Game of Thrones säsong 8

en sak till, om Bran visste allt.. Fanns det då inget sätt, absolut inget sätt att förhindra utplånandes av alla oskyldiga i KL? Hade det inte varit bättre att lönnmörda Dany norr och låta Ayra göra det hon är bra på och lönnmörda Cersie? Eller är han egentligen lika maktlysten som alla andra?

Fler som inte är nöjda med sista säsongen
https://nt.se/kultur-noje/en-miljon-besvikna-got-fans-kraver-ny-sasong-om6117047.aspx

Om du sett alla episoder, så skulle du nog märkt att Bran upprepade gånger sagt att han "sees in the past", mao han kan inte se framtiden, utan han gör sina förutsägelser grundade på vad som skett tidigare.
Jag fattar inte varför folk är så förvånade över Daenerys och vad hon gjorde? Tycker hon varit grym och mordisk och haft storhetsvansinne mest hela tiden. Blev verkligen inte förvånad över vad som hände i Kings landing.

Med tanke på att hon är "The mad Kings daughter" är det inte alls förvånande att "She Snaps" när hennes bästa vän blir dödad. Frågan var ju bara om det var Jon eller Daenery som ärvde galskapen.
 
En viss besvikelse över säsongen känner jag.

En del karaktärer behandlas slarvigt - Brienne som går från nyadlad Knight till kärlekskrank och snyftande för att Jamie ligger med henne lite appropå, och sedan drar iväg till Cersei mitt i natten... och när Brienne är med igen är det när hon skriver OM Jamies bedrifter. Kunde inte den scenen fått handla om henne själv istället och att hon började sitt eget kapitel när hon blir chef för the City Watch?

Lite åt samma håll med Dany, där Jon helt plötsligt slår över ifrån "she is my queen" till att efter ett kort samtal med Tyrion, hugga ihjäl henne. Med tanke på hur lång tid det tagit för övriga karaktärer att utvecklas och förändras, och vilken enorm mängd människor som nästan varenda en av huvudkaraktärerna dödat (med undantag för Sansa) så blir det märkligt att just Dany direkt ska straffas och dödas. Hur många dog när Cersei brände upp hela The Sept of Baelor? Alla långa utdragna krig som hållit på hela seriens alla 8 säsonger - hur många dog där? Men Dany är the crazy bitch som straffas. Slött berättande tycker jag.

Missandei avrättas och framställs som en av Danys förtrogna, men vi möter egentligen aldrig Dany och Missandei i samtal om någonting vesäntligt under säsong 8 (eller säsong 7?) - för att vara en rådgivare och nära vän är hon knäpptyst. De enda som ger råd är Varys, Tyrion och Jon.

Avslutningen när Tyrion går från att ha försökt sälja in Jon som kung typ hela säsongen till att plötsligt välja Bran? - också väldigt krystat. Utöver att vi aldrig fick se händelserna efter att Dany dog till rådslaget där de mäktigaste familjerna i Westeros som aldrig enats om något tidigare på typ 5 min väljer en pojke i rullstol som flera av dem aldrig sett. Likaså accepterar alla att The North ska vara fritt under Sansa, men tydligen vill inte de övriga vara fria kugnadömen. Det hade väl varit enklast - rationalisera bort kungen och låt vasallerna bli självstyrande med rådsträffar. En union.

Jamie växlar hejvilt mellan sina lojaliteter, men jag tycker att han fick utvecklas och förändras på ett intressant sätt under serien. Lite fint att han och Cersei fick dö ihop.

Tyrion överlevde och blev hand igen "som straff" men verkar sitta rätt bekvämt och diskutera bordeller på sitt första möte. Han kunde skickats till The Wall med Jon, det hade varit mer logiskt, särskilt för the Unsullied som är tysta och accepterar hela situationen väldigt stillsamt - väldigt märkligt med tanke på allt som hänt tidigare.

The Hound är en av mina favoriter som jag tyckte fick dö med ära, och fick göra det han pratat om sedan säsong ett - döda brorsan.

Bron (en annan favorit) var ju tyvärr inte med typ alls under hela säsongen, så att han hela plötsligt blev Treasurer kändes också krystat. Kunde Tyrion bara ge Bron Highgarden direkt efter att han blev Hand, eller hur hände det?

Nä. Med tanke på hur väl sammanhållen jag tycker serien varit tidigare men massa spännande politiska plots och twists så har sista säsongen inte alls hållit samma standard. De skulle väntat med att göra klart serien tills George R R Martin skrivit klart den sista boken så att manusförfattarna fick nåt att gå efter.

Bok 6 -7 och 8 är inte ens skrivna, så manusförfattarna fick göra samma sak som med Eragon (som avslutades abrubt i film 1) Hitta på story...
 
Nä. Med tanke på hur väl sammanhållen jag tycker serien varit tidigare men massa spännande politiska plots och twists så har sista säsongen inte alls hållit samma standard. De skulle väntat med att göra klart serien tills George R R Martin skrivit klart den sista boken så att manusförfattarna fick nåt att gå efter.

Jag håller med, fast jag är ännu mer än lite besviken på sista säsongen (och delvis säsong 7 där det började rasa).

För mig känns det ungefär som om Michelangelo skulle ha tagit en paus inför sista hörnet på Sixtinska kapellet, sådär för att verkligen ladda och hitta inspiration och känsla för att få alla detaljer fulländade när allt annat blivit så perfekt - och så vips kommer det i stället en trettonårig praoelev med en graffitiburk och sprayar dit några uruselt gjorda seriefigurer i det tomma hörnet. "Så! Nu är det klart!" Och förstört. För alltid. Och jag hatar det. :arghh::arghh::cry::cry: :rage::rage:
 
en sak till, om Bran visste allt.. Fanns det då inget sätt, absolut inget sätt att förhindra utplånandes av alla oskyldiga i KL? Hade det inte varit bättre att lönnmörda Dany norr och låta Ayra göra det hon är bra på och lönnmörda Cersie? Eller är han egentligen lika maktlysten som alla andra?

Men Bran kan väl inte styra framtiden? Jag ser det som att Jon var menad att döda Dany. (Även om jag inte kan fatta hur han kunde). Det var därför han togs tillbaka av Melisandre, därför han blev kär i Dany, hans syfte var aldrig att bli kung. Alla oskyldiga var tvungna att dö för att Jon skulle döda Dany. Annars hade han aldrig gjort det.
 
En viss besvikelse över säsongen känner jag.

En del karaktärer behandlas slarvigt - Brienne som går från nyadlad Knight till kärlekskrank och snyftande för att Jamie ligger med henne lite appropå, och sedan drar iväg till Cersei mitt i natten... och när Brienne är med igen är det när hon skriver OM Jamies bedrifter. Kunde inte den scenen fått handla om henne själv istället och att hon började sitt eget kapitel när hon blir chef för the City Watch?

Jamie växlar hejvilt mellan sina lojaliteter, men jag tycker att han fick utvecklas och förändras på ett intressant sätt under serien. Lite fint att han och Cersei fick dö ihop.

"Lite helt apropå" är det väl inte riktigt. Deras storybåge har ju byggts på under flera säsonger och det fanns två vägar ut: Brienne stupar i slaget om Winterfell eller de får ihop det till slut. Sen är det ju inte bara ett one night stand som jag uppfattar det - det har ju gått flera veckor och Jaime har flyttat in till Brienne.

Jaimes historia förstördes helt för mig, för jag hade gjort mig en helt annan bild. Heeelt mitt eget fel, jag vet! Jag har varit helt övertygad om att valonqarteorin skulle stämma och att Jaime aktivt skulle döda Cersei, ungefär som Jon dödar Dany. Jag har sett framför mig hur Tyrion skulle tända deras gemensamma gravbål på Casterly Rock och säga typ "Förenade i födseln, förenade i livet och förenade i döden", men det var före Brienne. Med Brienne kom en annan Jaime, en Jaime som jag helt plötsligt tyckte väldigt mycket om och ville ha ett annat slut för. Det slut som blev gör mig bara ledsen. Men, som sagt, det är ju mitt eget fel.
 
Men Bran kan väl inte styra framtiden? Jag ser det som att Jon var menad att döda Dany. (Även om jag inte kan fatta hur han kunde). Det var därför han togs tillbaka av Melisandre, därför han blev kär i Dany, hans syfte var aldrig att bli kung. Alla oskyldiga var tvungna att dö för att Jon skulle döda Dany. Annars hade han aldrig gjort det.

Är det Azor Ahai profetien, mon? Att Jon måtte döda den han älskade?
 
Men Bran kan väl inte styra framtiden? Jag ser det som att Jon var menad att döda Dany. (Även om jag inte kan fatta hur han kunde). Det var därför han togs tillbaka av Melisandre, därför han blev kär i Dany, hans syfte var aldrig att bli kung. Alla oskyldiga var tvungna att dö för att Jon skulle döda Dany. Annars hade han aldrig gjort det.
Det sägs att han ser bilder av dåtid, nutid och framtid.
 
"Att Arya skulle segla iväg känns väl helt rätt, men tycker det är lite synd att vi inte fick se henne stjäla ett sista ansikte. Har väntat på det ända sedan hon dödade Freys. Å andra sidan är det skönt att hon inte gått vägen till att bli en kallblodig galen mörderska (vilket hon ju var på god väg att bli)."

Trodde det var en sån sak som skulle få slut på Night King. Att hon behövde byta skepnad för att komma nära
Jag trodde hon skulle använda ansiktstricket för att döda Cersei, och när det inte blev så trodde jag hon skulle göra det mot Dany. Kändes så konstigt att hon stannade kvar i stan, och sen gjorde hon inte särskilt mycket där. Var det bara för att Jon skulle förstå att Dany inte kommer bli en bra regent?
 
"Lite helt apropå" är det väl inte riktigt. Deras storybåge har ju byggts på under flera säsonger och det fanns två vägar ut: Brienne stupar i slaget om Winterfell eller de får ihop det till slut. Sen är det ju inte bara ett one night stand som jag uppfattar det - det har ju gått flera veckor och Jaime har flyttat in till Brienne.

Jaimes historia förstördes helt för mig, för jag hade gjort mig en helt annan bild. Heeelt mitt eget fel, jag vet! Jag har varit helt övertygad om att valonqarteorin skulle stämma och att Jaime aktivt skulle döda Cersei, ungefär som Jon dödar Dany. Jag har sett framför mig hur Tyrion skulle tända deras gemensamma gravbål på Casterly Rock och säga typ "Förenade i födseln, förenade i livet och förenade i döden", men det var före Brienne. Med Brienne kom en annan Jaime, en Jaime som jag helt plötsligt tyckte väldigt mycket om och ville ha ett annat slut för. Det slut som blev gör mig bara ledsen. Men, som sagt, det är ju mitt eget fel.
Med tanke på att vi, säsong efter säsong, sett skogshäxans profetia slå in bit för bit för Cersei, så känns det snörpligt att valonqar-delen inte skedde. Men hur väl har de planterat det i serien? I boken är det ju väldigt tydligt.
 
Ärligt talat, vilken skitsäsong och vilket skitavsnitt.

Bran, världens tråkigaste människa som har samma minuttryck (Jag är så jävla viktig och har jämt "smarta" kommentarer) konstant, blir kung. Vilket antiklimax, hade seriöst hellre sett Cersei sitta kvar på tronen.:devil:

Hela avsnittet kändes lite cheesy och otroligt långtråkigt.

Hade varit sjukt häftigt om författaren kunde rappa på och skriva klart böckerna och om de hade gjort en nyinspelning på de oskrivna böckerna. :p
 
Jag tycker sista säsongen var rätt dålig och inte alls i samma kaliber som tidigare säsonger.
Sista avsnittet var mest... jaha.

Att Bran blir kung var väl egentligen rätt bra men jag gillar inte hans karaktär. Tråkig rakt igenom och jag har aldrig riktigt förstått vad som menas med att han är deras minne :confused:

Sansa har jag hållt mina tummar för och det var rätt att hon skulle bli drottning av Norden (fast varför får norden vara ett eget styre men inte de andra?).

Arya.... jaha bara.

Jaime och Cersie. Fint att de fick dö tillsammans men hade velat ha mer dramatik.

Dany, fick vad hon förtjänade. Gillade inte hennes karaktär i sista säsongen. Vad är hon utan sina drakar?

Jon... näää varför fick Tyrion sitta kvar i styrelsen som hand men Jon som var den genuint gode skickades upp till vildingarna.

Brienne... händelselöst. Lite lamt att hon går från rå till dökär i Jaime.
 
Ärligt talat, vilken skitsäsong och vilket skitavsnitt.

Bran, världens tråkigaste människa som har samma minuttryck (Jag är så jävla viktig och har jämt "smarta" kommentarer) konstant, blir kung. Vilket antiklimax, hade seriöst hellre sett Cersei sitta kvar på tronen.:devil:

Hela avsnittet kändes lite cheesy och otroligt långtråkigt.

Hade varit sjukt häftigt om författaren kunde rappa på och skriva klart böckerna och om de hade gjort en nyinspelning på de oskrivna böckerna. :p

Angående George RR Martins planer, och en chans att åtminstone få läsa ett mer anständigt slut, ger nyheterna visst hopp för stukade fans:

”The winds of winter”, som den engelska titeln lyder, har skrivits på sedan 2011. I ett blogginlägg kommenterar författaren en kommande resa inför science fiction-mässan Worldcon som han ska besöka i juli-augusti i Nya Zeeland nästa år.

”Om jag inte har 'The winds of winter' i min hand när jag anländer till Nya Zeeland för Worldcon, så har ni härmed min formella skriftliga tillåtelse att låsa in mig i en liten stuga”, skriver författaren.
I ett annat blogginlägg skriver han att den sjätte boken i serien, liksom den avslutande sjunde ”A dream of spring” antagligen kommer att vara på totalt 3 000 manussidor innan den är klar, och att den kanske inte kommer att sluta på riktigt samma sätt som tv-serien ”Game of thrones”, som bygger på böckerna.
 
Vilken dålig säsong! Det har hänt en massa konstiga saker som varit ologiska/inte borde ha kunnat ske.

På sätt och vis fint att Jamie och Cersei återförenades i förra avsnittet (även om jag önskat ett mer dramatiskt slut), MEN de ställer sig på typ den enda platsen där grottan rasar.

Jag blev rätt förvånad av storleken på Danys armé. Jag trodde typ alla Dothrakier dog i slaget med zombiesen, men det var uppenbart en hel del som överlevde både bland dem och Unsullied.

Efter Danys tal... varnade inte Arya Jon att han inte skulle kunna döda Dany, för att hon visste vem han var? Eller tolkade jag fel?

Tycker det blev rätt konstigt. Dany och Jon har ju inte varit tillsammans den senaste tiden, och den blicken de delade när Tyrion fördes bort var inte av kärlek direkt... Så HUR kunde Dany plötsligt tro att Jon skulle följa henne? Speciellt som han stunden innan klagade på att folk avrättades.

Väldigt konstigt att hon plötsligt blev blåögd och inte förstod vad som skulle hända.

Hela scenen med kniven i hjärtat tyckte jag blev för lamt. Jag hade velat ha något mer dramatiskt även här. Någon insikt hos henne att hon var på fel väg.

Fin scen med Drogon och hans sorg, och att han flög iväg med Dany.

Märkligt att inte Unsullied dödade Jon direkt, efter att de uppenbart fick veta att han dödade deras drottning som de följt och dyrkat i flera år. De lät honom gå alldeles för lätt kan jag tycka.

Överraskande att Bran blev kung. Det känns lite som det mest fredliga alternativet, men ack så tråkigt. Jag gillar inte karaktären alls, han har ju inte gjort någon nytta i serien direkt.

Väldigt märkligt att Sansa propsade på att Norden skulle vara fri, för de kunde minsann inte tänka sig buga ens för Bran. Märkligt också att ingen annan fick vara fri utan valde Bran som kung utan mothugg.

Det här var verkligen en knyta ihop säcken-avsnitt. Det chockar inte alls, det berör inte. Inget djup, bara än mer ologiskt, snabbspolat, tråkigt.

Jag hörde på ryktesvägen (minns inte var) att de ska spela in/spelar in en sidstory av Game of Thrones, vad som hände innan allt detta. Vet inte huruvida det stämmer eller inte, men om det gör det, hade det inte varit bättre att satsa på ett värdigt avslut på GoT istället för att börja med ett nytt projekt?

Jag hoppas verkligen att de gör om säsongen, men tror inte det kommer hända.
 
Vilken dålig säsong! Det har hänt en massa konstiga saker som varit ologiska/inte borde ha kunnat ske.

På sätt och vis fint att Jamie och Cersei återförenades i förra avsnittet (även om jag önskat ett mer dramatiskt slut), MEN de ställer sig på typ den enda platsen där grottan rasar.

Jag blev rätt förvånad av storleken på Danys armé. Jag trodde typ alla Dothrakier dog i slaget med zombiesen, men det var uppenbart en hel del som överlevde både bland dem och Unsullied.

Efter Danys tal... varnade inte Arya Jon att han inte skulle kunna döda Dany, för att hon visste vem han var? Eller tolkade jag fel?

Tycker det blev rätt konstigt. Dany och Jon har ju inte varit tillsammans den senaste tiden, och den blicken de delade när Tyrion fördes bort var inte av kärlek direkt... Så HUR kunde Dany plötsligt tro att Jon skulle följa henne? Speciellt som han stunden innan klagade på att folk avrättades.

Väldigt konstigt att hon plötsligt blev blåögd och inte förstod vad som skulle hända.

Hela scenen med kniven i hjärtat tyckte jag blev för lamt. Jag hade velat ha något mer dramatiskt även här. Någon insikt hos henne att hon var på fel väg.

Fin scen med Drogon och hans sorg, och att han flög iväg med Dany.

Märkligt att inte Unsullied dödade Jon direkt, efter att de uppenbart fick veta att han dödade deras drottning som de följt och dyrkat i flera år. De lät honom gå alldeles för lätt kan jag tycka.

Överraskande att Bran blev kung. Det känns lite som det mest fredliga alternativet, men ack så tråkigt. Jag gillar inte karaktären alls, han har ju inte gjort någon nytta i serien direkt.

Väldigt märkligt att Sansa propsade på att Norden skulle vara fri, för de kunde minsann inte tänka sig buga ens för Bran. Märkligt också att ingen annan fick vara fri utan valde Bran som kung utan mothugg.

Det här var verkligen en knyta ihop säcken-avsnitt. Det chockar inte alls, det berör inte. Inget djup, bara än mer ologiskt, snabbspolat, tråkigt.

Jag hörde på ryktesvägen (minns inte var) att de ska spela in/spelar in en sidstory av Game of Thrones, vad som hände innan allt detta. Vet inte huruvida det stämmer eller inte, men om det gör det, hade det inte varit bättre att satsa på ett värdigt avslut på GoT istället för att börja med ett nytt projekt?

Jag hoppas verkligen att de gör om säsongen, men tror inte det kommer hända.

Det stämmer, det ska spelas in en pilot om en historia som utspelar sig 5000 år innan GOT.
 
Jag hörde på ryktesvägen (minns inte var) att de ska spela in/spelar in en sidstory av Game of Thrones, vad som hände innan allt detta. Vet inte huruvida det stämmer eller inte, men om det gör det, hade det inte varit bättre att satsa på ett värdigt avslut på GoT istället för att börja med ett nytt projekt?

Eller hur. Jag tycker att typ spinoffs kan vara så himla tråkiga och än mer när det gäller en sån filmatisering som GoT. Det har varit den största och mest påkostade serien någonsin, kan det inte få stanna vid det? Kan jag känna, eftersom resten brukar ha en tendens att bara bli sämre.

Nu vet jag ju inte hur det blir i detta fallet eller vad tanken är, men jag håller med om att det känns tråkigt om nästa projekt nästan redan är påbörjat och en del liksom fallerade här. Jag hade hellre sett att de hade gjort fler avsnitt den här säsongen i så fall (det går ju inte att ändra på nu men från början).
 
Men alltså, ni (och andra) som hoppas på att säsongen skulle "göras om"? På riktigt? Vad är det som säger att alla skådisar skulle stå tillgängliga för det, t ex? Alltså det alternativet låter så orimligt i mina öron att jag inte ens kan försöka förstå varför man skulle "hoppas" på det.
 
Men alltså, ni (och andra) som hoppas på att säsongen skulle "göras om"? På riktigt? Vad är det som säger att alla skådisar skulle stå tillgängliga för det, t ex? Alltså det alternativet låter så orimligt i mina öron att jag inte ens kan försöka förstå varför man skulle "hoppas" på det.
Flera skådisar har ju gått ut med att de tycker att det är respektlöst med allt snack om att göra om säsongen - så de lär ju inte vara så intresserade av det.
 
Spoilervarnar vi fortfarande? nåja. Det gick inte bra för mig, läs inte innehåller spoilers.

Jag hade själv inte riktigt tänkt på den lösningen, med att Bran skulle bli kung. Men helt okej ändå, för tyckte inte alls att det skulle bli Jon med tanke på hur mycket han motsatt sig en sådan roll hela tiden. Tyckte dock först att det var en rätt så kul med Bronn som Master of Coin, tills att de började tramsa i mötet på slutet, blev bara leds då :meh:

Gissar att om man vill göra en politisk poäng mot fascism och starka härskare och för demokrati så är Bran utmärkt. Eftersom han är mer en symbol än en makthavare, inte bryr sig övermåttan, inte är så karismatisk och makten helt enkelt ligger i rådet. Som är sådär härligt vardagligt tramsiga som bara politiker kan bli.
(jag tyckte nog att antifascism och antikrig, pro demokrati osv haglade här i säsongen. Vilket jag inte tycker är fel såklart!)

Förresten, vad tänkte ni andra om att Drogon eldade upp järntronen efter att Jon dödat Daenerys? Kändes som att det skulle vara symboliskt men tyckte också att det var rätt så..konstigt? :confused:
[/SPOILER]
Undrans hur smarta drakar är? Jag såg det instinktivt som att Drogon förstörde det som dödade Danaerys och slukade hennes själ, tronen. Men vet inte om drakar är såå smarta.
 
Spoilervarnar vi fortfarande? nåja. Det gick inte bra för mig, läs inte innehåller spoilers.



Gissar att om man vill göra en politisk poäng mot fascism och starka härskare och för demokrati så är Bran utmärkt. Eftersom han är mer en symbol än en makthavare, inte bryr sig övermåttan, inte är så karismatisk och makten helt enkelt ligger i rådet. Som är sådär härligt vardagligt tramsiga som bara politiker kan bli.

[/SPOILER]

Undrans hur smarta drakar är? Jag såg det instinktivt som att Drogon förstörde det som dödade Danaerys och slukade hennes själ, tronen. Men vet inte om drakar är såå smarta.

Jag har alltid tänkt mig drakar som ganska intelligenta djur.
 
Jag har alltid tänkt mig drakar som ganska intelligenta djur.
Jo vi kör på det!

Och jag fick en känsla av att han verkligen verkligen ville döda Jon men lät bli, behärskade sig och tokmosade tronen istället.

I min fantasi flyger hon nu ut och lägger mängder av ÄGG överallt! för magin är på väg tillbaka :laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 326
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 617
Senast: Jeps
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 907
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp