Gamla symaskiner, serviceförsök...

@Monstermom Är det här nått att ha till tunga sömnadsjobb? Eller ska jag hämta den och skicka till dig? ;)

http://www.blocket.se/orebro/Singer_aldre_modell_64439418.htm?ca=8&w=1

Oooooooh.... :love:

Svårt att se från bara en bild (som inte är så detaljerad heller :cautious:), men det ser ut som en 66K skulle jag säga. En av de senare i serien, sent 40-tal skulle jag gissa på. 66:an var ansedd som en "hemmaindustriell" maskin redan då, att den kan sy i kraftiga arbeten kan du vara säker på - om den är i bra skick! Det är dock bra att tänka på att den bara har raksöm, sicksacken är en himla praktisk söm att ha när man ska få flera lager (särskilt i olika material) att samsas har jag kommit fram till...
 
Oooooooh.... :love:

Svårt att se från bara en bild (som inte är så detaljerad heller :cautious:), men det ser ut som en 66K skulle jag säga. En av de senare i serien, sent 40-tal skulle jag gissa på. 66:an var ansedd som en "hemmaindustriell" maskin redan då, att den kan sy i kraftiga arbeten kan du vara säker på - om den är i bra skick! Det är dock bra att tänka på att den bara har raksöm, sicksacken är en himla praktisk söm att ha när man ska få flera lager (särskilt i olika material) att samsas har jag kommit fram till...
Ja, bara raksöm känns väldigt begränsande... och så är ju inte jag alls händig med att fixa gamla maskiner. Ska jag hämta den åt dig ? ;)
 
Ja, bara raksöm känns väldigt begränsande... och så är ju inte jag alls händig med att fixa gamla maskiner. Ska jag hämta den åt dig ? ;)

Säg inte ens sånt, för närvarande måste jag och hundarna hoppa över vevarmen på Persson för att komma ut i hallen... :cautious:

Men det är en fin maskin! Den får bara vara fin någon annan stans är hos dig eller mig verkar det som. :D

Du har inga ärenden till Uppsalatrakten på gång? :angel:
 
Säg inte ens sånt, för närvarande måste jag och hundarna hoppa över vevarmen på Persson för att komma ut i hallen... :cautious:

Men det är en fin maskin! Den får bara vara fin någon annan stans är hos dig eller mig verkar det som. :D

Du har inga ärenden till Uppsalatrakten på gång? :angel:
Hahaha... jo... eller inte så jättesnart, men jag åker både dit och ner till dig under försommaren 2016. Hur så? ;)
 
Har en kompis som jobbar på loppis. Har bett henne hålla utkik efter en äldre symaskin åt mig, bara för att jag vill skruva sönder den och kolla hur den funkar. :angel:

Hehe, är det där alla gamla pausande ulvspelare hamnar, skruvmejseln i ena näven, oljekannan i den andra? :laugh:
 
@Monstermom hur går det med stickmaskinen? :)

Jag blir så nervös av alla avbrutna nålar att jag inte riktigt vågar experimentera så mycket just nu - samtidigt måste jag ju, för jag lyckas inte tänka mig igenom problemet heller! :banghead:
Men jag fokuserar på att försöka röja något slags permanent plats åt den i första hand nu, jag börjar bli lite less på att den står i dörröppningen till hallen. :angel:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 342
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 360
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 410
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp