Gamla hästar, avlivning, lämna, gräva ner - utbruten ur Annonsera mera VII

Vet du vad de tar för bultning och bortforsling? Det är över 20 år sedan jag behövde anlita dem men har för mig att det då kostade över 5000 kr per häst.
5375 hämtning över 250kg
Avlivning i samband med hämtning 1175
Avlivning utan hämtning 2375

Vill man kremera så är det ca12500-16500 beroende på vilken typ
 
Du har ju redan fått svar såg jag, men svarar lite kort ändå. Kroppar eller slaktavfall från tamdjur får du inte lägga ut, men däremot slaktavfall från vilda djur är okej att lägga ut i skogen (ex efter jakt).

Tama djur måste grävas ned. Det behövs som sagt tillstånd från kommunen. De måste grävas ned rätt djupt för att inte vilda djur ska riskera att gräva upp dem. På ett ställe jag jobbade tillät vi endast nedgrävning om man avlivat med bult, inte spruta. Detta med hänsyn till att avlivningsmedlet är så himla starkt. Osäker på hur de flesta kommuner tänker numera, då detta var ett par år sedan jag jobbade med de frågorna.
Vad är skillnaden på kropparna efter vilda djur och tama djur om de tama avlivats med skott eller bult? 🤔
 
Vad är skillnaden på kropparna efter vilda djur och tama djur om de tama avlivats med skott eller bult? 🤔
Handlar nog främst om att jägare ska kunna ta ur älgen i skogen som man alltid gjort. Till det kommer att om man på något sätt släpper fritt att lägga ut döda tamdjur så kommer det drällas ut kaniner, marsvin osv osv på helt olämpliga ställen av idioter som aldrig skulle skaffat djuren från början och som inte har någon koll på lämplighet i vald plats. Ja och så finns en smittspridningsaspekt också + garanterat fler skäl. Men som sagt att man får drälla med inkråm från vilda djur handlar nästan säkert om jakt.
 
Vad är skillnaden på kropparna efter vilda djur och tama djur om de tama avlivats med skott eller bult? 🤔
Det är oftast endast frågan om enstaka "högar" med inälvor vad avser vilt, utspritt över stora ytor. Det mer sällan hela kroppar, eller större mängd kroppsdelar.

Vad avser tamdjur i Lantbruket, så kan det dels handla om många djur som slaktas samtidigt, och fler "kroppsdelar" som samlas nära gården.
Men viktigast är ändå risken att sjukdomar som kan drabba lantbrukare sprids.
 
Det är oftast endast frågan om enstaka "högar" med inälvor vad avser vilt, utspritt över stora ytor. Det mer sällan hela kroppar, eller större mängd kroppsdelar.

Vad avser tamdjur i Lantbruket, så kan det dels handla om många djur som slaktas samtidigt, och fler "kroppsdelar" som samlas nära gården.
Men viktigast är ändå risken att sjukdomar som kan drabba lantbrukare sprids.
Att börja lägga ut tamgrisar skulle snabbt minska den vilda stammen om det las ut tamgrisar med svinpest.
 
Man får lägga ut kontrollerade kroppar efter tamboskap, oftast gris, som åtel åt andra djur. Vanligt att man stödfodrar t ex örnar så fler överlever.
 
De två av mina hästar som jag tagit bort löste en bekant till mig (rutinerad jägare som arbetat många år som slaktare, dessutom hästkunnig). Han tog över hästen från mig, promenerade lugnt iväg till gropen som var förberedd och jag åkte därifrån. Jag kanske betalade 500 till gubben som grävde gropen på hans mark. Avlivningen var gratis.

Jag skulle göra samma sak igen. Jag hade varit förtvivlad av att vara med och det hade säkert smittat av sig på hästen. Han som avlivade var 110% lugn och riktigt proffsig. Han har avlivat ett antal av mina kompisars hästar också. Sen hade det varit en fruktansvärd minnesbild för mig. Ett bra slut för mina fina stjärnor. :heart

Vi har egen mark där några av mina kompisars hästar är begravda. Mina egna ligger dock inte på min mark, men jag har inget behov av en grav. Mina hästar är med i hjärtat.
 
Jag är lite osäker exakt, men de berörs av olika lagstiftningar. Jaktavfall går under miljöbalken och slaktavfall från tamdjur regleras som animaliska biprodukter.
I det senare fallet så är väl en betydelsefull aspekt att allt förutsätts vara en potentiell smittfara, medan de vilda djuren redan är på plats ute i naturen och inte tillför/sprider mer smitta än vad de hade gjort om de inte skjutits.
 
Man får lägga ut kontrollerade kroppar efter tamboskap, oftast gris, som åtel åt andra djur. Vanligt att man stödfodrar t ex örnar så fler överlever.
Åh intressant, jag undrar om det finns någon sådan möjlighet att skänka lämpliga avlivade husdjur till sånt?
Istället för att använda tamboskap som skulle kunna gå till människoföda istället, tex grisar, tänker jag. Iofs så vet jag inte om de använder just rester eller liknande som inte är brukbart som människoföda kanske?

De flesta mindre husdjur är nog dock inte lämpliga, antar att de oftast avlivas med hjälp av medicin. Så anta gärna att jag pratar om de som inte har medicin i kroppen.
 
Åh intressant, jag undrar om det finns någon sådan möjlighet att skänka lämpliga avlivade husdjur till sånt?
Istället för att använda tamboskap som skulle kunna gå till människoföda istället, tex grisar, tänker jag. Iofs så vet jag inte om de använder just rester eller liknande som inte är brukbart som människoföda kanske?

De flesta mindre husdjur är nog dock inte lämpliga, antar att de oftast avlivas med hjälp av medicin. Så anta gärna att jag pratar om de som inte har medicin i kroppen.
Det handlar då om slaktdjur som är veterinärbesiktigade, inte vad som helst.
 
Det handlar då om slaktdjur som är veterinärbesiktigade, inte vad som helst.
Tänker mig att de inte ger djuren i djurparker vadsomhelst heller med tanke på exemplet att man kan skänka kropparna dit om de är lämpliga. Därav min fundering.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 216
Senast: Lobelia
·
B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 595
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp