Gamla Eurovisionlåtar ni minns

snow

Trådstartare
Ja, nästa vecka går ju (som få antagligen har missat) årets Eurovision Song Contest av stapeln i Stockholm. Jag är inget superfan men brukar oftast kolla på finalen. Den musikaliska kvalitén är vad den är, men lite nu och då dyker det ändå upp låtar som tåls att lyssna på även efter tävlingen. Jag tänkte därför att vi kunde ha en tråd med gamla Eurovisionlåtar som inte vann men som ändå var bra eller i alla fall minnesvärda på något sätt. Jag hittade en gammal playlist på mitt Spotify-konto som innehöll den här låten. När jag lyssnar på den så här sex år senare tycker jag faktiskt att den är bra :D (det gick rätt dåligt för den i finalen, hamnade på plats 21 enligt Wikipedia).

Det här är också en låt som jag fortfarande lyssnar på ibland, den ligger bl.a. på min springa-marathon-playlist:
Den var fyra i finalen, Lordi vann.

Så, minns ni några låtar från förflutna Eurovision Song Contests? :)
 
Ja, nästa vecka går ju (som få antagligen har missat) årets Eurovision Song Contest av stapeln i Stockholm. Jag är inget superfan men brukar oftast kolla på finalen. Den musikaliska kvalitén är vad den är, men lite nu och då dyker det ändå upp låtar som tåls att lyssna på även efter tävlingen. Jag tänkte därför att vi kunde ha en tråd med gamla Eurovisionlåtar som inte vann men som ändå var bra eller i alla fall minnesvärda på något sätt. Jag hittade en gammal playlist på mitt Spotify-konto som innehöll den här låten. När jag lyssnar på den så här sex år senare tycker jag faktiskt att den är bra :D (det gick rätt dåligt för den i finalen, hamnade på plats 21 enligt Wikipedia).

Det här är också en låt som jag fortfarande lyssnar på ibland, den ligger bl.a. på min springa-marathon-playlist:
Den var fyra i finalen, Lordi vann.

Så, minns ni några låtar från förflutna Eurovision Song Contests? :)
Rumäniens Tornero var en av mina favoriter det året. Och @voltis också. :D
 
Japp, galet dålig. Var det rentav den som startade trenden med sentimentala världsförbättrartexter? Det brukar finnas en sådan varje år.
Jag tror det. Sen har jag för mig att Tyskland stod på tur att vinna för att de kom 2a året före och att den låten blev lite snackis. Så det kändes som att alla visste att Nicole skulle ta hem det.
 
Jag tror det. Sen har jag för mig att Tyskland stod på tur att vinna för att de kom 2a året före och att den låten blev lite snackis. Så det kändes som att alla visste att Nicole skulle ta hem det.
Åh var det så det var? Då låter det ännu sämre. :D Ung oskyldig flicka med Knutbystuk om att rädda världsfreden. Inte riktigt min grej :laugh:
 
Jag tror det. Sen har jag för mig att Tyskland stod på tur att vinna för att de kom 2a året före och att den låten blev lite snackis. Så det kändes som att alla visste att Nicole skulle ta hem det.

Lol, eller så var det faktiskt en del som tyckte den var bra. Som jag. :P
 
Apropå tvåor så gillade jag den här: Frankrike 1991. Hon låg jämnt med Carola i poäng, de hade lika många tolvor - men Carola vann på flest tior. Jag minns en intervju med artisten efteråt, hon sa ungefär att "Det var nog bra att Carola vann, det verkade väldigt viktigt för henne." Förmodligen hade hon helt rätt i det :D


 
Okej, "gamla" är de väl kanske inte, men minns de å andra sidan de ganska bra ist.
Rysslands låt med de gamla tanterna och brödugnen är ju bara för gullig! Borde ha varit typ 2012 om jag inte missminner mig?
Sen hade Finland något år också en härlig ballad, sjungen på finlandssvenska (som jag tycker är så himla fint!) Borde också ha varit kring 2012.
Visserligen ingen specifik låt, men minns första ESC jag såg. Då var det btw också i Stockholm! Vill också minnas att det blev något problem med röstningen från något land? Minns tyvärr inte vilket år detta var, men borde ha varit något av de första åren efter millennieskiftet.
 
Lol, eller så var det faktiskt en del som tyckte den var bra. Som jag. :P
Det var det säkert. Men jag minns att den var väldigt uppblåst före och alla "visste" att den skulle vinna. På den tiden kunde inte vem som helst ringa och rösta heller.

Kollade nu och Tyskland kom 2a både 1980 och 1981.
 
Jag är också rysligt förtjust i balkanballader i allmänhet och Zeljko Joksimovic i synnerhet. Liveframträdandet av Lejla är bland de snyggaste som förekommit i ESCs historia. :love:

Men de låtar jag kommer ihåg och förknippar starkast med ESC är de konstiga. Såsom:


Eller:


Och min favorit i avdelningen "oförglömligt skumma ESC-bidrag" på senare år:


Sedan finns det ju de som verkligen går all-in för att bara vara just konstiga, det tycker jag inte är lika underhållande. Gränsen kan vara hårfin men i dessa anar man ändå någon form av tanke att "fan, det här kan gå hem, det är nytt och fräckt och inne" utan den totala ironin. I like. :up:
 

Liknande trådar

Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 990
Senast: malumbub
·
Äldre Välkomna till årets första officiella ESC tråd! :banana::banana::banana: För er som inte vet vad ESC är, så är det förstås Eurovision...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 636
Senast: corzette
·
Äldre Ja ni har väl inte missat att de har börjat visa "inför-programmen" på svt nu? Där vi får höra alla deltagare i Eurovision song contest...
Svar
14
· Visningar
1 206
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp