Gammal häst

Tildah

Trådstartare
Hej. Har en gammal häst som tyvärr magrat ur en hel del och har även sista tiden tyckt hovslagaren är jobbig (speciellt bakhovarna). Hon protesterar på ett sätt som jag inte sett henne göra innan vilket gör att jag tror hon protesterar pga obehag. Tom hovslagaren har sagt att hon blir jobbigare varje gång och alltså märkt en skillnad. Hästen är nämre 30 år. Skulle ni kolla om/vart den har ont? Eller skulle ni låta den slippa det? Låta den somna in när den är "pigg och glad"? Hur vet man när det är dags att låta den somna in? Och hur förklarar man för de runt om som upplever hästen pigg o glad att den ska avlivas utan att dom tycker man gör fel isåfall? 😔
 
Låter som att det är dags att vandra vidare.
Hade nån undrat så skulle jag bara förklara det som du beskriver. Hästen faller ur och har besvär kombinerat med hög ålder. Då är det dags.
Du tycker inte att man borde låta nån kolla på henne först o se om hon har ont? Eller är det "okej" att gå på magkänslan o hoppa över det?
 
Jag hade också låtit somna in. Givetvis är det svårt att förklara för andra varför och orka ta det ifrågasättandet rent mentalt.
Jag tror du får se det från hästens sida och känna dig säker på att du har rätt. I det kommer du sedan förhoppningsvis landa med gott samvete och skita i vad andra säger, spekulerar eller tror. Du känner din häst bäst och att komma till den dagen när du MÅSTE avliva, ger i längden värre samvetskval än att göra det i tid när hästen ändå är pigg.

Om du känner dig säkrare med en veterinärs koll så tycker jag att du ska göra det, för din egen skull, men inte för andras skull.
 
Om det känns bra för dig och hästen inte har ont av veterinärer så kolla upp om du vill men annars skulle jag låta hästen vandra vidare. Vad gäller omgivningen kan du ju säga att hästen började få det väldigt jobbigt med hovslagaren, var gammal och magrade av och att du därför valde att låta henne gå innan hon blev tvärdålig. Vill du utveckla kan du säga att en häst som har det jobbigt med att stå på tre ben har ont och att det inte är rätt att behålla en häst som inte kan skos/verkas när det inte finns något att göra åt problemet. Inte heller det faktum att hon magrar av går att göra något åt när det har kommit till en viss gräns. Det är också argument för att det är dags nu. Det känns så mycket bättre efteråt om man får tacka sin vän för allt hen har gett innan djuret blir tvärdåligt och låta henne gå medans någon form av livskvalité fortfarande finns kvar för liv mäts i livskvalité. Det går inte mäta på annat sätt.

Jag beklagar verkligen sorgen.
 
Jag hade också låtit somna in. Givetvis är det svårt att förklara för andra varför och orka ta det ifrågasättandet rent mentalt.
Jag tror du får se det från hästens sida och känna dig säker på att du har rätt. I det kommer du sedan förhoppningsvis landa med gott samvete och skita i vad andra säger, spekulerar eller tror. Du känner din häst bäst och att komma till den dagen när du MÅSTE avliva, ger i längden värre samvetskval än att göra det i tid när hästen ändå är pigg.

Om du känner dig säkrare med en veterinärs koll så tycker jag att du ska göra det, för din egen skull, men inte för andras skull.
Ja jag har också tänkt att jag helst vill slippa komma till dagen då det blir akut. Då känns det såklart bättre om det sker planerat och lungt 🥺 men att bestämma sig tar emot! Men känns ändå bättre nu när jag ändå känner att jag inte tänker helt fel.
 
Jag hade också låtit somna in. Givetvis är det svårt att förklara för andra varför och orka ta det ifrågasättandet rent mentalt.
Jag tror du får se det från hästens sida och känna dig säker på att du har rätt. I det kommer du sedan förhoppningsvis landa med gott samvete och skita i vad andra säger, spekulerar eller tror. Du känner din häst bäst och att komma till den dagen när du MÅSTE avliva, ger i längden värre samvetskval än att göra det i tid när hästen ändå är pigg.

Om du känner dig säkrare med en veterinärs koll så tycker jag att du ska göra det, för din egen skull, men inte för andras skull.
Ja jag tror att en del av att det är så jobbigt att ta beslutet är omgivningen. Vet att jag inte kommer orka psykiskt att "försvara" o kan tycka man inte ska behöva bli ifrågasatt. Man gör ju det man kan för djurets bästa. Tror egentligen det med veterinär bara är för att jag ska kunna "luta mig" på det om omgivningen ifrågasätter beslutet, känns svårare att ifrågasätta om man har en veterinärs utlåtande. Men egentligen känner man ju själv om det är dags eller inte i en sådan här situation antar jag..
 
Ja jag tror att en del av att det är så jobbigt att ta beslutet är omgivningen. Vet att jag inte kommer orka psykiskt att "försvara" o kan tycka man inte ska behöva bli ifrågasatt. Man gör ju det man kan för djurets bästa. Tror egentligen det med veterinär bara är för att jag ska kunna "luta mig" på det om omgivningen ifrågasätter beslutet, känns svårare att ifrågasätta om man har en veterinärs utlåtande. Men egentligen känner man ju själv om det är dags eller inte i en sådan här situation antar jag..
Jag förstår hur du tänker. Om/när jag hamnar i din situation skulle jag ta ut min hemmaveterinär som känt hästen många år och diskuterat saken med denna utan egentlig undersökning.

Jag är säker på att han skulle säga samma sak som alla andra i den här tråden och vips så kan jag säga till omgivningen att det var på inrådan av veterinär. Det måste inte till en specifik diagnos för att veterinärer ska rekomendera avlivning men du som hästägare får ändå något att luta sig mot.
 
Det är ju alltid mycket lättare att fatta beslutet när det blir akut, eftersom man då ofta inte har något annat val. Men när det går långsamt utför, som det ofta gör med gamlingar, så är det mycket svårare att dra ett streck och säga "NU är det dags".
Min egen gammelgubbe är en 32-årig shetlandsponny, där jag har sagt att han får vara kvar så länge han håller hullet och mår bra i övrigt. Och de senaste vintrarna har varit "på gränsen", men det har hittills gått att fodra upp honom och han lägger på sig bra om han får äta gräs. Och han galopperar fortfarande glatt i hagen. Så, än hänger han med... Men hans tänder är rätt slut nu, så tanken är nog att han får en sommar till och sen kanske vi ber kommunen godkänna en gravplats till honom, nånstans på gården, så att vi kan ta bort honom om till hösten om det känns rätt då...
Med din häst, i så hög ålder, som både tappar hull och börjar bli stelare, så hade jag inte gjort några veterinärundersökningar utan jag hade avlivat direkt. Och motiverat det, till bekanta som vill ifrågasätta, att "han är gammal, håller inte hullet längre och blir mer och mer stel i kroppen, plus att jag vill undvika att vänta så länge att det plötsligt blir akut läge. han är värd att få avsluta innan kroppen ger upp helt". De personer som inte kan respektera det kommer inte respektera några andra argument än akut avlivning pga skada eller sjukdom....
 
När min senaste gamling började få problem, han var fortfarande i fint hull och såg för övrigt helt ok ut. Då tog jag ut veterinären som jag redan från början förberedde på att det troligen skulle bli avlivning. Mycket för att vara säker på att veterinären hade rätt saker med sig.
Det gjordes en undersökning av hästen och veterinären var av samma åsikt. Så det blev ett lugnt och fint avslut som hästen också verkade väldigt nöjd med. Det kändes att han var färdig med livet och välkomnande vilan.
 
Hej. Har en gammal häst som tyvärr magrat ur en hel del och har även sista tiden tyckt hovslagaren är jobbig (speciellt bakhovarna). Hon protesterar på ett sätt som jag inte sett henne göra innan vilket gör att jag tror hon protesterar pga obehag. Tom hovslagaren har sagt att hon blir jobbigare varje gång och alltså märkt en skillnad. Hästen är nämre 30 år. Skulle ni kolla om/vart den har ont? Eller skulle ni låta den slippa det? Låta den somna in när den är "pigg och glad"? Hur vet man när det är dags att låta den somna in? Och hur förklarar man för de runt om som upplever hästen pigg o glad att den ska avlivas utan att dom tycker man gör fel isåfall? 😔
Du beskriver min häst nästan 100%. Jag tog själv beslutet när han fick fång också, veterinären bara nickade bifallande och frågade NU? Ja >NU direkt utan betänketid. 15 min senare slapp Hästen lidandet 25 år gammal. Jag kände aldrig att jag behövde förklara för nån, de litade väl på att jag tog rätt beslut.
 
Helt oavsett är det ett skitbeslut att ta.
Vem är jag att bestämma liksom. 😔


Jag avlivade min 25åring förrförra året. Pigg och glad, som de flesta faktiskt är, men kroppen började ta slut.
Och är man 25 år och kroppen dessutom börjar knarra så är det inte så mycket återvändo.Tyvärr.
Man kan låta tiden gå, men det är väl mer för sin egen skull..
Det tröstade mej en aning.
Det blev aldrig akut och han fick avsluta utan större krämpor eller problem. Och han skulle inte behöva få dom heller bara för att jag ville hålla honom hos mej något eller några få år till.
 
Andra har inte rätt att ifrågasätta ditt beslut, den som gör det visar sin egen okunnighet. Du känner din häst och är tillräckligt klok och uppmärksam att du inser att hon nära sitt slut.

Har själv haft en gamling som fick somna in förra hösten 28 år gammal. Precis som du beskriver din häst började hon få problem med både hull och bakben. Jag kände att hon skulle få ha lite värdighet kvar in i det sista, inte vänta tills det var akut. Tidigare hade jag haft en förhoppning om att hon skulle dö knall och fall i hagen så jag slapp ångesten med att boka avlivning. Men några månader tidigare hade jag förlorat hennes barnbarn tre dagar gammal och en sån chock vill jag inte gå igenom igen.

Det är en sorg att förlora sin vän men också skönt att slippa oron.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp