Gammal häst smal tips?

Pelle_lelle

Trådstartare
Hej!
Vi fick hem ett russ på 20 år i somras. Han var då väldigt smal, han har lagt på sig lite grann men inte så mycket över kors/svansrot. Han får idag hö med bra proteininnehåll (fått se analysen), han får totalt 8kg på ett dygn och 2 dl kraftfoder senior. Hans päls är glansig och han rör sig bra.
Har ni några tips på hur vi kan få upp han mer i hull? Han är världens snällaste häst och sonen älskar honom. Tänderna är kollade ua, ingen mask då vi gjort träckprov i höst nu.
 
Hej!
Vi fick hem ett russ på 20 år i somras. Han var då väldigt smal, han har lagt på sig lite grann men inte så mycket över kors/svansrot. Han får idag hö med bra proteininnehåll (fått se analysen), han får totalt 8kg på ett dygn och 2 dl kraftfoder senior. Hans päls är glansig och han rör sig bra.
Har ni några tips på hur vi kan få upp han mer i hull? Han är världens snällaste häst och sonen älskar honom. Tänderna är kollade ua, ingen mask då vi gjort träckprov i höst nu.
Jag hade satt honom på fri tillgång och även kollat tänderna. Gamla hästar har sämre upptagningsförmåga så de har högre behov, mer i stil med en unghäst.
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att gamla hästar behöver mer energi för att kunna tillgodogöra sig proteinet. 2 dl kraftfoder låter lite, till min egen gav jag lusern och havre. Det är var halvblod, jag har liten erfarenhet från ponnyer.
 
Min erfarenhet är att gamla hästar behöver mer energi för att kunna tillgodogöra sig proteinet. 2 dl kraftfoder låter lite, till min egen gav jag lusern och havre. Det är var halvblod, jag har liten erfarenhet från ponnyer.

Har du märkt på din häst att han blivit mer ”het” när du gett den havre?
 
½ dl rapsolja eller linfröolja till kraftfodret? Då får du energi utan den blir het som en del kan bli av havre.
Inga av mina hästar tål korn, de får foderknölar.
 
Har du märkt på din häst att han blivit mer ”het” när du gett den havre?

Nej. Hon blev det i sin ungdom och därför uteslöt jag havre under många år. Men när jag började med det igen var hon över 20 och inget av ungdomens hetta kom fram.
Jag öste på med foder till henne i månader utan att hon ökade synbart i hull, sen efter att jag la till havre gick det nästan att se hur hon la på sig för varje dag och efter två veckor var hon fin i hullet.
 

Bifogade filer

  • B77D2623-EF76-4ECE-BBFA-E39B16FB51CE.jpeg
    B77D2623-EF76-4ECE-BBFA-E39B16FB51CE.jpeg
    124 KB · Visningar: 69
Mycket möjligt att han behöver något annat foder än seniorfoder. Jag vet inte innehållet i ditt foder men de sorter jag har tillgång till passar ingen av gamlingarna här. Utan dom får avelsfoder eller sånt som är till högpresterande tävlingshästar. Vilket är beroende av individen.
 
Mycket möjligt att han behöver något annat foder än seniorfoder. Jag vet inte innehållet i ditt foder men de sorter jag har tillgång till passar ingen av gamlingarna här. Utan dom får avelsfoder eller sånt som är till högpresterande tävlingshästar. Vilket är beroende av individen.

Han får kraft senior foder
 

Bifogade filer

  • 8DD1978C-2864-4C5A-AC12-B850306F3C7F.jpeg
    8DD1978C-2864-4C5A-AC12-B850306F3C7F.jpeg
    340,2 KB · Visningar: 60
Han får kraft senior foder
Om du ser på vad det är gjort av är det mest sådant som går som grovfoder. Det står ju inte hur mycket av varje det är. Så om din häst äter bra av sitt grovfoder kan du helt klart behöva ett annat kraftfoder. Som jag uppfattar det tillverkaren skriver räknar dom detta som ett kompleringsfoder. Vilket gör att det inte är ett rent kraftfoder.
 
Mycket möjligt att han behöver något annat foder än seniorfoder. Jag vet inte innehållet i ditt foder men de sorter jag har tillgång till passar ingen av gamlingarna här. Utan dom får avelsfoder eller sånt som är till högpresterande tävlingshästar. Vilket är beroende av individen.
Om du ser på vad det är gjort av är det mest sådant som går som grovfoder. Det står ju inte hur mycket av varje det är. Så om din häst äter bra av sitt grovfoder kan du helt klart behöva ett annat kraftfoder. Som jag uppfattar det tillverkaren skriver räknar dom detta som ett kompleringsfoder. Vilket gör att det inte är ett rent kraftfoder.


Har du tips på vad för foder man skulle kunna använda/kika på? Vad har du för avelsfoder till dina gamla?
 
@Pelle_lelle du har en skyhög kvot på ditt grovfoder. Jag hade gett ren energi dvs olja.

20 år är fö ingen ålder på en frisk häst - och ffa inte ett russ 😄

Nä det är ju ingen ålder på ett russ 🙂 men jag behöver ha upp han lite i vikt bara. Ska införskaffa linfröolja och lägga till så hoppas jag han kan börja lägga på sig lite. Han behöver lite mer energi för han hänger inte riktigt med i min 8 årings tempo, orkar inte riktigt hålla i galoppen en längre stund, men klarar min 4-åring tempo bättre då hon endast travar.
 
Min gamling behöver ha täcke för att inte tappa för mycket energi till att hålla värmen. Känns lite fånigt att täcka en långhårig islänning, men han behöver det.

Vi har täcke ute, tänker samma som dig att bättre energin går till att lägga på sig än att hålla värmen, men inne står han utan täcke.
 

Liknande trådar

Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 295
Senast: TinyWiny
·
E
Hästvård Min brors halvblodsvalack, 16 år, har satt sin vinterpäls redan nu, han har normalt sett mycket fin och tunn päls och brukar inte sätta...
2
Svar
20
· Visningar
2 291
Senast: muppia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 817
Senast: Madick
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 100
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp