Gamla SWB-hingstars avkommor

sussisus

Trådstartare
Finns det något register eller liknande (typ tävlingsregister) på gamla hingstars avkommor?
Nu pratar jag då om SWB-hingstar på 1950- och 1960-talet.
Jag letar tävlingshästar, remontrar eller helt enkelt namngivna avkommor efter bl.a. Herzog 353 och Celsius 301 då jag försöker sammanställa en nostalgisida om "min" ridskola, som startade 1958.

Jag vet att det fanns ett tävlingsregister innan Equine/Tdb, men detta verkar ha försvunnit, vilket är jättesynd för där hittade jag många hästar jag letade stam/uppgifter på.
 
Finns det något register eller liknande (typ tävlingsregister) på gamla hingstars avkommor?
Nu pratar jag då om SWB-hingstar på 1950- och 1960-talet.
Jag letar tävlingshästar, remontrar eller helt enkelt namngivna avkommor efter bl.a. Herzog 353 och Celsius 301 då jag försöker sammanställa en nostalgisida om "min" ridskola, som startade 1958.

Jag vet att det fanns ett tävlingsregister innan Equine/Tdb, men detta verkar ha försvunnit, vilket är jättesynd för där hittade jag många hästar jag letade stam/uppgifter på.
 
Min mamma har haft ett sto efter Herzog, f: -67, och vi har haft dotter och dotterdotter till henne också, sen blev det en hingst (numera valack) som är 6år idag! :)

Men det finns väl en del på blup?
 
Jag vet inte hur långt tillbaka SRC:s årsböcker sträcker sig, annars är det nog vad du letar efter.
 
Min mamma har haft ett sto efter Herzog, f: -67, och vi har haft dotter och dotterdotter till henne också, sen blev det en hingst (numera valack) som är 6år idag! :)

Men det finns väl en del på blup?

Det jag letar efter finns inte på BLUP, jag har kollat där.
"Mina" hästar föddes senast 1965 (Celsius 301 dog 1963 så i hans fall senast 1964), förmodligen redan på 50-talet.
 
Den enda möjligheten är nog att hitta SRC:s kalendrar, speciellt de som har en sammanfattning av tävlingsåret. Remonter kan du hitta i stamboken. På 50 - 60-talet var aveln så liten och i stort sett alla avkommor finns med där om de var u. stamboksberättigade ston.

Så otroligt synd att dessa gamla tävlingsdata blev bortslarvade!
Svensk ridsport och avel har fortfarande ingen tillförlitlig tävlingsstatistik, jämför med Tyskland där det finns siffror på allt.
Varför kan man inte få veta vilken hingst har de framgångsrikaste avkommorna? Vems avkommor tjänar mest pengar, totalt, %, genomsnitt, disciplin, you name it?
Framgångsrikaste uppfödare, mm, mm.?
Det gjordes ett försök på 90-talet att i Hingstkalendrarna ange avkommornas totala prissumma, ex från 1994: MARATON 600
Avkommornas totala prissumma: 598.600 SEK.

Tävlingsresultaten ingår i BLUPen, men skulle mycket hellre vilja se en självständig tävlingsstatistik.
Så mycket bättre om de tidiga BLUP indexen som främst baseras på unghästbedömningar kunde senare bekräftas med en omfattande tävlingstatistik.
 
Jag vet inte hur långt tillbaka SRC:s årsböcker sträcker sig, annars är det nog vad du letar efter.

Kanske finns några hästtidningar också, typ Hästen?
Jag kan ju inte namnge några hästar här för då blir det ju en efterlysning...
 
Den enda möjligheten är nog att hitta SRC:s kalendrar, speciellt de som har en sammanfattning av tävlingsåret. Remonter kan du hitta i stamboken. På 50 - 60-talet var aveln så liten och i stort sett alla avkommor finns med där om de var u. stamboksberättigade ston.

Så otroligt synd att dessa gamla tävlingsdata blev bortslarvade!
Svensk ridsport och avel har fortfarande ingen tillförlitlig tävlingsstatistik, jämför med Tyskland där det finns siffror på allt.
Varför kan man inte få veta vilken hingst har de framgångsrikaste avkommorna? Vems avkommor tjänar mest pengar, totalt, %, genomsnitt, disciplin, you name it?
Framgångsrikaste uppfödare, mm, mm.?
Det gjordes ett försök på 90-talet att i Hingstkalendrarna ange avkommornas totala prissumma, ex från 1994: MARATON 600
Avkommornas totala prissumma: 598.600 SEK.

Tävlingsresultaten ingår i BLUPen, men skulle mycket hellre vilja se en självständig tävlingsstatistik.
Så mycket bättre om de tidiga BLUP indexen som främst baseras på unghästbedömningar kunde senare bekräftas med en omfattande tävlingstatistik.

Om man som "privatperson" kan lägga in uppgifter på BLUP som på t.ex. Allbreed så kanske det kan gå att få ihop något vettigt register, men då får det å andra sidan inte gå till som på Allbreed - dvs att vem som helst kan gå in och ändra på saker.
Men det är i för sig en annan historia - och hjälper mig inte i dagsläget.
Tipset om SRCs kalendrar var bra, det gäller bara att hitta några sådana. ;)
 
Om man som "privatperson" kan lägga in uppgifter på BLUP som på t.ex. Allbreed så kanske det kan gå att få ihop något vettigt register, men då får det å andra sidan inte gå till som på Allbreed - dvs att vem som helst kan gå in och ändra på saker.
Men det är i för sig en annan historia - och hjälper mig inte i dagsläget.
Tipset om SRCs kalendrar var bra, det gäller bara att hitta några sådana. ;)
Testa ditt stadsbibliotek eller vad det nu heter, de fanns på forntiden (60-70 talet) på "mitt" stadsbibliotek.
Hur nära har du till SLU? De borde kunna ha det i sitt bibliotek. En äldre väletablerad ridklubb? Kan de ha sparat gamla program?
Hästen var den enda tidskrift som fanns på den tiden, men täckte inte de mindre tävlingarna.
 
Om man som "privatperson" kan lägga in uppgifter på BLUP som på t.ex. Allbreed så kanske det kan gå att få ihop något vettigt register, men då får det å andra sidan inte gå till som på Allbreed - dvs att vem som helst kan gå in och ändra på saker.
Men det är i för sig en annan historia - och hjälper mig inte i dagsläget.
Tipset om SRCs kalendrar var bra, det gäller bara att hitta några sådana. ;)
Jag har några stycken, den äldsta från 1971:
Ingen avkomma efter Celsius men hittar 5 e. Herzog, Baden-Baden, Flinta, Hanso, Mignon, Schottis (f.64 e.Herzog ue Celsius)
 
Testa ditt stadsbibliotek eller vad det nu heter, de fanns på forntiden (60-70 talet) på "mitt" stadsbibliotek.
Hur nära har du till SLU? De borde kunna ha det i sitt bibliotek. En äldre väletablerad ridklubb? Kan de ha sparat gamla program?
Hästen var den enda tidskrift som fanns på den tiden, men täckte inte de mindre tävlingarna.

Sist jag var på stadsbiblioteket (Stockholms) så hade de hästböckerna i källaren så att man måste säga till i förväg vilka böcker man ville titta i. :(

För långt från SLU, men jag borde kunna kontakta dem och fråga.
Eller kanske KB, de ska ju ha allt som har givits ut.

Finns inga tävlingsprogram kvar, om det nu funnits några. Jag har själv program från 1980, men ingen annan verkar ha några kvar.

Tyvärr ingen av dem du nämnde.
Saken är den att jag inte vet hur pass bra tävlingshästar de var, eller om de "bara" var ridhästar.
Dessutom döptes nog många av dem om med andra namn.
Ponnyerna är ju betydligt enklare att leta reda på, men halvbloden... *skakar uppgivet på huvudet*
 
Remonterna hade väl speciella reg nr typ tre el fyra siffror/hästens födelse-eller inköpsår, som sen Ackordhäststiftelsen fortsatte med? Kollat med dem om de har kvar gamla register?
 
Kanske finns några hästtidningar också, typ Hästen?
Jag kan ju inte namnge några hästar här för då blir det ju en efterlysning...

Man kan också se det som att du diskuterar tävlande avkommor till gamla hingstar:)

Jag har en massa gamla Hästen från 60-talet,man kan hitta en hel del tävlande hästar om man bara orkar kolla upp dem i stamboken. Står ofta pappa-morfar och namn på uppfödaren.
 
Remonterna hade väl speciella reg nr typ tre el fyra siffror/hästens födelse-eller inköpsår, som sen Ackordhäststiftelsen fortsatte med? Kollat med dem om de har kvar gamla register?

Ja, jag tror det i alla fall. Dock kan det säkert finnas undantag.
Nej, jag har inte kollat, men jag har för mig att jag kontaktade Ackordhäststiftelsen på 80-talet och de inte kunde hjälpa mig då.
 
Man kan också se det som att du diskuterar tävlande avkommor till gamla hingstar:)

Jag har en massa gamla Hästen från 60-talet,man kan hitta en hel del tävlande hästar om man bara orkar kolla upp dem i stamboken. Står ofta pappa-morfar och namn på uppfödaren.

Okej, det funkar trots att jag inte vet om de tävlades eller inte?
Saken är den att vissa tycker jag att jag borde känna igen, men jag vet inte varifrån.
Vissa av dessa hästar har jag ingen stam på alls, "bara" namn - som alltså kanske inte är ursprungsnamn...
 
Herr Hildeberg fux/mörkfux troligtvis efter Herzog 353, ägd av Renata Wrede (ska finnas omnämnd i hennes bok "Ior och hästarna")
Mercedes fux sto, vet inte om hon hette det då hennes ägare var fam. Philipson, "bilkungen" och hans familj. Bör vara född på 50-talet.
La Bella brunt sto, sägs eventuellt ha Goldonkel i stammen, avlivades runt 1960, ägdes av en militär, fanjunkare Ljunggren.
Cicero mörkbrun eller svart valack, troligtvis efter Celsius 301, ägdes av samma militär som La Bella, så han var i stallet efter La Bellas död.
Trento brun valack, sägs ha ägts av Täby ryttarförening som hade hästar men inga aktiviteter.
Baluba mörkbrun tror jag, svårt att säga då jag bara sett svartvita bilder på denna häst.
Lex kan ha hetat Lexington, brun valack, kan vara fullblod (finns en fux född 1953 e Esquire xx u Anglia xx e Darbhanga xx född på Hägernholm).
Ricone mörkbrun valack, kan dock vara fullblod
Mynta, sto troligtvis fux, kan också ha varit fullblod. Och kan ha något att göra med Swartlings.
De ovan kan vara tävlade av någon i familjen Boëthius (dvs Eva, Olle eller Karin).
Protalina mörkbrunt sto, men denna kan dock vara importhäst och/eller fullblod och dessutom född i slutet av 1960-talet. Tror att detta sto stod i stallet efter att Boëthius flyttat och Hedlunds tog över.
 
Herr Hildeberg fux/mörkfux troligtvis efter Herzog 353, ägd av Renata Wrede (ska finnas omnämnd i hennes bok "Ior och hästarna")
Den boken har jag!
Herr Hildeberg, fux valack e.Hildebert - Salvator. Hildebert och Herzog tillhörde samma årgång och var båda efter Heristal (Trak.) Troligen född 1955 - 1957, Renata Wrede skriver att han "är 19 år nu". Boken utgavs 1976. Då var Herr Hildeberg ridskolehäst och gick också som handikapphäst. Var står det ej. Herr Hildeberg tävlades av Renata Wrede.
Lustigt nog fanns det på "min" gamla ridskola ett fux sto f.57 e.Hildebert u. Sonica 5423 e. Salvator
Sonica hade ytterligare två avkommor efter Hildebert
1958 H. fx, exp. 1961 t. England
1959 H. fx rem. 68.62
Uppf. Erik Nilsson, Hörr nr 4, Sjöbo
Det finns flera Hildebert - Salvator från Sjöbo trakten som inte kommer ur samma möderne linje, förr var det ju ganska lätt att se var hästarna kom från om man hade ungefärlig ålder och stam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp