte de övriga vara fria kugnadömen. Det hade väl varit enklast - rationalisera bort kungen och låt vasallerna bli självstyrande med rådsträffar. En union.

Jamie växlar hejvilt mellan sina lojaliteter, men jag tycker att han fick utvecklas och förändras på ett intressant sätt under serien. Lite fint att han och Cersei fick dö ihop.

Tyrion överlevde och blev hand igen "som straff" men verkar sitta rätt bekvämt och diskutera bordeller på sitt första möte. Han kunde skickats till The Wall med Jon, det hade varit mer logiskt, särskilt för the Unsullied som är tysta och accepterar hela situationen väldigt stillsamt - väldigt märkligt med tanke på allt som hänt tidigare.

The Hound är en av mina favoriter som jag tyckte fick dö med ära, och fick göra det han pratat om sedan säsong ett - döda brorsan.

Bron (en annan favorit) var ju tyvärr inte med typ alls under hela säsongen, så att han hela plötsligt blev Treasurer kändes också krystat. Kunde Tyrion bara ge Bron Highgarden direkt efter att han blev Hand, eller hur hände det?

Nä. Med tanke på hur väl sammanhållen jag tycker serien varit tidigare men massa spännande politiska plots och twists så har sista säsongen inte alls hållit samma standard. De skulle väntat med att göra klart serien tills George R R Martin skrivit klart den sista boken så att manusförfattarna fick nåt att gå efter.
 
@Lager Jag håller med om mycket av det du skriver! Jag är inte besviken över slutet i sig, det är väl fint så, men att hela säsongen och framför allt det sista avsnittet kändes så himla påskyndat. Man kunde nog förutse var många karaktärer skulle landa, men det blev väldigt hastigt på slutet. Mycket har varit så kryptiskt och subtilt genom säsongerna, men nu lämnades man som tittare att själv sammanställa sånt som sagts och gjorts tidigare, och som uppenbarligen ledde till att karaktärer nu agerade väldigt tvärt. En del känns nästan som efterhandskonstruktioner.

Och bara det att de två största krigen som det byggts upp för i sju säsonger var över på vad, tre avsnitt? De borde ha kunnat fylla upp det bättre.
 
En viss besvikelse över säsongen känner jag.

En del karaktärer behandlas slarvigt - Brienne som går från nyadlad Knight till kärlekskrank och snyftande för att Jamie ligger med henne lite appropå, och sedan drar iväg till Cersei mitt i natten... och när Brienne är med igen är det när hon skriver OM Jamies bedrifter. Kunde inte den scenen fått handla om henne själv istället och att hon började sitt eget kapitel när hon blir chef för the City Watch?

Lite åt samma håll med Dany, där Jon helt plötsligt slår över ifrån "she is my queen" till att efter ett kort samtal med Tyrion, hugga ihjäl henne. Med tanke på hur lång tid det tagit för övriga karaktärer att utvecklas och förändras, och vilken enorm mängd människor som nästan varenda en av huvudkaraktärerna dödat (med undantag för Sansa) så blir det märkligt att just Dany direkt ska straffas och dödas. Hur många dog när Cersei brände upp hela The Sept of Baelor? Alla långa utdragna krig som hållit på hela seriens alla 8 säsonger - hur många dog där? Men Dany är the crazy bitch som straffas. Slött berättande tycker jag.

Missandei avrättas och framställs som en av Danys förtrogna, men vi möter egentligen aldrig Dany och Missandei i samtal om någonting vesäntligt under säsong 8 (eller säsong 7?) - för att vara en rådgivare och nära vän är hon knäpptyst. De enda som ger råd är Varys, Tyrion och Jon.

Avslutningen när Tyrion går från att ha försökt sälja in Jon som kung typ hela säsongen till att plötsligt välja Bran? - också väldigt krystat. Utöver att vi aldrig fick se händelserna efter att Dany dog till rådslaget där de mäktigaste familjerna i Westeros som aldrig enats om något tidigare på typ 5 min väljer en pojke i rullstol som flera av dem aldrig sett. Likaså accepterar alla att The North ska vara fritt under Sansa, men tydligen vill inte de övriga vara fria kugnadömen. Det hade väl varit enklast - rationalisera bort kungen och låt vasallerna bli självstyrande med rådsträffar. En union.

Jamie växlar hejvilt mellan sina lojaliteter, men jag tycker att han fick utvecklas och förändras på ett intressant sätt under serien. Lite fint att han och Cersei fick dö ihop.

Tyrion överlevde och blev hand igen "som straff" men verkar sitta rätt bekvämt och diskutera bordeller på sitt första möte. Han kunde skickats till The Wall med Jon, det hade varit mer logiskt, särskilt för the Unsullied som är tysta och accepterar hela situationen väldigt stillsamt - väldigt märkligt med tanke på allt som hänt tidigare.

The Hound är en av mina favoriter som jag tyckte fick dö med ära, och fick göra det han pratat om sedan säsong ett - döda brorsan.

Bron (en annan favorit) var ju tyvärr inte med typ alls under hela säsongen, så att han hela plötsligt blev Treasurer kändes också krystat. Kunde Tyrion bara ge Bron Highgarden direkt efter att han blev Hand, eller hur hände det?

Nä. Med tanke på hur väl sammanhållen jag tycker serien varit tidigare men massa spännande politiska plots och twists så har sista säsongen inte alls hållit samma standard. De skulle väntat med att göra klart serien tills George R R Martin skrivit klart den sista boken så att manusförfattarna fick nåt att gå efter.
Instämmer!!
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 908
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 720
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 482
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 625
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp