Gamla sadlar

DarkInNight

Trådstartare
Vad gör ni med äldre sadlar som gjort sitt på hästryggen?

Vågar man skänka iväg den till lek?
Eller är det för stor risk att den till slut hamnar på en hästrygg ändå?

Min sadel är ojämn i bossorna och troligtvis permanentstoppad. Annars är den fin och hade passat bra på en trähäst 😊
 
Jag har en antik Stübben som fortfarande är okej enligt sadelmakaren jag inte blir av med 😅 Funderar på att skänka bort den.
 
En del betalar till och med för att få köpa en sadel till lek häromkring, då kan man passa på att skicka med något slitet schabrak, benskydd mm så blir barnen glada över att kunna klä upp sin trähäst ännu mer. :)
 
En del betalar till och med för att få köpa en sadel till lek häromkring, då kan man passa på att skicka med något slitet schabrak, benskydd mm så blir barnen glada över att kunna klä upp sin trähäst ännu mer. :)
Skulle man sen även kunna skrapa ihop ett gammalt huvudlag, bett och tyglar och även ett par kasserade stigbyglar och stigläder och sälja i ett paket finns det nog efterfrågan, kan tänka mig att många föräldrar, nog pappor framförallt, skulle vilja snickra ihop en trähäst.
 
Vad gör ni med äldre sadlar som gjort sitt på hästryggen?

Vågar man skänka iväg den till lek?
Eller är det för stor risk att den till slut hamnar på en hästrygg ändå?

Min sadel är ojämn i bossorna och troligtvis permanentstoppad. Annars är den fin och hade passat bra på en trähäst 😊
Jag tycker att det är bra att du tänker som du gör men tänker också att det faktum att du slänger en gammal sadel istället för att skänka den inte kommer hindra vissa mindre begåvade att plåga sina djur i alla fall.

Skänk den som den är säger jag.
 
Jag tycker att det är bra att du tänker som du gör men tänker också att det faktum att du slänger en gammal sadel istället för att skänka den inte kommer hindra vissa mindre begåvade att plåga sina djur i alla fall.

Skänk den som den är säger jag.
Den är inte tydligt snedstoppad i bossorna. Eftersom den ser bra ut vid första snabb anblick så tänker jag att det är lätt hänt att tro att den är OK och så säljs den vidare.

Jag har tänkt köpa en vit märkpenna och skriva på bossorna, då går den att använda fullt ut vid trähästridning och ifall man ändå väljer att sälja den så har jag iallafall gjort vad jag kunnat för att informera om skicket.
 
Den är inte tydligt snedstoppad i bossorna. Eftersom den ser bra ut vid första snabb anblick så tänker jag att det är lätt hänt att tro att den är OK och så säljs den vidare.

Jag har tänkt köpa en vit märkpenna och skriva på bossorna, då går den att använda fullt ut vid trähästridning och ifall man ändå väljer att sälja den så har jag iallafall gjort vad jag kunnat för att informera om skicket.
Bossorna är ju för hästens skull och behövs inte på en trähäst, så du skulle också du kunna ta sönder dem helt.
 
Bossorna är ju för hästens skull och behövs inte på en trähäst, så du skulle också du kunna ta sönder dem helt.
Bossorna känns mest vettigt att "kassera". Kanske räcker det med ett snitt längs med på insidan av bossorna, då ser de ju ut som en vanlig sadel men när man vänder på den så syns det att den är kasserad. Kan tänka mig att utan stoppning nedtill så kan den vingla runt, om den egengjorda hästen inte har rätt vinklar på ryggen...
 
Jag har en antik Stübben som fortfarande är okej enligt sadelmakaren jag inte blir av med 😅 Funderar på att skänka bort den.
Vi har köpt 2 fina stübbensadlar till medryttarhästen. Så fina sadlar i toppskick. Tror prislappen slutade på totalt 3500 kr. Tyvärr är dom svårsålda men som köpare får man billiga sadlar ☺️
 
Vi har köpt 2 fina stübbensadlar till medryttarhästen. Så fina sadlar i toppskick. Tror prislappen slutade på totalt 3500 kr. Tyvärr är dom svårsålda men som köpare får man billiga sadlar ☺️

Ja min sadel är i utmärkt skick och funkade till mitt fullblod innan han breddade sig ur den på några månader. Köpte den för ynka 1000 kr så verkligen ett kap! Dock är ju de flesta Stübben (inkl min) smala i bommen och passar således rätt få "moderna" hästar, och folk brukar generellt tycka de är stenhårda att sitta i då de flesta nyare sadlar är mer modell a la soffa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp