Gammal griffelbens/gaffelbandsskada? Prognos/åtgärd?

Tack hörni, jag vet ju som sagt att ni inte kan svara på vad som är fel.. det känns bara så SJUKT långt till torsdag... man funderar och vrider och vänder på allt. Försöker väl vara beredd med så många frågor och funderingar som möjligt.
Jag ska ta och ringa kliniken och prata lite UL, om vår veterinär inte är den som är bäst på just UL så kanske vi ska boka om till någon annan. Jag vill inte behöva åka in igen om det visar sig på plats att hon bara anser sig medelduktig tex.
Alex, vilken veterinär är det som du har som är extra bra på UL?

Träffade en veterinärstudent på en kurs i helgen och hon var såklart intresserad och berättade en del allmänt om vad som kan vara fel "i området" osv. Det var intressant, hon berättade om ..hette det scint?.. iaf man injicerar kontrast och kollar efter ökad aktivitet i olika områden.. Lät dyrt.. Lär ta och kolla lite med FB var vi ligger pengamässigt och när vi har årsförfallodag..

Eftersom att det är en ung häst som liksom aldrig hinner komma igång innan han blir dålig, så har ju tanken slagit mig att han är felbyggd någonstans, och att det är orsaken till problemen. Den här veterinärstudenten sa att det kan de ju va, typ att lederna inte "passar ihop" riktigt och att det orsakar irritation. Det lät dock som att sånt skulle orsaka pålagringar, och det har han inga(än). Frågan är hur lång tid det tar för en pålagring att bli till?
Som jag förstår det har vi både i år och förra året upptäckt det hyfsat tidigt, dvs det har inte varit någon kraftig hälta, kanske det är orsak till att där inte finns förändringar än?

Suck, man funderar ihjäl sig..
 
Tack hörni, jag vet ju som sagt att ni inte kan svara på vad som är fel.. det känns bara så SJUKT långt till torsdag... man funderar och vrider och vänder på allt. Försöker väl vara beredd med så många frågor och funderingar som möjligt.
Jag ska ta och ringa kliniken och prata lite UL, om vår veterinär inte är den som är bäst på just UL så kanske vi ska boka om till någon annan. Jag vill inte behöva åka in igen om det visar sig på plats att hon bara anser sig medelduktig tex.
Alex, vilken veterinär är det som du har som är extra bra på UL?

Träffade en veterinärstudent på en kurs i helgen och hon var såklart intresserad och berättade en del allmänt om vad som kan vara fel "i området" osv. Det var intressant, hon berättade om ..hette det scint?.. iaf man injicerar kontrast och kollar efter ökad aktivitet i olika områden.. Lät dyrt.. Lär ta och kolla lite med FB var vi ligger pengamässigt och när vi har årsförfallodag..

Eftersom att det är en ung häst som liksom aldrig hinner komma igång innan han blir dålig, så har ju tanken slagit mig att han är felbyggd någonstans, och att det är orsaken till problemen. Den här veterinärstudenten sa att det kan de ju va, typ att lederna inte "passar ihop" riktigt och att det orsakar irritation. Det lät dock som att sånt skulle orsaka pålagringar, och det har han inga(än). Frågan är hur lång tid det tar för en pålagring att bli till?
Som jag förstår det har vi både i år och förra året upptäckt det hyfsat tidigt, dvs det har inte varit någon kraftig hälta, kanske det är orsak till att där inte finns förändringar än?

Suck, man funderar ihjäl sig..

sluta fundera ihjäl dig som sagt. se till att få den utredd.
Det blir bara negativt att fundera och noja ihjäl sig innan det, ffa när du är lite förvirrad ang. gaffelband v/s griffelben och hur allt hänger ihop öht. Blir meningslöst att spekulera. Önskar stort lycka till och att du verkligen får en veterinär som kan gå till botten med det hela! Rent allmänt i övrigt så scint, magnetröntgen osv, ordineras när man efter många utredningar öht inte kan diagnosticera problemet men samtidigt tycker sig ha lokaliserat ungefär var det tros sitta dvs i vilken region. Har man inte ens lyckats härleda problemet var det sitter lokalt, så går det inte att vare sig scinta eller magnetröntga, det är svindyrt och när man gör det ska man veta vad man letar efter utifrån att man vet var man ska undersöka, då det är sista utvägen som inte röntgen eller UL kan hitta osv.
 
Tack för svar ang scint osv, hoppas verkligen vi kan hitta orsaken snarast. Jag får lite spader på att en ung häst ska krångla så..
 
Uppdatering: Vi hade en ny hovis ute i måndags, hon reagerade på att hästen har blåmärken på utsidan hoven hela vägen upp till kronranden. Kontroll i rörelse så ser hon att han sätter i utsidan först, blir nästan lite dubbelslag. Det är värre på höger där hasen krånglar.
Detta "normalkorrigerades", hovis ville inte göra något extra innan vet kollat.
Träffade vet igår, hästen är lite för lite halt för att det ska gå att felsöka just nu, men vet håller med om att det kan vara en trolig förklaring. Tycker att hovis gjort ett jättebra jobb med korrigeringen :)
Tvingade ändå veterinären att noga undersöka vb griffelben/gaffelband, men det finns inget som tyder på något problem där.
Vi bestämde att han ska behandlas med någon sorts injektioner för att hjälpa lederna + att jag fortsätter med igångsättning och så åb om en månad igen.

Känns bra faktiskt.
Oändligt tacksam för slumpen som tvingade oss byta hovis :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: valley
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 169
Hundhälsa Jag har en snart 7 månader gammal aussievalp som precis har diagnostiserats med "förmodad OCD" i såväl bogled som armbågsled på ena...
2
Svar
39
· Visningar
8 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp