"Gamla" hingstar i avel.?

Nougat

Trådstartare
Hejsan!.
Vet ni här på buke om det finns några gamla hingstar kvar dvs. från den gamla typen, dem med mer "bättre" psyke än dagens unga hingstar?.
Gärna någon hingst med svensk stam :bump:

Stoet, som i sånafall inte ska betäckas förän om 1,5-2 år ( OM vi nu äns gör det) är född 92 ( fick föl 97.) e. Le Mans xx - Rockad 406, tävlat 120 hopp. Ganska ädel, egen motor.

Fölis ska helst vara av allround typ.

Tacksam för hingst förslag.
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Himla trevlig mor till ditt sto. Verkar ha lämnat bra med det mesta :).
Funderar på om inte Okeanos kan vara en passande hingst. Enligt rykte ska både han och avkommor ha bra temperament.
Modern har lämnat bra med bla. Maraton, men även Warsteiner och Panter mfl. Pantern kanske är den bästa av dem?
Panter finns inte representerad i någon hingst, men han är e.Iran och morfar Vagabond.
Kanske annars en hingst med Iran i? Finns några att välja mellan.
/U
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Förresten, det är mycket multi i stammen, enligt min bedömning. Jag hade nog valt att spinna vidare på det.
Ravell kunde kanske vara en trevlig hingst som representerar Iran. Mest dressyr men ligger strax över 100 på blup i hopp. Såg honom hoppa på bruks och det såg trevligt ut, men kanske inen hingst man väljer för hoppavel.
/U
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Vänta nu lite,ska du betäcka om ca 2år?? Då är ditt sto 20 år gammalt och fertiliteten sjunker from 16 års ålder.
Behöver du bra mentalitet för att stoet är "stökig" ?
Och sen är det ju tänkt att avel ska framåt inte 18-25 år bakåt :idea:
Mao gammalt sto -ung hingst
Ungt sto-gammal hingst (även om jag tycker att man kör även den med ungt)

Hingstförslag??!! Hmmm,kanske Balougraf,trevligt temp.delvis gammal stam,dock ej svensk stammad
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Tackar båda för svaren :laugh:

Tänkte på den gamla stammen pga. mitt sto har dels mkt fullblod i sig, hon har ett bra psyke, men jag vill inte riskera för mkt. fullblod i avkomman, då den kan bli för nervig/het.

Sen så är väl dagens unga hingstar mera avlade för att prestera på topp nivå?, men om man vill ha en lagom häst, dvs. allround häst med bra psyke och som klarar tävlingar till ca. LA-MSV kan ju den gammla typen vara bra, eller tänker jag fel?, är det bättre att ta en ny ung hingst på henne?, jag är mest rädd för att fölis får för mkt fullblod i sig & bli stirrig/het/nervig.
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Du motsäger dig själv,ditt sto är bra men du är rädd för fullblod trots att du är nöjd med din 50% are?? ;)
Fullblod är bra och faktiskt så tycker jag och många med mig att xx är mindre stirriga och nerviga än ett HBL.
Men det finns ju unga hingstar som är xx fris i närmaste leden.
Ska den vara säljbar i något skede ska du nog tänka om,både vad det gäller xx och gammal svensk stam.
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Lambourghini?

Har en egen uppfödning undan ett sto som är hälften fullblod. Han är varken stirrig, het eller nervig men snabb i huvudet och vaken, men lite försiktig.
Rör sig luftigt och hoppar spänstigt.
Ädel i typen och mer högställd än sin mamma.
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Okej, jag erkänner, jag sa mot mig själv :angel:.

Men då undrar jag så här då : Om jag vill få fram en multi, och vill helst inte få för mkt.fullblod, vilken hingst kan ni rekomendera till henne?:laugh:
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Slänger in ett förslag på Chess.Han verkar ha nedärvt ett jäkla trevligt temperament och de jag sett har både rört sig bra och hoppat bra.Men kanske inte så bra med fryst på ett gammalt sto...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Jag håller absolut med.....det var bara ett inlägg till TS som ville ha hingst av "gammal sort".
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Slänger in ett förslag på Chess.Han verkar ha nedärvt ett jäkla trevligt temperament och de jag sett har både rört sig bra och hoppat bra.Men kanske inte så bra med fryst på ett gammalt sto...

Vaddå fryst har han dött? Jag betäckte med honom förra året och då var det färsk som gällde. Jag var och hämtade själv och han såg då välmående ut då

REdigerar mig själv förlåt mig jag har missat att han har gått bort
 
Senast ändrad:
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Om du vill ha föl från ditt sto och först om två år så får nog det mest primära i hingstvalet vara hingstens fertilitet. Ett så gammalt sto lär behöva det. Fertiliteten kan man inte säga något om förrän det är dags, den är färskvara så att säga. De spermier som ska befrukta stoet är ungefär 6 veckor gamla. Så det hänger på hur hur hingsten mådde vid den tidpunkten om han har bra eller dåliga spermier.

Multitalnger utan så mycket fullblod är bland annat:
Cairo
Briar
Okeanos
Ludwigs Champion
Nobel
Men av dessa om du vill ha ett lugnare temperament på avkomman så blir nog bara Nobel och Cairo kvar. Men det är ju ingen som vet någon av dem är i avel om två år.
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Baltimore har tydligen bra ferilitet!

Riktigt bra möderne o stam o bra omdömen från BP.
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

Man kan inte på förhand säga att en hingst har bra eller dålig fertilitet. Behövs bara en enda liten infektion för det ska ändra eller t ex stress från bruksprov, resa eller tävling.
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

En del hingstar har bättre fertilitet än andra. Man kan aldrig säga hur säsongen ser ut Innan dvs om en hingst får en infektion mitt i säsongen tex. Det som efterfrågades var en hingst som har visat mkt hög fertilitet o det har tydligen Baltimore gjort!!

Men vem vet, han kanske blir sjuk eller försvinner ut ur landet!
 
Sv: "Gamla" hingstar i avel.?

I den här tråden finns kommentarer som får en att ens vilja kommentera!

Xx är inte nervösa o varför sprida rykten om en hingst man ej vet vad han ger. Ska bli mkt intressant att se vad han lämnar!
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 153
Senast: moonstruck
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
964
Senast: AmyPond
·
Avel Hejsan alla! Jag har ett sto som är född 1992, har tävlat 130 hoppning, är e. Le Mans xx - Rockad 406, trevligt temprament och bra...
Svar
5
· Visningar
1 212
Senast: Masse
·
Avel Hejsan alla! Har ett 18-årigt sto e.Le Mans xx & ue- Rockad 406 Undrar om någon vet nåt om dessa 2 hingstar, gärna bilder &...
Svar
2
· Visningar
1 271
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp