Gamla symaskiner, serviceförsök...

Gjutjärn brinner inte, stål brinner inte heller så vad är det för läskigt med det då? :confused:

Värm skruven, då expanderar den, spränger rostmolekylerna och sen när den svalnat så krymper den igen och då är rostmolekylerna porösa så då tränger smörjmedlet in. :up:


Apropå läskigt, då ska du vara med när jag demonterar saker på bilar och värmar med öppen låga 1 cm från bränsletanken (som numera är av plast) utan att sätta fjutt på underredsmassa mm. som brinner som fnöske. Då får man vara säker på handen. :p

Nä, jag menar läskigt som att de har väldigt olika beteende vid värmning, jag är rädd att ha sönder något inte att något ska explodera. :p
 
Jag har en gammal skomakarmaskin med lång stövelarm, renoverad och funkar klockrent men det gäller att trimma in så nålstången och skyttelföraren timar perfekt efter renoveringen av symaskiner annars "fuskar" dom, det är hela hemligheten och på nya maskinerna är det hundradelar av ett varv som gäller annars antingen sliter dom av tråden eller gör hoppstygn.

*Jodå, jag kan sy också.*

Då ska du få prata igenom vad det där betyder när det är dags att plocka ihop eländet då! :D
 
OK, nu har jag kommit så långt jag kommer åt det här hållet! Vilket inte var så långt jag hoppades på/tänkte mig, men med lite god vilja från pysselgudarna så var det i alla fall så långt som behövdes... Trots stora mängder krypolja var det en del saker jag inte lyckades lossa på - som tur är var det dock sådant som heller inte ska kunna röra sig, så det hindrar inte funktionen att de kärvar i alla fall (tror jag). Jag var ju heller aldrig inställd på att plocka loss varenda liten grej, eftersom jag inte har den blekaste aning hur jag skulle kunna sätta ihop det igen, inuti den helgjutna symaskinskroppen. På nåt sätt går det väl, med tanke på att det väl är gjort en gång i tiden, men det övergår min förmåga i alla fall. Men med mängder av olja, putsduk, tops, bomullsrondeller och det mest oumbärliga - en tandborste :love: - är den nu så städad och smörjd jag kan få till den i alla fall!

Inte så lätt att nå överallt...
WWyZMmn.jpg



Så får vi se... Om den här stackars symaskinen kommer att få sluta sina dagar som ett omöjligt pussel, eller om jag åtminstone ska kunna få fast det mesta jag tagit loss på i alla fall nästan rätt plats (och så limma fast de saker som inte passar där de borde! :up: :angel:). Det blir spännande!

Och pillrigt... :cautious:

Alla tips på "bra att tänka på" tas emot med tacksamhet! Inga garantier på att jag förstår dem, men jag är mer än villig att göra ett försök i alla fall! :D

(Och blir det bara ett bokstöd av stackaren så luktar den i alla fall inte råttbo längre, så nånting har jag lyckats med redan! :cool:)
 
Jäss!!!! Aj äm dö lård åvv ÄVVRITING!!!

... Med andra ord: jag har fått ihop eländet igen. :D

Började med det här:
jFtBPpq.jpg

(Himla charmigt att pyssla med en gammal maskin, det märks att de inte var så fokuserade på massproduktion: två skruvar är likadana, alla andra är unika! :laugh:)


Och avslutade med det här:
AnNjMeJ.jpg


(Och så talar vi tyst om att jag har en skruv över, som jag inte har den blekaste aning om var den hör hemma... En av de stora rackarna också (den rundskalliga i mitten av bilden), det borde ju för 17 gubbar märkas om den fattades nånstans! :banghead:)

Den rör sig jättefint, snurrar man på hjulet så viskar den små klickanden och glider glatt iväg i arbete! :up:
Jag har dock ingen som helst koll på om den faktiskt funkar... Jag är inte helt säker på hur man trär den, och jag tänker skjuta upp det fiaskot en stund tror jag. Grejen är ju att den funkade någorlunda förut också, om än lite trögt, men det blev nåt vajsing med undertråden. Hade tänkt mig att jag skulle hitta nåt längs vägen som kunde vara orsaken (plus att jag tänkte att jag kanske kunde fatta hur alltihop funkar om jag plockar isär och ihop den igen - där bedrog jag mig såklart! :laugh:), men det har jag inte gjort. Alltså är risken rätt stor att den löper fint nu när den är ren och välsmord, men att den ändå inte kan sy... Så jag lever med stoltheten att jag kunde plocka ihop den igen en stund till, innan jag måste ner på jorden igen.

Smart som jag är blev jag riktigt sur på mig själv också: jag trodde ju att jag hade tagit massor av bilder när jag plockade isär den, så jag skulle ha en halv chans att få allt på plats igen - men det hade jag inte! Det var färre än ett dussin, och vääääääääldigt översiktliga! Så otroligt puckat! :banghead: Varför, varför, varför trodde jag att det skulle räcka med de bilderna!? Men det fick gå ändå, bara att börja med nånting och se om jag kunde eliminera några mojänger från högen med pryttlar. Och jag kom ganska långt den vägen - tills jag kom ihåg att jag gjort en egen mapp med bilderna jag la upp här, så jag kunde hitta dem enkelt när jag laddade upp dem. Massor med detaljbilder hade jag visst tagit, och de låg så snällt och väntade på att användas så! Det var rätt skönt, även om det gick bättre utan än jag trott det skulle göra också. :D

Men som sagt, nu är den i alla fall en glänsande skönhet som jag tänker inbilla mig funkar alldeles utmärkt - i alla fall en stund. :cool:
 
Sådärja! Nu har jag sytt också!

En hel cm... På papper... Men man tager vad man haver! :D

Sömmen ser bra ut, jämna stygn och verkar vara rätt spänning uppe mot nere. Men, stort men! Jag får inte spolningen att fungera! Jag fick veva några varv för hand till slut bara för att kolla om det gick att sy i alla fall. Jag kan inte räkna ut vad som är fel, jag har flyttat olika skruvar och fästen, micklat hit och dit, men spolhjulet går inte att få i kontakt med remmen på stora hjulet om jag inte spänner alltihop så hårt att det sen inte går att snurra undertråds...hållaren? för att trycket på den blir för högt. Jag blir knäpp, det ser helt enkelt ut men jag kan inte få till det! Ska lägga upp några bilder imorgon för att kolla om någon har några hjälpsamma tips, men nu ger jag mig för kvällen. Jag har i alla fall en maskin som funkar att sy med! :cool:
(... på papper, framåt, 1 cm, så länge jag vevar upp undertråden för hand... Men nu ska vi inte vara petiga! :D)

Nån som vet hur man får tag till nålar till så här pass gamla maskiner förresten? Passar moderna nålar, i så fall vilka? Samma fråga om pressarfötter för den delen, den här har bara den som satt i? :)
 
@Monstermom :bow:
Om du kan vänta tills imorgon när det är ljust ute så jag kan hasa mig upp på uthusloftet så kan jag kolla vad det är för nålar till min gamling.

Hahaha, jag kan garanterat vänta till imorgon - och längre än så dessutom! :D

Jag är bara lite taggad nu när jag äntligen - mot alla odds! O_o - inte bara fick ihop den utan dessutom den verkar fungera någorlunda. Men nu ska jag gå och lägga mig, och verkligen försöka att inte drömma om symaskiner!

Men jättetack om du har koll på nålar! Bara inget du behöver stressa med. :)
 
Jag har inte glömt dig ! Men måste röja lite för att få fram den upptäckte jag.
Min ser ju ut som ett skåp när den inte är uppfälld och framför den stod en massa skräp (dörren måste öppnas innan man kan fälla maskinen utåt uppåt) och på den stod en mikro och ett gäng annat.
Så återkommer en annan dag :)
 
Jag har inte glömt dig ! Men måste röja lite för att få fram den upptäckte jag.
Min ser ju ut som ett skåp när den inte är uppfälld och framför den stod en massa skräp (dörren måste öppnas innan man kan fälla maskinen utåt uppåt) och på den stod en mikro och ett gäng annat.
Så återkommer en annan dag :)

Inga problem! Och tack för försöket! :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 348
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 365
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 445
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp