Gamla hundars tänder

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina arbetstider gjorde att hon fick vara ensam för mkt. Hon trivdes heller aldrig som stallhund så hon tyckte helt enkelt att vardagen blev tråkig hos mig. Nu bor hon 100 mil från mig men har iaf alltid någon hemma.
Hon har bra kondition, hullet är bra och hon är mkt pigg och glad. Sover mer än för 5 år sedan och nöjer sig med mindre aktivitet men i övrigt tycker jag inte att det är någon större skillnad på henne. Jag åker ofta hem på semester och nån vecka åt gången däremellan så jag tycker jag har bra koll på hennes mående och ev förändringar.

Jag har i hela hennes liv varit noga med att skrapa tandsten, borsta tänderna med hundtandkräm och att ta bort tandsten hos veterinär vid behov.
Nu är jag hemma på semestern igen och tittade över hennes tänder varpå jag tyckte att en av de nedre framtänderna (den närmast framför hörntanden) är lite lös. Den pekar lite mera framåt än den gjort förr, men man får trycka ganska mkt på den för att den ska fjädra så jättelös är den ju inte. Hon reagerar inte alls så jag antar att det inte gör ont, det är inte irriterat eller svullet i tandköttet heller och hon äter som hon ska.

Jag vet att äldre hundar kan få problem med tandlossning, men jag tycker inte att hon har det. Dålig andedräkt har hon haft hela sitt liv och jag har rådfrågat flera olika veterinärer och ingen av dom har tyckt att det är anmärkningsvärt. Det blir också bättre med regelbunden tandvård.

Hur mkt skulle ni ha brytt er om en tand som är lite lösare än övriga, med de symptom (eller brist på symptom) som min hund uppvisar? Vad kan man förvänta sig av en så pass gammal hund?
Hur sköter ni era gamla hundars tänder och vilken skillnad märker ni jämfört med förr?
 
Nu har jag ingen gammal hund längre, men min tant hade stor skillnad på andedräkten beroende på vilken mat hon åt och det var också skillnad på mängden tandsten. Tyvärr åt hon torrfoder hela sitt liv, men mina två andra, yngre, som förut hade tandsten och dålig andedräkt fick finfina tänder och tandstenen försvann efter att jag slutade med torrfodret. Färskfoder eller barf med rejäla köttiga ben då och då är en underbar "uppfinning" och med det håller sig även en väns gammelhund fin i munnen.
 
Vissa hundar har problem med tänderna och det verkar vara lite av ett ärftligt drag. När de blir äldre börjar de ryka, speciellt på tunnosade små raser (som din då). Har tanden börjat lossna är det nog viktigt att åka till vet, är det inflammation kan det sprida sig och hunden måste ta bort fler tänder än om man fixar det tidigt.

Jag har en bekant som svär vid äppelcidervinäger. Hen ger det i maten och borstar tänderna med det, tydligen ska andedräkten och tandstenen bli mindre av det :P värt att prova kanske? Har även märkt att hundar som får vatten i maten får mer tandsten än de som äter sitt torrfoder torrt.
 
Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina arbetstider gjorde att hon fick vara ensam för mkt. Hon trivdes heller aldrig som stallhund så hon tyckte helt enkelt att vardagen blev tråkig hos mig. Nu bor hon 100 mil från mig men har iaf alltid någon hemma.
Hon har bra kondition, hullet är bra och hon är mkt pigg och glad. Sover mer än för 5 år sedan och nöjer sig med mindre aktivitet men i övrigt tycker jag inte att det är någon större skillnad på henne. Jag åker ofta hem på semester och nån vecka åt gången däremellan så jag tycker jag har bra koll på hennes mående och ev förändringar.

Jag har i hela hennes liv varit noga med att skrapa tandsten, borsta tänderna med hundtandkräm och att ta bort tandsten hos veterinär vid behov.
Nu är jag hemma på semestern igen och tittade över hennes tänder varpå jag tyckte att en av de nedre framtänderna (den närmast framför hörntanden) är lite lös. Den pekar lite mera framåt än den gjort förr, men man får trycka ganska mkt på den för att den ska fjädra så jättelös är den ju inte. Hon reagerar inte alls så jag antar att det inte gör ont, det är inte irriterat eller svullet i tandköttet heller och hon äter som hon ska.

Jag vet att äldre hundar kan få problem med tandlossning, men jag tycker inte att hon har det. Dålig andedräkt har hon haft hela sitt liv och jag har rådfrågat flera olika veterinärer och ingen av dom har tyckt att det är anmärkningsvärt. Det blir också bättre med regelbunden tandvård.

Hur mkt skulle ni ha brytt er om en tand som är lite lösare än övriga, med de symptom (eller brist på symptom) som min hund uppvisar? Vad kan man förvänta sig av en så pass gammal hund?
Hur sköter ni era gamla hundars tänder och vilken skillnad märker ni jämfört med förr?

Är tanden lös beror det sannolikt på tandlossning. Hon är en äldre hund som verkar ha mycket problem med tandsten så hennes tänder är väl inte dom bästa. Åk till vet för att dra ut tanden, passa på att göra en proffessionell tanrengöring när hon ändå ska sövas och kontrollera övriga tänder.

Om tanden inte åtgärdas kan inflammation (om den inte redan finns där) och infektion uppstå. Det är dyrare att behandla en evtl rotspetsabscess (böld i roten) än att låta veterinär dra ut tanden nu.

Jättebra att du borstar tänderna!
 
Jag ska ringa veterinären och rådfråga, tyvärr åker jag tillbaka igen redan på onsdag och det finns ju en risk att det är fullbokat pga semestrar. Kanske kan nån av mina föräldrar åka in med henne.

Torrfoder får hon torrt. Hon får riktiga hundben emellanåt men de där benen av hud man köper i butiken har hon aldrig tålt pga magen. Färskfoder är inte ett alternativ då mina föräldrar har henne, jag funderade på det själv ett tag men då både jag och dom alltid har rest mkt med hundarna insåg jag att det blev för besvärligt. Hon äter ett köttbaserat torrfoder i dagsläget och har så gjort sedan 2008. Innan det år hon Royal Canin.
Hon har alltid fått beröm för sina välskötta tänder när vi varit in och tagit bort tandsten på klinik så att hon gått med dåliga tänder länge stämmer inte. Andedräkten försämrades när hon drabbades av magkatarr när hon var 2-3 år men det bkev inte bättre, har som sagt pratat med många veterinärer och undersökt henne men dom har inte hittat något fel på henne.
 
Jag ska ringa veterinären och rådfråga, tyvärr åker jag tillbaka igen redan på onsdag och det finns ju en risk att det är fullbokat pga semestrar. Kanske kan nån av mina föräldrar åka in med henne.

Torrfoder får hon torrt. Hon får riktiga hundben emellanåt men de där benen av hud man köper i butiken har hon aldrig tålt pga magen. Färskfoder är inte ett alternativ då mina föräldrar har henne, jag funderade på det själv ett tag men då både jag och dom alltid har rest mkt med hundarna insåg jag att det blev för besvärligt. Hon äter ett köttbaserat torrfoder i dagsläget och har så gjort sedan 2008. Innan det år hon Royal Canin.
Hon har alltid fått beröm för sina välskötta tänder när vi varit in och tagit bort tandsten på klinik så att hon gått med dåliga tänder länge stämmer inte. Andedräkten försämrades när hon drabbades av magkatarr när hon var 2-3 år men det bkev inte bättre, har som sagt pratat med många veterinärer och undersökt henne men dom har inte hittat något fel på henne.

Okej, jag anser att en hund som måste in till vet flera gånger för att ta tandsten trots tabdborstning ändå inte har de bästa tänderna.

Hoppas du får en tid!
 
Måste in till vet? Jag har kollat henne för att jag tycker att alla hundar behöver kollas i munnen bättre än man kan hemma, inte för att hon haft dåliga tänder. Jag är rätt så noga med mina djur och tycker om tanken med förebyggande vård.

Jag talade in ett meddelade men ingen har ringt upp, hoppas på svar imorgon.
 
Måste in till vet? Jag har kollat henne för att jag tycker att alla hundar behöver kollas i munnen bättre än man kan hemma, inte för att hon haft dåliga tänder. Jag är rätt så noga med mina djur och tycker om tanken med förebyggande vård.

Jag talade in ett meddelade men ingen har ringt upp, hoppas på svar imorgon.

Jag kanske har missförstått, men trodde du menade att du lämnat in hunden för tandstensborttagning flera gånger. Är väl jag som läser/tolkar fel! Sorry.
 
@Malibu_Stacy Ja det har jag. Men hunden är ju 10,5 år gammal och dessutom av en liten ras. Små hundar sägs ju ha mer problem, och jag har velat förebygga det. Det blir ju inte många besök utslaget per år, men efter 10,5 år har vi hunnit in några vändor :)
 
Vissa hundar har problem med tänderna och det verkar vara lite av ett ärftligt drag. När de blir äldre börjar de ryka, speciellt på tunnosade små raser (som din då). Har tanden börjat lossna är det nog viktigt att åka till vet, är det inflammation kan det sprida sig och hunden måste ta bort fler tänder än om man fixar det tidigt.
<snip>

I vintras fick en kompis till mig dra alla tander fram pa sin lilla hund. Hon hade lange tittat pa en tand som sag "annorlunda" ut, men hon tyckte inte att det var tillrackligt. Nar en till tand ocksa sag "annorlunda" ut var det for sent att gora nagot annat an att dra alla framtander. :(

Vad menas att tanderna borjar ryka pa en aldre hund?
 
Jag håller med @Malibu_Stacy med flera, gå till veterinären. Min förra hund hade en framtand som var lite skranglig men inte verkade ge henne problem. När vi ändå var inne på ett av våra otaliga besök - hon hade Addison - bad jag vetten kolla på tanden och hon menade att det var bäst att dra den så att det inte spred sig. Hade det blivit inflammation kunde det sprida sig till huggtanden och de är betydligt svårare att få bort än småtänderna fram.
Håller för övrigt med TS om att kolla tänderna hos veterinär emellanåt, till exempel hade min cairn en lös tand som jag inte hade märkt långt inne i munnen när hon sövdes sist i samband med en annan grej. Å andra sidan skall man ju inte hålla på och söva i tid och otid heller men skall hunden ändå sövas för något annat tycker jag gott att man kan passa på och fixa tänderna även om de ser ok ut när man kikar lite lagom.
 
Jag är ju lite skeptisk till att söva en så gammal hund i "onödan". Men det är kanske behövligt. Tyvärr fick jag ingen tid i samband med att jag var på plats, men jag ska be mina föräldrar om de kanske kan boka någon som passar...
 
Nu har min hund varit hos tandläkaren :) Hade mkt fina tänder, den jag oroade mig för var ingen fara med alls. Däremot fick hon bli av med en kindtand. Fick mkt beröm för att hon hade så fina tänder, och det var en impad veterinär när min mor sa att vi borstade och skrapade regelbundet... :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
558
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
834
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp