Gammal häst smal tips?

Nä det är ju ingen ålder på ett russ 🙂 men jag behöver ha upp han lite i vikt bara. Ska införskaffa linfröolja och lägga till så hoppas jag han kan börja lägga på sig lite. Han behöver lite mer energi för han hänger inte riktigt med i min 8 årings tempo, orkar inte riktigt hålla i galoppen en längre stund, men klarar min 4-åring tempo bättre då hon endast travar.
Det är inte en fråga om kondition då, att han behöver byggas upp i både muskler och uthållighet?
 
Nä det är ju ingen ålder på ett russ 🙂 men jag behöver ha upp han lite i vikt bara. Ska införskaffa linfröolja och lägga till så hoppas jag han kan börja lägga på sig lite. Han behöver lite mer energi för han hänger inte riktigt med i min 8 årings tempo, orkar inte riktigt hålla i galoppen en längre stund, men klarar min 4-åring tempo bättre då hon endast travar.

Det behöver inte vara just linfröolja - det går bra med annan olja med :)
Du kan ju utöver det ge betfor/betfiber - mer energi men utan protein.

Som @Mia_R reflekterar så handlar det inte om kondition här 👍
 
Det behöver inte vara just linfröolja - det går bra med annan olja med :)
Du kan ju utöver det ge betfor/betfiber - mer energi men utan protein.

Som @Mia_R reflekterar så handlar det inte om kondition här 👍

Köper du ”vanlig” rapsolja i mataffären eller köper du i hästaffärer? Ja protein halten är ju uppfylld kan man väl säga.
Tror att han behöver mer energi för att orka, vi rider i skogen för att han ska få klättra och bygga muskler men han behöver ju energi för att orka göra det och lägga på sig lite mer
 
@Pelle_lelle det går jättebra med vanlig matolja från affären . På citygross eller andra liknande affärer som säljer varor till restauranger tex kan du ju köpa billigt i storförpackning dessutom.

Blanda inte ihop hästens kondition med att den behöver gå upp i hull .
 
@Pelle_lelle det går jättebra med vanlig matolja från affären . På citygross eller andra liknande affärer som säljer varor till restauranger tex kan du ju köpa billigt i storförpackning dessutom.

Blanda inte ihop hästens kondition med att den behöver gå upp i hull .

Hur mycket ska man ge? Räcker en 1/2 dl morgon+kväll vid kraftfodergivan? Ska kolla betfor också. Så hoppas jag han kan lägga på sig lite mer snart.

Såhär det ut då om jag lägger till olja.
Morgon 2 kg hö + 1 dl kraftfoder senior +olja
Lunch ute i hagen ca 2 kg (går med andra hästar så svårt att veta hur mkt han får i sig)
Middag 3kg hö
Kväll 3 kg hö+1 dl kraftfoder senior+olja
 
Hur mycket ska man ge? Räcker en 1/2 dl morgon+kväll vid kraftfodergivan? Ska kolla betfor också. Så hoppas jag han kan lägga på sig lite mer snart.

Såhär det ut då om jag lägger till olja.
Morgon 2 kg hö + 1 dl kraftfoder senior +olja
Lunch ute i hagen ca 2 kg (går med andra hästar så svårt att veta hur mkt han får i sig)
Middag 3kg hö
Kväll 3 kg hö+1 dl kraftfoder senior+olja


Du kan ge olja i ganska stora mängder utan att det behöver vara utspritt i flera givor under dygnet.

F.ö ang olja finns det rätt mycket att läsa.

Här är en vettig länk
https://stromsholm.com/dokument/att-utfodra-hasten-fett-form-av-vegetabilisk-olja/
 
Senast ändrad:
Hur mycket ska man ge? Räcker en 1/2 dl morgon+kväll vid kraftfodergivan? Ska kolla betfor också. Så hoppas jag han kan lägga på sig lite mer snart.

Såhär det ut då om jag lägger till olja.
Morgon 2 kg hö + 1 dl kraftfoder senior +olja
Lunch ute i hagen ca 2 kg (går med andra hästar så svårt att veta hur mkt han får i sig)
Middag 3kg hö
Kväll 3 kg hö+1 dl kraftfoder senior+olja

Öka på kraftfodret litegrann också, 2 dl är ingenting om de behöver gå upp i vikt. 1 dl väger knappt 0,1 kg när jag väger mitt här hemma...

Olja kan man ge upp till 1 dl per 100 kg kroppsvikt per fodringstillfälle brukar man säga. På jobbet får tunna (stor)hästar 5 dl om dagen, delat på 2 givor :)
 
1 dl seniorkraftfoder innehåller ju nästan ingenting? Skulle jag försöka få upp en gamling i hull hade jag satsat på lucernpellets blötlagt till en gröt toppat med raps eller linfröolja. Då min häst var tunn åt han 1kg betfor och 2kg lucernpellets. Eftersom båda de fodersorterna smälts som grovfoder i tarmen behöver man inte oroa sig över att det blir "mycket mat" så länge hästen äter upp det.
 
Har du tips på vad för foder man skulle kunna använda/kika på? Vad har du för avelsfoder till dina gamla?
Den äldsta jag har hemma nu är 25 år med hyfsade tänder. Hon får 1 kg gräspellets och 2 kilo av Granngårdens avelspellets. Med ett tillägg för deras proteintillskott elit men det kommer jag att fasa ut för vårt nya grovfoder gör att hon bör klara sig utan det.
20-åringen med bra tänder får fritt med grovfoder och två kilo av Granngårdens avelspellets.

Nu är 25-åringen ca 155 cm arabkorsning och 20-åringen en stor varmblodstravare.
När jag hade gammal ponny sist, var det faktiskt Granngårdens fårfoder som passade honom bäst. Så vad som passar din ponny beror lite på individen och vad du har tillgång till för olika foder.
 
Alltså, min 30-åriga (snart 31) shetlandsponny (93 cm) har typ fri tillgång till hö (inte riktigt, efter den här sommaren, men nästan) och han får ½ kg Hippo Grow alfa, ½ kg lusernpellets och motsvarande ungefär 1 liter uppblött betfor. (och ½ dl potatisprotein, för att kompensera grovfodrets nära nog obefintliga proteininnehåll) plus nåt kg lusernhack. Han har haft lite svårt att hålla hullet de senaste vintrarna, men än så länge fungerar nämnda giva hyfsat.

Att hålla på och drittla med decilitermått när det gäller kraftfoder, till en häst som behöver lägga på sig hull, skulle jag aldrig göra, inte ens till en shetlandsponny. Det är mer mat än så som krävs om de ska lägga på sig.
 
Jag gav min gamla skimmel kornkross och olja sista året, hon tog sig bättre i hullet än när hon fick lusern. Var dock mycket protein i höet så blev för bra med extra protein i kraften också.
 

Liknande trådar

Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: TinyWiny
·
E
Hästvård Min brors halvblodsvalack, 16 år, har satt sin vinterpäls redan nu, han har normalt sett mycket fin och tunn päls och brukar inte sätta...
2
Svar
20
· Visningar
2 288
Senast: muppia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp