Bukefalos 28 år!

Gamla sjuka svenska elefanten!

Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Man undrar ju vad den drabbats av. Verkar som om den inte undersökts av vet?
En elefant, vore inte det mysigt att ha på gården? :)

LIA
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Står att flera olika veterinärer har undersökt elefanten. Men hur många veterinärer här i landet har kompetensen att genom en yttre undersökning avgöra varför en elefant inte kan kliva upp.
PL
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Den elefanten fick det nog bra mycket bättre än att bli frisk och tvingas uppträda på cirkus igen. Fattar inte varför djur fortfarande är tillåtet på cirkusar i dagens upplysta samhälle.

brazil jacks djurhållning å andra sidan har väl inte varit den allra bästa...
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Den elefanten fick det nog bra mycket bättre än att bli frisk och tvingas uppträda på cirkus igen. Fattar inte varför djur fortfarande är tillåtet på cirkusar i dagens upplysta samhälle.

brazil jacks djurhållning å andra sidan har väl inte varit den allra bästa...

Tvingas djur uppträda på cirkus? :eek:
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Vill inte uttala mig om dressyren men blir inte direkt glad över vad jag sett av hållandet av elefanter på cirkusar.
PL
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Hur då?
Vart i ligger tvånget??
Berätta mer..

Delvis KL

Hm den som sett ett djur som kan massa konster och tycker det hela är kul ( som tex vissa klickertrände hundar och hästar) skulle inte säga att alla djur tvingas att göra tricks...

Däremot är det tveksamt om en cirkus kan vara ett riktigt bra hem för såpass exotiska och intelligenta djur som elefanter. De behöver ju tex MYCKET utrymme!!!!

MEN eftersom elefanter är så smarta så kan ju cirkusmiljön där de faktiskt få jobba och hjärngympa rent intellektuellt vara trevligare för elefanten än att slå dank i tex en djurpark. OM det är en seriös cirkus dvs som skörer om sina djur väl...

/kt
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Knapplån!

Jag såg en film på Animal Planet om en frisläppt fd cirkuselefant som blivit rammad av en noshörning och fått ett stort infekterat sår. Man vågade inte söva elefanten för man var rädd att den inte skulle kunna resa sig upp igen med sitt skadade ben.

Då kallade man in elefantens gamla djurskötare/dressör från cirkusen som inte träffat elefanten på 16 år. Han fick med fara för sitt eget liv gå in under elefanten för att göra rent såret och jag tror inte elefanten hade accepterat detta om de inte haft en väldigt bra relation. Efter ett par veckor hade elefanten lärt sig att lyfta upp benet självmant och visa såret så fort veterinären och tränaren kom i sin jeep för att inspektera skadan.

Jag tror det finns cirkusar som behandlar sina djur väl precis som det finns cirkusar som inte gör det.
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

De beslutade att avliva elefanten.

( Tydligen har ägarna bla varit i kontakt med Köpenhamns Zoo också angående veterinärvård, förutom de veterinärer som undersökt på plats).

/KT
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Vill inte uttala mig om dressyren men blir inte direkt glad över vad jag sett av hållandet av elefanter på cirkusar.
PL

Jag kan bara hålla med.

Jag har gjort reportage om denna djurhållning både på cirkus och djurpark och tycker det är helt fel.

Hundar på cirkus är väl helt ok, de tycker ju det är kul (oftast?).
Men elefanter och liknande är helt vidrigt och borde förbjudas både på djurpark och cirkus.
De dör i förtid, kedjas fast, skiljs från sina mödrar för tidigt m.m.
Helt sjukt! Det är djurplågeri.
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Är 28 år gammalt för en elefant?
Låter som ett avlivningsfall för mig.
PL
Det är inte särskilt gammalt, de blir dock inte mkt äldre i fångenskap.

"En afrikansk elefant i det vilda lever i genomsnitt till 56 års ålder medan deras artfränder i de 270 europeiska djurparker som deltog i studien i genomsnitt bara blir 17 år gamla." :crazy:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/elefanter-i-djurparker-dor-unga-1.474120

En asiatisk elefant sägs kunna bli runt 65 år men det finns fall då de i det vilda blivit äldre. Afrikansk ska kunna bli mellan 50-70 år..
Men som sagt i fångenskap lever de knappt halva livslängden..
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Spelar du dum eller är du ?? Du tror väl knappast på fullaste allvar att en elefant som gör dessa fjantsaker med glädje och att det inte förekommer tvång..men snälla. Vad lever du i för värld ?
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

och då är det ok med cirkusdjur menar du ? Bara man behandlar dom väl så är det helt ok att showa med vilda djur så du, jag och alla barn kan titta och skratta: men oj vad fin klänning den där apan hade, och elefanten, ja den kunde verkligen balansera på en pall...men det är helt ok för alla är ju snälla med dom och behandlar dom väl. Cirkusdjurena har väl exakt samma miljö som i det vilda va ?
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Spelar du dum eller är du ?? Du tror väl knappast på fullaste allvar att en elefant som gör dessa fjantsaker med glädje och att det inte förekommer tvång..men snälla. Vad lever du i för värld ?

Är du alltid otrevlig eller är det bara en barnslig ursäkt för att du inte kan svara på en fråga på ett bra sätt?

Jag lever i en värld där man inte kan tvinga djur att utföra saker med tvång? Hur ser din egen värld ut?

Och min erfarenhet av elefanter är ytterst begränsad till de 2 som plötsligt dök upp på sidan av cykelvägen på väg till jobbet en morgon.. De såg ut att må bra. Stod o käkade hö i varsin hage som bestod av några få rep.. utan el.

Jag har även sett dem på tv... När de är arga... o då var det ganska stor förödelse..:crazy:

Därför undrade jag hur man tvingar ett par ton egen vilja att göra saker den inte vill...

Att de inte hör hemma på cirkus kan jag mycket väl instämma i, men du talar om tvång o då frågade jag hur du menade...
Jag förutsätter att du är mer insatt o dina argumnet är bättre än dem du ger smakprov på ovan..
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Om det är D R ,s elefanthona så förvånar det mig inte , Såg henne för cirka 2 års sedan i byn där jag bor och hon hade svårt att gå redan då tyvärr,
Var vänster bakfot om jag kommer i håg rätt som hela tiden sattes ner snett och hennes bak knä vek sig ett antal ggr, Så pass mycket att jag verkligen reagerade.

Tesora
 
Sv: Gamla sjuka svenska elefanten!

Om det är D R ,s elefanthona så förvånar det mig inte , Såg henne för cirka 2 års sedan i byn där jag bor och hon hade svårt att gå redan då tyvärr,
Var vänster bakfot om jag kommer i håg rätt som hela tiden sattes ner snett och hennes bak knä vek sig ett antal ggr, Så pass mycket att jag verkligen reagerade.

Tesora

Nu har det framkommit ett namn på elefanten. Micki.

/KT
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 461
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 945
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 683
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp