Gammal faktura?

lady_vip

Trådstartare
Fick idag en faktura från en klinikutredning på 10'000, det är bara det att den är från mars 2006!

Den stämmer och allt, så det är inga problem, men hur kan man driva ett företag och skicka fakturorna 2,5 år efter besöket??

Blev himla paff och sitter nu på kö hos förs.bolaget, hoppas att de ersätter annars sitter jag i sjön... Har precis börjat plugga så ekonomin är inte precis på topp...
 
Sv: Gammal faktura?

Om företaget inte fakturerar inom ett år så behöver man inte betala. Så iom att den är så gammal så ska du inte behöva betala den.
Detta hände min pappas moster, ett företag glömde fakturera henne en brunnsborrning, och efter ett år så slapp hon oroa sig längre för att fakturan skulle dyka upp, om den gjorde det så behövde hon inte betala.

Ring en jurist och hör om detta stämmer för säkerhets skull, men jag är ganska säker!
 
Sv: Gammal faktura?

Det stämmer inte. Ett företag har rätt att fakturera i upp till tre år i efterskott. Kanske är det skillnad om fakturan är ställd på privatperson, det vet jag dock inte.

TS, om du gjorde en skadeanmälan vid tillfället så borde försäkringsbolaget ersätta utan knot.

Det förvånar mig lite att du inte har saknat denna räkning på 10T under dessa år och inte lagt undan pengar till den?
 
Sv: Gammal faktura?

Det lät verkligen konstigt? Du har inte fått och betalt denna faktura tidigare heller så det blivit en dubblett på något vis?
Har du inte saknat den?
 
Sv: Gammal faktura?

ok. Jag vet bara att det var så för min släkting. Hoppas det löser sig iaf för dig, lady_vip.
 
Sv: Gammal faktura?

Kan tänka mig att det är från en klinik i nv Skåne ;)
Dom är kända hos både "folk" och försäkringsbolag för att vara långsamma...
Har själv varit där en gång 2006 - ingen räkning. 3 gånger 2007 - ingen räkning än. Nu är båda dessa hästar tyvärr avlivade, och livvärdet är utbetalt, men jag undrar vad försäkringsbolaget säger om det dyker upp räkningar nu. Valde iofs att fylla i papper om direktreglering men har inte fått betala några självrisker.
Någon tyckte det var konstigt att TS inte lagt undan pengar till räkningen, men det är ju inte lätt att veta vad hela kalaset går på....
 
Sv: Gammal faktura?

Jo, visst har jag saknat den och även efterlyst den när jag var där sist, 1,5 år sen...

Som Lill76 skrev så är de kända för att fakturera sent och jag antog väl lite att de hade glömt denna fakturan... Fick ju den för förra året och eftersom den innan inte hade dykt upp så tänkte jag att den gör väl inte det alls då.

Jag menar, de har ju bokslut och då måste de ju ha fakturorna på plats.

Men iaf, förs.bolaget betalar inom 3 år, så det är bara att skicka in.

Hade inte veterinärerna på detta stället varit väldigt skickliga hade jag inte åkt dit, just av denna anledningen.
 
Sv: Gammal faktura?

Förstod det. Som sagt, jag hade inga problem. Jag ringde försäkringsbolaget på fredagen och på tisdagen var pengarna på mitt konto.:laugh: Tre år är tiden man har på sig att fakturera. Inte ett som någon annan skrev. Men funkade det i det fallet är det ju bara att vara tacksam. OT tror att skattemyndighet etc har tio år.
 
Sv: Gammal faktura?

Jag fick infon från mitt försäkringsbolag att jag inte ens behöver göra en skadeanmälan. Det är bara att skicka in pappren när skadan är fakturerad så betalar man ut.
 
Sv: Gammal faktura?

Fast jag tror Agria är lite gnälligare;) De var iaf det sist, men nu är det iofs andra omgången fakturor för samma skada, så de är kanske inte så omständigt denna gången.
 
Sv: Gammal faktura?

Ett företag som säljer till en privatperson har tre år på sig att skicka fakturan. Om det är ett företag som säljer till ett annat företag så är det 10 år. Samma gäller om en privatperson säljer till en priatperson (10 år).

I samtliga fall krävs det dock att det finns grund för fakturan. Det vill säga något bevis på att ettmköp faktiskt genomförts.
 
Sv: Gammal faktura?

Jag vet precis vilka du menar.

Tycker det är mycket krångel där (typ precis allt utom själva vet. vården...och även den ibland.)så nu väljer jag andra ställen att åka till med mina hästar...

Det är ju inte så schysst att göra så.
 
Sv: Gammal faktura?

Efter jag varit på denna klinik så tog det 9 månader innan jag fick fakturan. Försäkringsbolaget krävde då utdrag ur hästens journal och det tog i sin tur ett par månader innan kliniken skickade dessa till försäkringsbolaget.

Fakturan skulle betalas ganska omgående (kommer inte ihåg exakt men det var inte lång tid) så det var ju bara att skrapa ihop slantarna och betala och sen vänta o hoppas på att försäkringsbolaget skulle ersätta.

Som sagt tidigare, fantastiska veterinärer men trist administration.
 
Sv: Gammal faktura?

Det brukar inte vara helt omöjligt att komma överens med denna klinik ifall man har det lite kärvt. De brukar ha på tio dagar. Man kan ju tycka att det är lite snabbt efter att de själva släpat efter flera år.
 
Sv: Gammal faktura?

Ett företag som säljer till en privatperson har tre år på sig att skicka fakturan. Om det är ett företag som säljer till ett annat företag så är det 10 år. Samma gäller om en privatperson säljer till en priatperson (10 år).

I samtliga fall krävs det dock att det finns grund för fakturan. Det vill säga något bevis på att ettmköp faktiskt genomförts.

Är du helt säker på detta?
Jag vet att det finns något om att skulder avskrivs om .....(något).... inte uppdateras inom två år. Kommer som sagt inte ihåg fullt ut vad det är.
 
Sv: Gammal faktura?

KL och lite off topic- fast änd inte.

Jag var på en scintundersökning med min förra häst på ett helt annat djursjukhus och fick faktiskt aldrig någon faktura- alls. Jag ringde en gång, efter ett halvår, och de skulle kolla det, och sedan hörde jag aldrig något mer. Detta var 2001... Så vid det här laget lär bjag ju faktiskt inte behöva betala den. Jag tyckte jag gjorde mitt när jag ringde och sade till, så sedan har jag inte brytt mig. Bonus för mig och för försäkringsbolaget, helt enkelt...
 
Sv: Gammal faktura?

Är du helt säker på detta?
Jag vet att det finns något om att skulder avskrivs om .....(något).... inte uppdateras inom två år. Kommer som sagt inte ihåg fullt ut vad det är.

Tror till och med att det är ett år som gäller för det, men då gäller det ju att man först får fakturan, skiter i att betala och att den läggs på långtidsbevakning hos inkasso och om då inkassobolaget inte en gång/år skickar ut ett brev om att skulden fortfarande ligger på bevakning, så "dör" den och förfaller.
 
Sv: Gammal faktura?

Vi var hod DS med en av våra hästar år 2000.. räkningen kom i våras... ringde å gnällde å skällde.. men det var bara å öppna plånboken.. tydligen kan dom skicka upp till 10 år efter..
 
Sv: Gammal faktura?

Tur att det är så bra vetrinärer på kliniken annars hade nog ingen åkt dit.

Vad ska vi göra den dan våra kära systrar slutar jobba? Det kommer att krävas minst 4 nya för att ersätta dem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 858
Senast: Piaff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 007
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp