Gamla symaskiner, serviceförsök...

Sådärja! Nu har jag sytt också!

En hel cm... På papper... Men man tager vad man haver! :D

Sömmen ser bra ut, jämna stygn och verkar vara rätt spänning uppe mot nere. Men, stort men! Jag får inte spolningen att fungera! Jag fick veva några varv för hand till slut bara för att kolla om det gick att sy i alla fall. Jag kan inte räkna ut vad som är fel, jag har flyttat olika skruvar och fästen, micklat hit och dit, men spolhjulet går inte att få i kontakt med remmen på stora hjulet om jag inte spänner alltihop så hårt att det sen inte går att snurra undertråds...hållaren? för att trycket på den blir för högt. Jag blir knäpp, det ser helt enkelt ut men jag kan inte få till det! Ska lägga upp några bilder imorgon för att kolla om någon har några hjälpsamma tips, men nu ger jag mig för kvällen. Jag har i alla fall en maskin som funkar att sy med! :cool:
(... på papper, framåt, 1 cm, så länge jag vevar upp undertråden för hand... Men nu ska vi inte vara petiga! :D)

Nån som vet hur man får tag till nålar till så här pass gamla maskiner förresten? Passar moderna nålar, i så fall vilka? Samma fråga om pressarfötter för den delen, den här har bara den som satt i? :)

Har en likadan maskin, de är suveräna. Syr igenom det mesta utan problem :)
Du kan använda vanliga standardnålar. Bara tänka på att de ska sitta på tvären (magen till vänster) men det har du säkert redan koll på eftersom du fått den att sy.
Jag har lyckats köpa en blixtlås pressarfot till min. Annars finns det nog inte så mycket mer.
 
Har en likadan maskin, de är suveräna. Syr igenom det mesta utan problem :)
Du kan använda vanliga standardnålar. Bara tänka på att de ska sitta på tvären (magen till vänster) men det har du säkert redan koll på eftersom du fått den att sy.
Jag har lyckats köpa en blixtlås pressarfot till min. Annars finns det nog inte så mycket mer.

Tackar! Ja att nålen är på "fel håll" har jag ju märkt, gör det inte precis lättare att trä heller! :D

Igår sydde jag ihop en (lättare) dragsele åt hunden, nylonrem och tre lager gummifoder. Var som att sy gardiner ungefär, den här maskinen tvekar inte! :up:
Och inte bara är det rejält utrymme under pressarfoten, om jag vill prova sy något ännu tjockare vet jag nu hur lätt det är att flytta avståndet! :laugh:

Var köpte du pressarfoten?
 
Och spolningen har jag förresten fortfarande inte fått ordning på. För att kunna sy selen igår så körde jag spolhjulet genom att hålla chucken på en multislip mot spolhjulet - jäklar vad det gick, allt flög åt olika håll flera gånger... :banghead:

Men det var snabbare än att rulla upp allt för hand i alla fall. :meh:

Ska försöka få till några bilder idag och be om råd.
 
och så limma fast de saker som inte passar där de borde! :up: :angel:
:laugh:

Rätta takter.:up: Här svetsar jag fast allt som jag tror inte ska sitta löst och vad är väl bara EN skruv över? Du skulle sett min första renovering av en automatlåda till en gammal 140-a, där blev det "något" mer än bara en skruv över,,,,,,men skiten funkade iallafall så länge jag och nästa ägare hade bilen. :angel: :D
 
Alltså, är det inte precis då man brukar ägna sig åt konstiga saker?
Jo. Särskilt jag. Men varje år har jag en ambition och illusion om att i år ska jag plugga...

Men till vårens tenta, DÅ ska jag plugga!

I år har jag mest sovit. Och sovit. Kroppen är helt slut. Jag har grav ångest för onsdag :/
 
Jo. Särskilt jag. Men varje år har jag en ambition och illusion om att i år ska jag plugga...

Men till vårens tenta, DÅ ska jag plugga!

I år har jag mest sovit. Och sovit. Kroppen är helt slut. Jag har grav ångest för onsdag :/

Grav ångest är vad tentor är till för. :up:

I värsta fall får du göra om, och det är ju faktiskt inte katastrof det heller - inte för att jag tror det kommer att hända. :)
 
Har varit ut och provat symaskinens första skapelse! Jag är rätt nöjd, men Monster var något skeptisk... :D

IoxU1o5.jpg


Han vande sig dock snart, fjanten. Och jag är jättenöjd med att relativt enkelt kunna sno ihop hundgrejer närhelst jag behöver, med en maskin som minsann inte klagar på det tunga arbetet. :love:

På de tjockaste punkterna är det tre lager nylonband, fyra lager neopren och ett bomullsband. Inga problem! :up:
 
Hoppar in här jag med.
Har själv börjat sy så smått i år på en gammal maskin som jag hittade på loppis - det är spännande ibland kan jag säga :p
(speciellt om man bara gissar sig till hur och vad som ställer in vissa saker på maskinen...)
 
(Det är alltså juristprogrammet. Betygshetsens högborg. Tyvärr måste jag delta då jag vill sitta ting. Jag har två gånger skänkt bort AB, genom att missa det med en poäng. Och Ba är fint och bra på många vis - men det räcker inte för att sitta ting. )
 
Hur GÖR man detta? :p Bilder tack! ;)

(Kanske går att applicera på min egen industrimaskin, en Dürkopp :angel: )

Bilder finns redan. :D

Kolla på bilderna i trådstarten, närmare bestämt de två sista. Där finns två... metallpinnar? (jag har stenkoll på terminologin! :cool:), som sticker ut både över och under maskin... fronten. I den sista bilden har jag tagit loss den vänstra och håller den i handen. Den högra är den nålen sitter på (man kan se att den är fäst vid en... rund sak! med en ledad, sned... metallpinne till! och det är det som kör nålen upp och ner när man syr - stenkoll, som sagt! :D).

Den vänstra är den som pressarfoten sitter på. Om du tittar på den övre av de två bilderna, där den fortfarande sitter kvar i maskinen, kan du se en fjäder kring övre delen? Det är den som ger "press"-delen i "pressarfot". Nedre delen av fjädern vilar mot en metallklump med en skruv i mitten, som pinnen går rakt igenom? Det är den skruven som håller pressarfotens pinne i sitt läge. När jag satte tillbaka pinnen (OK, börjar ledsna på min avsaknad av rätt ord! :cautious:) lät jag helt enkelt pressarfoten vila mot syplattan med fjädern helt ospänd och spaken i nedfällt läge, och skruvade fast den i den höjden. Vill jag få mer plats med något tjockare är det helt enkelt bara att släppa på fjädern, fälla ner spaken, och skruva fast pinnen nån cm högre upp. :up:

Glasklart? :p
 
En EVA, ZigZag. Är inte så haj på att lägga upp bilder här, men tror att det är på g...

Hon är lite tempramentsfull, har jag märkt :D (Vilket leder till att jag måste rulla upp övertråden, eftersom det flyger av sin pinne när maskinen drar iväg i maxhastighet...)

Den lät spännande! :D

Vad var den i för skick när du hittade den, och vad gav du för den? (Behöver självklart inte svara om du inte vill! :))
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 360
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 411
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp