Gamla symaskiner, serviceförsök...

Monstermom

Trådstartare
Jag la vantarna på några gamla symaskiner för ett tag sedan, i någon slags vilseledd förhoppning om att jag skulle kanske möjligen på något sätt eventuellt kunna få lite liv i dem igen...

Alla funkar på sätt och vis, men går inget vidare. De går inte att använda, de kärvar, vajsing med trådspänningen, osv, men de startar och reagerar på att man kör dem.

Husqvarnan:
MPW8Wxj.jpg


Singern:
KGcQhBB.jpg


Pfaffen:
rm1pz21.jpg

(I ordning av ålder, som synes.)

Jag kan ingenting om symaskiner, eller ens om (praktisk) mekanik. Jag har tummen mitt i handen när det kommer till precis allt praktiskt, jag är kort sagt hopplös. Men de här stod övergivna i en fallfärdig lada och jag tänker att jag gör ju ingen skada om jag misslyckas helt heller. Hoppas jag... :cautious:

Så idag slutade jag äntligen att bara tänka att jag borde ju faktiskt försöka göra något om jag nu tänkt det, och började faktiskt göra istället! Jag börjar med Husqvarnan, för jag tänker mig att den är minst komplicerad och mest vänligt inställd till att någon som inte har examen från symaskinsreparatörsuniversitetet är inne och micklar med den. :D

Den sitter fast i sitt lilla bord, och delar av maskineriet är inne i lådan:
mecy5tp.jpg


Jag lossar gångjärnen och tar bort bordet, och börjar skruva isär... öh, undertråds... huset?
ePx8YRf.jpg


Fick loss ganska mycket, bara de stora... axlarna? kvar under sedan:
yeVWosN.jpg


När jag inte hittade mer att skruva på undersidan gick jag vidare till... drivhjulet? och motorn:
50V7feq.jpg


Många små pryttlar blir det:
uI3Ht3k.jpg


Fick loss hjulet och motorn till slut:
bF5FT8Y.jpg


Tittar på... nålhuset? därnäst:
MYCxXJX.jpg


Väldigt mycket små saker därinne som går att skruva isär:
FKto0bS.jpg


Så här långt kom jag:
Coh7caY.jpg


... Och ja, det är så långt jag kommit. Problemet (ett av garanterat väldigt många!) är att de stora grejerna underst är totalt ihopkärvade i gängorna, jag kan inte rubba dem! Någon som har bra tips på vad man kan/vågar använda att smörja loss dem med, om något? Som syns på många av bilderna är det mycket damm, rost och elände inuti maskinen, jag vill göra rent och smörja upp alla delar jag kommer åt, vad bör jag använda till rengöring? Något annat att tänka på? Jag tar massor av bilder hela tiden, många, måååånga fler än jag laddat upp här, så jag ska ha en halv chans att få allting på rätt plats igen när det ska åt andra hållet (om jag nånsin kommer så långt).

Den här maskinen har en hel del... öh, saker inuti den gjutna... öh, kroppen också, som jag inte tror jag kommer att kunna vare sig dra ut eller komma åt att göra rent på något bra sätt. Någon som vet hur mycket man bör rengöra av det man inte ser så mycket av, är där ömtåliga delar tro?

(Och jag kollade innan om det gick att få dem genomgångna hos en riktig symaskinsverkstad. Det skulle gå på tillräckligt mycket pengar för att jag skulle kunna köpa en ny supersymaskin - och det bara i grundavgiften... Så det är min fipplighet som gäller, eller skroten. :D)

(Och @MacGyver , jag har inte glömt ditt vänliga erbjudande att hjälpa mig titta på dammsugaren men jag har kört fast på samma ställe som @Alexandra_W (tror jag) och hellre än att göra ingenting så kan jag ju förstöra ännu fler maskiner tills jag räknat ut hur jag ska ta mig in i den första! :up:)
 
Måste bara säga: Modigt av dig att börja plocka isär! Har dessvärre inga tips på smörjmedel :/

Konstigt dock att symaskinsstället inte kunde tipsa om nån gammal farbror som pysslar med sånt, det gjorde dom hos mig, jag gav 200 spänn för att få min industrisymaskin fixad (nålen tog inte med sig undertråden, och när den gjorde det gick tråden gick av)
 
Måste bara säga: Modigt av dig att börja plocka isär! Har dessvärre inga tips på smörjmedel :/

Konstigt dock att symaskinsstället inte kunde tipsa om nån gammal farbror som pysslar med sånt, det gjorde dom hos mig, jag gav 200 spänn för att få min industrisymaskin fixad (nålen tog inte med sig undertråden, och när den gjorde det gick tråden gick av)

Tja, det stället hade nog en källare full med gamla farbröder eller nåt, de ville väl inte hänvisa till svartjobbare. :p

200 spänn... Det hade ju varit något det... :up:
 
Tja, det stället hade nog en källare full med gamla farbröder eller nåt, de ville väl inte hänvisa till svartjobbare. :p

200 spänn... Det hade ju varit något det... :up:
Haha ja jag var beredd att det skulle kosta betydligt mer, men blev glatt överraskad!
 
och hellre än att göra ingenting så kan jag ju förstöra ännu fler maskiner tills jag räknat ut hur jag ska ta mig in i den första! :up:)
:rofl:

Rätta takter, på´t bara! :up: :laugh:

När jag river maskiner av alla de slag så är universalknepet en Dillonsvets att punktvärma med (kostnad runt 10,000:- med gasflaskorna) , diesel, 5-56 eller liknande, aceton att avfetta med, fin smärgelduk eller våtslippapper i olika grovlek samt lagom mycket våld på rätt ställe.

Sist nu värmde jag 2 rullmuttrar på ett par bromsrör med Dillonsvetsen (utan den hade rören blivit förstörda) , tog en fika, sprutade på 5-56 och lossade bromsrören från bromsslangarna som skulle bytas. Gick hur smidigt som helst. :up:

Det finns en liten gasbrännare på bla. Clas-i-sjön och dylika ställen med spetslåga som funkar till mindre grejer för värme är hela hemligheten, då rör sig molekylerna och ev. rost som bildats tappar fästet, sen lite smörja av nån sort så släpper det.

Istället för symaskinsolja rekommenderar jag hydraulolja, vanlig mineral som går under benämningen Handels 30. Det går också med H46 men den är något tjockare, men vanligare. Åk till lantmännen eller en traktorverkstad, du får säkert köpa en skvätt, hade du bott här i närheten hade jag sponsrat den, jag har i dagsläget 4 fat (800 liter) i lagret. :o :D
 
nej,det både löser rost och smörjer, utan rosta hade jag använt silikonspray.
Mina symaskiner går som en dans :) en är av nyare sort och en är äldre än den du just nu plockar isär.
 
:rofl:

Rätta takter, på´t bara! :up: :laugh:

När jag river maskiner av alla de slag så är universalknepet en Dillonsvets att punktvärma med (kostnad runt 10,000:- med gasflaskorna) , diesel, 5-56 eller liknande, aceton att avfetta med, fin smärgelduk eller våtslippapper i olika grovlek samt lagom mycket våld på rätt ställe.

Sist nu värmde jag 2 rullmuttrar på ett par bromsrör med Dillonsvetsen (utan den hade rören blivit förstörda) , tog en fika, sprutade på 5-56 och lossade bromsrören från bromsslangarna som skulle bytas. Gick hur smidigt som helst. :up:

Det finns en liten gasbrännare på bla. Clas-i-sjön och dylika ställen med spetslåga som funkar till mindre grejer för värme är hela hemligheten, då rör sig molekylerna och ev. rost som bildats tappar fästet, sen lite smörja av nån sort så släpper det.

Istället för symaskinsolja rekommenderar jag hydraulolja, vanlig mineral som går under benämningen Handels 30. Det går också med H46 men den är något tjockare, men vanligare. Åk till lantmännen eller en traktorverkstad, du får säkert köpa en skvätt, hade du bott här i närheten hade jag sponsrat den, jag har i dagsläget 4 fat (800 liter) i lagret. :o :D

Känns läskigt att använda värme på en grej i både gjutjärn och stål? Men jag har en liten köksbrännare nånstans... :p

nej,det både löser rost och smörjer, utan rosta hade jag använt silikonspray.
Mina symaskiner går som en dans :) en är av nyare sort och en är äldre än den du just nu plockar isär.

OK, ja silikonsprayen har jag sneglat på och tänkt att den borde kanske vara bra att smörja med! :D

Men OK, då börjar jag med 5-56 på rosteländet i botten i alla fall. :up:

Har du micklat isär dina symaskiner själv nånting? :)
 
Om du får ihop den där Monstermom lovar jag att ge mig på mammas gamla Bernina som krånglar. (Jag har inte fått tag i nån Lång skruvmejsel för att kunna bryta mig in i dammsugaren så det står still här med)
 
Den nya är jag rädd om å den ar dyr så nej den sköts av proffs.
Den gamla som bor inne i ett bord som sen fälls upp/utåt för att bi synlig den stod här när jag köpte huset så den har jag "servat" och ja den fungerar fortfarande :D
Men jag behövde aldrig göra om den till molekyler ;)
 
Den nya är jag rädd om å den ar dyr så nej den sköts av proffs.
Den gamla som bor inne i ett bord som sen fälls upp/utåt för att bi synlig den stod här när jag köpte huset så den har jag "servat" och ja den fungerar fortfarande :D
Men jag behövde aldrig göra om den till molekyler ;)

Aha! :D

De här stod som sagt i en gammal lada, med trasiga fönster och dörr och en hel del läckor i taket. Ovanpå det var det en hölada, så det var ju rätt så dammigt och bossigt där inne. Jag tror tyvärr aldrig jag får igång dem om jag inte kan rensa ut eländet som läckt in i dem över åren...
 
Fast det kan vara värt ett försök,dom gamla maskinerna tål mycket mer än dom nya, jag syr en del i häst och hundgrejer och då är den gamla oslagbar.
So GO Girl !!
 
Känns läskigt att använda värme på en grej i både gjutjärn och stål?
Gjutjärn brinner inte, stål brinner inte heller så vad är det för läskigt med det då? :confused:

Värm skruven, då expanderar den, spränger rostmolekylerna och sen när den svalnat så krymper den igen och då är rostmolekylerna porösa så då tränger smörjmedlet in. :up:


Apropå läskigt, då ska du vara med när jag demonterar saker på bilar och värmar med öppen låga 1 cm från bränsletanken (som numera är av plast) utan att sätta fjutt på underredsmassa mm. som brinner som fnöske. Då får man vara säker på handen. :p
 
Fast det kan vara värt ett försök,dom gamla maskinerna tål mycket mer än dom nya, jag syr en del i häst och hundgrejer och då är den gamla oslagbar.
So GO Girl !!
Jag har en gammal skomakarmaskin med lång stövelarm, renoverad och funkar klockrent men det gäller att trimma in så nålstången och skyttelföraren timar perfekt efter renoveringen av symaskiner annars "fuskar" dom, det är hela hemligheten och på nya maskinerna är det hundradelar av ett varv som gäller annars antingen sliter dom av tråden eller gör hoppstygn.

*Jodå, jag kan sy också.*
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 326
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 344
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 296
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp