Gamla glasögon

sthu

Trådstartare
Vad gör jag med alla gamla glasögon?
Har fått byta styrka ett par gånger och har massor med gamla glasögon, både vanliga och solglasögon, som bara ligger.

Kan man skänka dem någonstans? Eller är det bara att kasta? De är inte repiga eller slitna på nåt sätt, bara fel styrka för mig.

Vad gör jag med alla gamla glasögon?
Har fått byta styrka ett par gånger och har massor med gamla glasögon, både vanliga och solglasögon, som bara ligger.

Kan man skänka dem någonstans? Eller är det bara att kasta? De är inte repiga eller slitna på nåt sätt, bara fel styrka för mig.
Googla så hittar du att många optiker, men även organisationer som Lions, tar emot gamla glasögon.

Tar de emot även om man inte är kund?
Jag googlade lite och många verkar mala ner dem till nytt material. Jag hade ju hellre sett att de används om det går.

Synoptik och Specsavers skänker vidare

Synoptik samarbetar med Vision for all
Jag har varken eller i min närhet, tyvärr.
Synsam läste jag på hemsidan att de maler ner och gör nytt. Bättre än inget, men helst hade jag sett att de används igen. Ska kolla på Vision for all

Synsam läste jag på hemsidan att de maler ner och gör nytt. Bättre än inget, men helst hade jag sett att de används igen. Ska kolla på Vision for all
Man kan skicka in till Vision for all. MEN - de skriver på sin förstasida att lagren svämmar över och inte vill ha in skick förrän efter oktober

Men här är info https://www.visionforall.org/skicka-glasgon

När jag sökte på vision for all och optiker fick jag upp träffar på flera lokala optiker som inte var kedjor runtom i landet.

Ett annat alternativ om du vill använda dem är ju att byta glas, beroende på styrka kostar det ca 1500-2000. Jag som hatar förändring bytte glas i mina gamla bågar när jag behövde annan styrka, så jag inte behövde välja ett par nya.

Ett annat alternativ om du vill använda dem är ju att byta glas, beroende på styrka kostar det ca 1500-2000. Jag som hatar förändring bytte glas i mina gamla bågar när jag behövde annan styrka, så jag inte behövde välja ett par nya.
Jag vill inte ha dem. Det blir dyrare att byta glas än att köpa helt nya. Och jag gillar förändring :D

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
847
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
393
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och... 2
Svar
22
· Visningar
2 082
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈