Bukefalos 28 år!

Gammal byrå - doft?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har en gammal byrå. Den följde med huset, och är förmodligen från 1800-talet. Jag förvarar handdukar och sängkläder i den, bland annat. Byrån sätter en sådan underbar doft i sängkläderna :love: ! Jag har precis bäddat nytt, och trots att sängen står i rummet bredvid, ca fem meter ifrån mig, kan jag tydligt känna doften. Någon som har någon aning om vad det kan tänkas vara för träslag? Eller om det finns någon annan anledning till att det jag lägger i min gamla byrå luktar så fantastiskt gott?
 
Jag har en gammal byrå. Den följde med huset, och är förmodligen från 1800-talet. Jag förvarar handdukar och sängkläder i den, bland annat. Byrån sätter en sådan underbar doft i sängkläderna :love: ! Jag har precis bäddat nytt, och trots att sängen står i rummet bredvid, ca fem meter ifrån mig, kan jag tydligt känna doften. Någon som har någon aning om vad det kan tänkas vara för träslag? Eller om det finns någon annan anledning till att det jag lägger i min gamla byrå luktar så fantastiskt gott?
Mahogny brukar dofta gott.
Eller kanske har de haft t ex lavendel liggande i byrån? Hur luktar det, tycker du? Blomma eller trä?
 
Mahogny brukar dofta gott.
Eller kanske har de haft t ex lavendel liggande i byrån? Hur luktar det, tycker du? Blomma eller trä?
Åh, vad svårt att beskriva...... Men, visst, nu när du säger det så skulle doften kunna dra lite åt lavendelhållet. Inte exakt dock, men det kanske är en blandning av trä och lavendel?
 
Kanske Camphor? (Kamfer?) Vi har en camphor byra och nagra kistor som var en valsignelse nar vi bodde i Saudi pa 80-talet ... Det var sa mycket "moth" (bruna fjarilar som framfor allt gillade ull. Som i akta mattor. Sarskilt de riktigt fina som hangde pa vaggen. :cautious:)
Alla textilier som lag i camphor moblerna, eller hade legat dar och inte tvattats sedan jag tog ut dem, gillades INTE.
 
Mahogny brukar dofta gott.
Eller kanske har de haft t ex lavendel liggande i byrån? Hur luktar det, tycker du? Blomma eller trä?
Kanske Camphor? (Kamfer?) Vi har en camphor byra och nagra kistor som var en valsignelse nar vi bodde i Saudi pa 80-talet ... Det var sa mycket "moth" (bruna fjarilar som framfor allt gillade ull. Som i akta mattor. Sarskilt de riktigt fina som hangde pa vaggen. :cautious:)
Alla textilier som lag i camphor moblerna, eller hade legat dar och inte tvattats sedan jag tog ut dem, gillades INTE.
Röd cederträ luktar gott och avskräcker ohyra.
Annars, som redan nämnts, kan man lägga in lavendel i skåpen.
Vi har bott här i ca 4 år nu, så doften måste ha kommit dit innan dess. Hänger kamfer- och lavendeldoft med så länge?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 427
Senast: Calmiche
·
Hemmet Som allt annat i vårt hus är badrummet pyttelitet. Svårt med förvaring, bland annat. Vi har i nuläget ett gammalt "pottskåp" samt en...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: hvala
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp