Gammal häst

Undrar vad omgivningen har med det att göra öht?
Tyvärr frågar alldeles för många varför. Ibland som en medlidsam fråga men ibland som ett rent ifrågasättande och endel kan inte acceptera svaret "det var dags". Det är sorgligt och många gånger elakt men tyvärr en fråga jag har fått flera gånger (faktiskt en gång till och med av lantbrukstjänst) och jag har då också känt ett behov av att försvara varför. Att då ha ett färdigt svar har för mig varit räddningen när jag redan har varit på bristningsgränsen av sorg.
 
Jag tycker det låter som det är dags att hästen får vandra vidare. Ett flyktdjur ska aldrig behöva uppleva att de har svårt att resa sig.
Många blev förvånade då jag tog bort min 30-åring IOM att han reds i alla gångarter, även lektion, och hade noll problem att lägga och resa sig med mig på. Vi rejsade från ett fullblod i skogen någon månad innan.
Men efter att han fick vila en v då jag var borta så såg jag en liten stelhet ena fram i trav, kanske Max 0,5 grad hälta max. Jag hade varit noga med att inte ställa av annars. Då bestämde jag mig att sämre än så skulle han aldrig behöva bli. Det hade säkert gått att få igång honom igen och ha något år till IOM hur lite det var och att det kom av vila. Han hade haft ett långt liv och skulle få lämna med värdighet och inte behöva ha ont eller känna obehag. De ger oss så mkt. Så det är det minsta vi kan ge dem.
Jag känner ingen som ångrar att de tagit bort en gammal häst. Men vet många som väntat för länge.
 
Ja jag har också tänkt att jag helst vill slippa komma till dagen då det blir akut. Då känns det såklart bättre om det sker planerat och lungt 🥺 men att bestämma sig tar emot! Men känns ändå bättre nu när jag ändå känner att jag inte tänker helt fel.

Din häst är VÄLDIGT gammal . Jag hade utifrån det som så många klokt resonerat runt, låtit den avsluta lugnt och fint planerat ,utifrån att den nu har besvär och du utifrån det själv har känslan. Det finns i slutänden bara ett slut på en gammal individ - oavsett djurslag.

Ang att du uttrycker att det är en variabel vad andra tycker och har synpunkter på . Jag ser det massor att folk uttrycker att andra har åsikter osv och att det blir en variabel i sammanhanget. Det är så oerhört fel att andra öht har sådana åsikter ang som i ditt fall en VÄLDIGT gammal häst som levt ett långt liv dessutom hos en ägare som bryr sig så mycket . Det är självklart tillräckligt jobbigt för djurägaren utan att kreti och pleti runtom dessutom ska ha synpunkter !

Jag tror de som ev har synpunkter, helt enkelt inte öht har erfarenhet av vad det innebär att ta ansvar för ett gammalt djur. Det gör det ännu värre när de samtidigt har åsikter .
 
Jag väntade för länge med min gamling vilket resulterade i ett enormt lidande för honom (akut kolik pga skimmelknölar i ändtarmen). Hade det funnits en enda möjlighet att vrida tillbaka klockan så hade jag avslutat hans liv tidigare. Han visade inga direkta obehag, vi hade hoppträning dagen innan, och han var pigg och glad som vanligt, men jag borde ha kunnat räkna ut vad som skulle hända. I efterhand är det så tydligt. Så jag håller med de andra, låt din häst vandra vidare när den fortfarande är pigg och glad, ge den ett värdigt avslut ❤️
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp