Gammal hund kraftigt inkontinent?

Alexandra_W

Trådstartare
Tik av större ras, 10 år gammal. Kastrerad pga pyo för 3 år sedan. Började för några månader sedan läcka lite urin när hon låg. Blev successivt värre men fortfarande ganska lindrigt. Vetbesök med urinprov och omfattande blodprov ua för 1.5 vecka sen. Sätts på propaline. Hunden vill dock för allt i världen inte ha medicinen trots försök med hälla på mat, korv eller ge i munnen. Efter en veckas halvlyckade försök ges det upp och medicinen sätts ut för ny kontakt med vet efter helg. Hunden börjar dock "plötsligt" läcka kopiösa mängder urin och tycks inte kunna hålla tätt alls.

Veterinär rek att ge propaline ett nytt försök och det pågår nu.

Men hu vanligt/ovanligt är det med en så hastig försämring av inkontinensen? I övrigt är hunden pigg och glad, förutom att den inte alls kan hålla tätt.
 
Ge Rinexin istället, tablettform är lättare att ge och det räcker att ge morgon och kväll. Det kan kombineras med Incurin för bättre effekt.
 
Ge Rinexin istället, tablettform är lättare att ge och det räcker att ge morgon och kväll. Det kan kombineras med Incurin för bättre effekt.

Som sagt så vill veterinären ge propaline ett nytt försök först. Jag var/är mest nyfiken på hur vanligt/ovanligt det är med rejäl inkontinens som plötsligt kommer på det där viset?

(Det är inte min hund utan pappas, men "min" veterinär och fullt förtroende för honom. Så vill han ge propaline ett nytt försök i 5 dagar så har han skäl. Det var jag som rek pappa att ringa vet igen när hunden vägrade medicinen, "för det finns annan medicin och tablettform". Så jag vet det finns, men litar också på vet som i måndags ville ge propaline tills på fredag. Och de lyckas än mygla i hunden den)
 
Som sagt så vill veterinären ge propaline ett nytt försök först. Jag var/är mest nyfiken på hur vanligt/ovanligt det är med rejäl inkontinens som plötsligt kommer på det där viset?

(Det är inte min hund utan pappas, men "min" veterinär och fullt förtroende för honom. Så vill han ge propaline ett nytt försök i 5 dagar så har han skäl. Det var jag som rek pappa att ringa vet igen när hunden vägrade medicinen, "för det finns annan medicin och tablettform". Så jag vet det finns, men litar också på vet som i måndags ville ge propaline tills på fredag. Och de lyckas än mygla i hunden den)
Hos min hund blev inkontinensen värre med åren, det kom också i sjok. Hunden vägde 30 kg och fick till slut 100 mg Rinexin morgon+ kväll och läckte ändå ibland.
 
Hos min hund blev inkontinensen värre med åren, det kom också i sjok. Hunden vägde 30 kg och fick till slut 100 mg Rinexin morgon+ kväll och läckte ändå ibland.

Kom det sådan där kraftig försämring när du skriver "kom i sjok"?

Pappa ringde idag och förhörde sig om jag var ledig nästa vecka "ifall hon måste tas bort" (han klarar inte åka själv utan jag får göra det i sådana fall) så han är ju ordentligt bekymrad ;(
 
Som sagt så vill veterinären ge propaline ett nytt försök först. Jag var/är mest nyfiken på hur vanligt/ovanligt det är med rejäl inkontinens som plötsligt kommer på det där viset?

Vldigt vanligt på kastrerade tikar. Det kan komma flera år efter kastrering. Min hittills enda kastrerade tik blev inkontinent över en natt 1,5 år efter kastreringen. På henne hjläpte Rinexin.
 
Vldigt vanligt på kastrerade tikar. Det kan komma flera år efter kastrering. Min hittills enda kastrerade tik blev inkontinent över en natt 1,5 år efter kastreringen. På henne hjläpte Rinexin.

Så mycket eller litegrann? Själva inkontinensen i sig är ju inget konstigt (även PM hon är den första av många med besvär). Är själva den plötsliga, rejäla försämringen jag undrar om det är vanligt? Har själv noll erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 650
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 252
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Ja, jag har tråkigt ;) Fick tikens journalkopia/förrättningsunderlag igår, och en del förstår jag, annat är rena grekiskan, och av...
Svar
6
· Visningar
1 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp