Gamla ryttare?

finapina

Trådstartare
Ja hur GAMMAL är man när man är GAMMAL ryttare ? Den äldsta ni känner som rider aktivt? Jag vet en gubbe som är 70 år som rider men inga äldre.
 
Sv: Gamla ryttare?

Jag känner också 70-åringar (flera stycken), men kan inte på rak arm komma på några äldre som rider numera.
Men under årens lopp har jag råkat på både 80- och 85-åringar, både på ridskolan och på privata anläggningar.
 
Sv: Gamla ryttare?

Den äldsta jag träffat var en 76 årig kvinna.
varför skulle man sluta rida för att man uppnått en viss ålder?
GO RIDERS!
 
Sv: Gamla ryttare?

90 år, då och då tog han sin häst en tur i skogen. ev tog han sin fru med på en tur med vagnen när det var fint väder. Denna man var känd i trakten .

tänk om man blir så gamal att man kan fortfarande kan sitta till häst.
 
Sv: Gamla ryttare?

Kan inte erinra om någon speciellt gammal som jag känner rider, men å andra sidan är mitt hästnätverk inte särskilt stort i och med att jag precis hoppat på igen :) Däremot minns jag en artikel i en hästtidning för några år sedan som handlade om en grupp kvinnor ("Pantertanter" enligt sig själva) som red ut tillsammans en gång i veckan... har för mig att den äldsta var över åttio men minns inte mycket från själva artikeln förutom just namnet pantertanterna :p
 
Sv: Gamla ryttare?

När jag slutade på ridskolan för 2 år sen hade jag en dam i samma vuxengrupp som mig som hade passerat 80 för några år sen. Med hur mycket hon passerat fick vi aldrig veta. Hon red väl sisådär och var lite vimsig ibland. Hade svårt att hålla koll på var befann sig och hennes avhållsamhet höll oss tillbaka lite, men man kunde lätt ana att hon varit ett :devil: rivjärn i sadeln för 20 år sen :)

Vet att hon red någon termin till och var aktiv i stallet i ytterligare nån termin. Om hon härjar där idag vet jag dock inte.

Hon hade passande nog samma namn som en känd orkan/storm här i sverige...måne döpt efter henne ;) ??
 
Sv: Gamla ryttare?

När jag var 15 så hoppade min då 75-åriga farfar upp på den istadiga fjordingen jag red. Farfar hade inte suttit till häst på 40 år (gammal kavallerist) - men vad gubben kunde rida :eek:. Fjordingen gick sig en chock kan jag säga... :D

Det jag var mest imponerad över var att farfar slog ihop klackarna och HOPPADE upp i sadeln!!! Varför använda stigbyglarna liksom... Han var ingen lång man heller utan cirka 170 cm lång.

Farfar såg riktig lycklig ut när han red runt på den dära fjordingen som helt plötsligt kunde gå i riktigt samlad form och dressyr på LA-nivå. Tyvärr hade farfar inte förmåga att överföra sina ridkunskaper till mig... han kunde bara känna i kroppen hur han skulle göra, men inte förklara verbalt.

/Lizzie
 
Sv: Gamla ryttare?

Hennes skäck var 28 år gammal...planerar själv för ett pensionärsliv med mina två som ännu är unga (snart 4 och 7). Jag blir 49 i år, om 20 år är jag 69 så jag hoppas verkligen att mina pållar hänger med på den här resan :D
 
Sv: Gamla ryttare?

Herregud nu blev man ju plötsligt ung när man såg den madamen! Vilken stålmorsa!
 
Sv: Gamla ryttare?

Jag red en tur i sällskap av ej 82år gammal gubbe på Island. Han hade sedan ett par år hyrt ut sin gård till ett tyskt tränarpar, men hade fortfarande många hästar och aktiv avel. Han bodde i "stan" på vintern o på sommaren i en typ 15kvm barack... Han satt ju väldigt krumryggad i sadeln o på typiskt gammal isländskt vis med fötterna rätt fram.

Häftig gubbe, men han verkade ta dålig hand om både sig själv och gården. Hästarna såg fina ut dock!
 
Sv: Gamla ryttare?

Han som hyr stallplats hos oss fyller 76 i år. Han kommer hit och rider så gott som dagligen.
Helst rider han barbacka och då inte enbart i skritt....:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan 1990 har svenska ungdomar kunnat kvala till Göteborg Horse Show – genom att rida fint. Genom åren har bland annat Henrik...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp