Gamla symaskiner, serviceförsök...

TJOHOOOOO!!!
:bump::bump::bump::bump::bump::bump::bump::bump:

Var tvungen att leta upp tråden för att berätta att jag har fått en symaskin!
145867857366504600_resized.jpg

Visst är den fin?:D (ja, det är mammas gamla, den jag lånade när jag sydde.... sist...)
Nu kan jag ta tag i att lappa alla trasiga byxor:):cautious:

Så, det betyder även att jag kommer göra mig av med den andra
142117559800717100_resized.jpg

Jag kommer inte överrens med den, så om någon känner sig sugen så...
Annars åker den till någon loppis eller så.
 
.. funderar på en sak här, elen ser väldigt väldigt konstig ut, ser mer ut som att det är ditsatt i efterhand. Är bara drivremmen mellan motor och symaskinens nål som kopplar ihop de två.
Såå... kan man koppla bort el grejset och försöka hitta ett bord med tramp att koppla in maskinen i?
Har alltid velat ha en tramp symaskin och denna maskinen var ju finfin + nålen rör på sig vilket är mer än vad mina två andra gör..
 
.. funderar på en sak här, elen ser väldigt väldigt konstig ut, ser mer ut som att det är ditsatt i efterhand. Är bara drivremmen mellan motor och symaskinens nål som kopplar ihop de två.
Såå... kan man koppla bort el grejset och försöka hitta ett bord med tramp att koppla in maskinen i?
Har alltid velat ha en tramp symaskin och denna maskinen var ju finfin + nålen rör på sig vilket är mer än vad mina två andra gör..
Jag vet inte ett smäck om el men av dekoren på maskinen att döma är den gjord ca 1890 - 1920 och då var det väl inte så vanligt med elsymaskiner? Jag hittade en sida om el i Sverige och enligt den byggdes el i privata hem ut mer allmänt från ca 1910 men elektriska apparater blev inte vanliga förrän på 1930-40-talen. Så elen är troligen ditsatt efteråt. Många gamla fotogenlampor byggdes också om till eldrift. Liksom ljuskronor för stearinljus.
 
Jag hörde era rop ända till Norrlands mörka skogar, och snor snabbt lite datortid för att svara på @Buck s spännande fråga! :D
(Tjusig maskin!)

Elen är sannolikt - men inte nödvändigtvis - ett eftermontage, är det månne en Sytrix? Resande försäljare for runt och modifierade maskinerna med motorer förvånansvärt tidigt. Motorn påhängd bakom och helt enkelt en rem till hjulet är den vanliga (enda?) lösningen som var standard då, jag får erkänna att jag helt ärligt är svag för den lösningen. Men vill du sätta in den i ett bord torde det inte vara några större problem, rem från trampa eller rem från motor, sak samma för nålen. :p

Jag borde vara åter i sydligare trakter till veckan, måste lämna tillbaka den här datorn nu...
 
Jag hörde era rop ända till Norrlands mörka skogar, och snor snabbt lite datortid för att svara på @Buck s spännande fråga! :D
(Tjusig maskin!)

Elen är sannolikt - men inte nödvändigtvis - ett eftermontage, är det månne en Sytrix? Resande försäljare for runt och modifierade maskinerna med motorer förvånansvärt tidigt. Motorn påhängd bakom och helt enkelt en rem till hjulet är den vanliga (enda?) lösningen som var standard då, jag får erkänna att jag helt ärligt är svag för den lösningen. Men vill du sätta in den i ett bord torde det inte vara några större problem, rem från trampa eller rem från motor, sak samma för nålen. :p

Jag borde vara åter i sydligare trakter till veckan, måste lämna tillbaka den här datorn nu...
Ja motorn är påhängd bakom, och själva bordet/lådan är helt klart samtida med elen.
Ingen aning hur man ska renovera symaskinen dock :o. Har stått i en verkstad i sin lilla väska i ca 20 år och el sakerna ser inte ut att vara mycket använd innan dess.

Har du plats för en till symaskin så kan jag nog ge upp denna ;), är nog svårt att hitta ett bord som passar den i alla fall..
 
Nu är inte min symaskin lika uråldrig som @Monstermom brukar ha men jag tänkte på dig igår när jag plockade ner den i småbitar... :angel:
temporary-image1462260009519_572851442a6b222b1fea32ef.jpg

temporary-image1462259983438_5728511b2a6b222b097bb360.jpg

Idag är den ihop plockad igen men jag fick två skruvar över? :confused: :rofl: Jag kan inte längre se vilken sorts stygn den är inställd på så man får prova sig fram men i övrigt så fungerar den bra och två pennfack blev gjorda men jag har bara bild på den som jag blev rätt nöjd med. :angel:
temporary-image1462284928500_5728b28ce087c304d93ba44b.jpg
 
Nu är inte min symaskin lika uråldrig som @Monstermom brukar ha men jag tänkte på dig igår när jag plockade ner den i småbitar... :angel:
temporary-image1462260009519_572851442a6b222b1fea32ef.jpg

temporary-image1462259983438_5728511b2a6b222b097bb360.jpg

Idag är den ihop plockad igen men jag fick två skruvar över? :confused: :rofl: Jag kan inte längre se vilken sorts stygn den är inställd på så man får prova sig fram men i övrigt så fungerar den bra och två pennfack blev gjorda men jag har bara bild på den som jag blev rätt nöjd med. :angel:
temporary-image1462284928500_5728b28ce087c304d93ba44b.jpg

Åh, underbart! :love:
Jag vet inte vad som är fel på mig, men de där bilderna är nog dagens bästa upplevelse för mig! :D

Oroa dig inte, symaskiner fäller skruvar så här års. :angel:
Men vad är det för rackare!? Horisontell spole och mönsterkammar i ryggen?

Bra jobbat med pennfacken! (Blixtlås är överkurs för... öh... vissa.) Har du köpt tyg särskilt eller är det kläder som fått sätta livet till?

Jag har faktiskt sytt lite de sista dagarna. När det blev varmt bar jag ut ett par symaskiner i trädgården och städade av några av trädgårdsmöblerna. Nu håller jag på och syr en discosele åt Monster (fråga mig inte varför, det bara hände...), så kan jag vara ute med hundarna lite mer utan att röra mig för mycket. Pollenkoman är svår i år. :cautious:
 
Åh, underbart! :love:
Jag vet inte vad som är fel på mig, men de där bilderna är nog dagens bästa upplevelse för mig! :D

Oroa dig inte, symaskiner fäller skruvar så här års. :angel:
Men vad är det för rackare!? Horisontell spole och mönsterkammar i ryggen?

Bra jobbat med pennfacken! (Blixtlås är överkurs för... öh... vissa.) Har du köpt tyg särskilt eller är det kläder som fått sätta livet till?

Jag har faktiskt sytt lite de sista dagarna. När det blev varmt bar jag ut ett par symaskiner i trädgården och städade av några av trädgårdsmöblerna. Nu håller jag på och syr en discosele åt Monster (fråga mig inte varför, det bara hände...), så kan jag vara ute med hundarna lite mer utan att röra mig för mycket. Pollenkoman är svår i år. :cautious:
Det är en husqvarna electronic (de du! ;) ) Lucy, fråga mig inte hur gammal den är... Det är arvegods från svärmor så den borde vara minst 15 år, kan vara 20...

Blixtlås är överkurs för mig med, men jag tränar! :D Tygen är barnen och mina trasiga jeans, ett gammalt madrassfodral och andra diverse spillbitar. Blixtlåsen har jag ärvt efter min gudmor och mormor, gammelmormor. De sparade på typ allt, sprättade ur kläder osv så jag använder de utan några betänkligheter. :D Men jag fattar inte hur man ska kunna sy rakt över blixtlåsen? Två nålar offrade jag på det idag... Sen gav jag upp och sydde för hand över blixtlåsen...:angel:
 
Det är en husqvarna electronic (de du! ;) ) Lucy, fråga mig inte hur gammal den är... Det är arvegods från svärmor så den borde vara minst 15 år, kan vara 20...

Blixtlås är överkurs för mig med, men jag tränar! :D Tygen är barnen och mina trasiga jeans, ett gammalt madrassfodral och andra diverse spillbitar. Blixtlåsen har jag ärvt efter min gudmor och mormor, gammelmormor. De sparade på typ allt, sprättade ur kläder osv så jag använder de utan några betänkligheter. :D Men jag fattar inte hur man ska kunna sy rakt över blixtlåsen? Två nålar offrade jag på det idag... Sen gav jag upp och sydde för hand över blixtlåsen...:angel:

Syr man över blixtlåsen!? :nailbiting:
Hm... Får kanske experimentera lite i framtiden jag med. Men jag gillar mina snälla kardborreband. :D
 
Syr man över blixtlåsen!? :nailbiting:
Hm... Får kanske experimentera lite i framtiden jag med. Men jag gillar mina snälla kardborreband. :D
Enligt instruktioner på nätet och youtube så ska man kunna göra det, men jag funderar på om det kanske gäller plastblixtlås i första hand... :cautious: Det är bara lite farligt att få igång symaskinen, jag vill sy en massa saker! :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 361
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 415
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 883
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp