Game of thrones

Kamomilla

Trådstartare
Fråga från en som ligger lite efter 😁

Är det värt att se serien?

Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?
 
Jag började se den men tycker ärligt talat att den var ren skit. Jag går inte igång på våldtäkter och halvnakna kvinnor som en ursäkt för en dålig story.
 
Det lilla jag såg ihop med mitt ex gjorde mig inte intresserad av att se mer. Håller med ovan och ständigt mörker och krig lockar mig inte heller.
 
HBO har serien, och jag tycker den är värd att se. Många sågar den för att slutet inte blev "som dom ville", och att sista säsongen kändes snabbt avklarad (och det kan jag i viss mån hålla med om). Men jag tycker serien är bra, men ja, visst är det en hel del naket och sexuellt våld, men jag tycker nog det avtar lite efter dom första säsongerna.
 
Jag gillar den mycket - ända fram till sista säsongen som kändes jäktad och forcerad jämfört med tidigare säsonger. Det är dock en rätt rå och mörk serie som utspelar sig i en brutal värld, så karaktärerna är inga söndagsskoleelever direkt. Det är dock i allmänhet komplexa karaktärer, och en hel del av de som man ogillar i början får man mer förståelse för när man lärt känna dem.
 
Fråga från en som ligger lite efter 😁

Är det värt att se serien?

Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?

Jag tycker helt klart att den är värd att se! Jag håller precis på att se den för tredje gången(HBO Max), även om jag denna gång hoppar över vissa stycken.

Men jag instämmer med dem som tycker att sista säsongen tyvärr tappar mycket.

(Naturligtvis är böckerna som vanligt bättre, men i det här fallet måste man ändå se serien om man vill ha ett avslut på berättelsen. George RR Martin verkar helt ha släppt planerna på att skriva en avslutande bok...)
 
Jag hör till de starkt kritiska av avslutningen :arghh: och egentligen ett sluttande plan över de sista två säsongerna. Men bland annat finalen av säsong 6 - Winds of Winter - innehåller å andra sidan en helt briljant sammansatt sekvens med otroligt väl vald musik (Light of the Seven :love: ). Fram till och med det avsnittet var jag också ett stort fan. Men absolut sevärd om man inte har för höga förhoppningar på slutet.
 
Fråga från en som ligger lite efter 😁

Är det värt att se serien?

Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?
Absolut värt att se serien :up: Karaktärerna växer med tiden, men ja - mycket våld och sex i de två första säsongerna (bra att veta om mindreårig ska se den!).

Ibland finns DVD-boxen till salu för billig peng, det kan man hålla utkik efter på t.ex tradera, om man inte vill binda sig till streaming-tjänst.
 
Jag älskar den. Nästan lika bra som böckerna. Men som dom flesta andra så tyckte jag att säsong 8 var ren skit. Bara hets rakt igenom.
Älskar allt våld och att den gör helt tvära kast. Hjälten blir skurk och skurken blir hjälte, folk är inte dom du tror
 
Fråga från en som ligger lite efter 😁

Är det värt att se serien?

Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?

Läs böckerna istället. Men var beredd på att kanske aldrig få läsa slutet. De två sista böckerna har inte kommit än. Frågan är om de nånsin gör det :cry:

Men sjukt bra böcker! Serien är usel i min mening...
 
Jag tyckte serien var super! :heart Castingen är så fantastiskt spot on, och jag uppskattar våldet, mörkret och alla "grå" karaktärer. Sedan såg jag inte längre än tills de kommit ikapp böckerna (säsong 4) för jag ville i min enfald inte ha några eventuella spoliers för kommande böcker. 😅
Nu har jag i och för sig förlikat mig med att bokserien aldrig kommer att skrivas klart så jag borde egentligen börja om med serien igen och se resterande säsonger. Det är svårt att hitta TVfantasy för vuxna tycker jag.

Jag fangirlar också lite åt att en av mina vänners far är med som onding i serien. :D
 
Nej.
Några scener var välgjorda men serien valde att luta sig på sex, våld och våldtäkt medan man skrev ut/tog inte med många av de storylines som gör böckerna så bra. Tycker jag.
Sista säsongen är ett jäkla trainwreck men det började spåra riktigt ordentligt redan före det.
 
Som älskare av både fantasy och europeisk medeltidshistoria är böckerna ett måste. Även om GRR Martin är en sådär författare så är han fantastisk på world building. Serien är också bra, förutom då den sista säsongen som många andra sagt. Men älskar trots det de sista scenerna vid Winterfell. Slutet är definitivt inte rätt. Vissa fans blev ju så arga att de krävde att slutet skulle skrivas om och började namninsamlingar och bombade HBO. Även de tvära kasten mellan allianser och att alla karaktärer, Ned Stark möjligtvis undantagen, var grå.

Ur en historisk synvinkel var ffa våldet inte överdrivet. Sexet vet vi inte så mycket om. Särskilt romantiskt var det definitivt inte. Anne av Warwick tex giftes bort som fjortonåring till Edward prins av Wales, en man som nyligen varit en dödsfiende till hennes familj och hennes farfar dödades av Lancaster. Bröllopsnatten bevittnades av kungen av Frankrike och hans hov. Hon gifte sig efteråt med Richard Plantagenet (Richard III). Om man skulle skriva om europeisk medeltidshistoria (som GRR Martin delvis gör) skulle det avfärdas som för otrolig. Samtidigt gifte sig ju Edward IV av kärlek till en fattig Lancastrian änka så äkta kärlek fanns det också. Vilket iofs skapade mycket oreda och mer blodspillan.

Edit: Svarade naturligtvis inte på frågan! Ja, den är värd att se, särskilt om man som jag omständligt skrivit, sätter in det i det rätta kontextet.

@Sel har säkert läst skotsk historia och den är betydlig grymmare och mer blodig än GoT. Och torde också innehålla i princip lika mycket sex (och bortförande med medföljande våldtäkt).
 
Jag gillade också serien, men sista säsongen kändes lite krystad och som att det tvingades fram ett slut lite väl snabbt.

Har tänkt läsa böckerna men vill vänta till serien är färdigskriven, om den nu blir det.
 
Jag gillade också serien, men sista säsongen kändes lite krystad och som att det tvingades fram ett slut lite väl snabbt.

Har tänkt läsa böckerna men vill vänta till serien är färdigskriven, om den nu blir det.
Lika bra att börja läsa. Karln är snart sjuttiofem och jag tror inte ens han börjat fundera på de sista två böckerna - det finns ärligt talat så mycket att binda ihop i den sista utgivna att det inte finns en chans att binda ihop allt i bara två till om han inte låter hela världen implodera. 😅 Personligen tror jag han gett upp och tänker lämna det som det är.
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
500
Senast: corzette
·
Fritid En liten spinoff på andra serie-tipsar tråden eftersom jag gärna ser historiskt, fantasy, sci.fi. och rysare. :D Jag gillar serier som...
Svar
4
· Visningar
421
Senast: Sasse
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
730
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hur funkar det på ert jobb, ligger tiden ni jobbar in klämdagar utanför den maximala veckoarbetstiden eller ingår klämdagarna inom den...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 293
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp