Gammal "brunn" utan vatten

ASKAPLASKA

Trådstartare
Tänkte att det kanske finns några kunniga lantisar här som kan svara eller tipsa!
Jag har varit och kikat på en bit mark där jag har för avsikt att låta mina djur beta på somrarna, åtminstone till en början, men jag har också en liten tanke om att kanske göra något permanent där i framtiden förutsatt att jag får köpa till vettigt pris eller ev ett bra arrende.

I hagens lägsta del finns en gammal handpump som säkert varit oanvänd de senaste 50 åren.
Det är rätt surt precis runt den men det kommer inget vatten ur den när jag pumpar, vilket jag iofs inte hade räknat med.

Finns det nån chans att få upp något vatten ur det här hålet igen eller är det ett jätteprojekt?
 
Sv: Gammal "brunn" utan vatten

Pumpen skulle jag tro mest är dekoration numera. Packningarna ger sig rätt snabbt.

Däremot är det väl inget jätteprojekt att ta reda på om det finns vatten i brunnen? Lyft av locket och titta?

Finns det vatten så är det väl läge att kolla hur brunnen ser ut. Är den stensatt och hur djupt? Hur djupt ligger ringar?

Kanske bör den tömmas och spolas ren innan den tas i bruk igen?
 
Sv: Gammal "brunn" utan vatten

Det finns inget att lyfta på.
Det är ett smalt rör som går ner i backen bara och ovanpå röret sitter handpumpen , den minsta modellen.
 
Sv: Gammal "brunn" utan vatten

Det finns inget att lyfta på.
Det är ett smalt rör som går ner i backen bara och ovanpå röret sitter handpumpen , den minsta modellen.

Aha.

Kanske är det igenväxt och överväxt? Det tar inte många år förrän grästorvorna växt över och dolt vad som finns under.

ta med en spade och gräv lite runt röret nästa gång. Men var försiktig ifall det är en brunn med trälock. Det torde vara murket numera. Och fråga grannar och ägare vad de vet om detta?

Min brunn är en gammal källa. Jag trodde de hade grävt ur och satt ner ringar bara. Nu i vår studerade jag närmare och det visar sig att om jag lyfter på lite jordkokor så hittar jag stensättning runt ringarna. Det har varit brunn redan innan man satte ner cementringarna.
 
Sv: Gammal "brunn" utan vatten

I min "barndoms hästhage" hade vi en handpump som vi inte trodde fungerade, men när vi testade att slå i vatten i överkant på pumpen så den blev tyngd så gick det! Vet inte om den blev för lätt och inte sjönk ner i vattnet utan att det va vatten i först. Kanske värt ett försök?
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 728
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 871
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 108
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp